NTB - digi Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Kripos oppfordrer flere til å anmelde datakriminalitet Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Ingen har vel egentlig tid til å anmelde datakriminalitet via epost, det er altfor mye som kommer inn, og når var sist du hørte om at noen bakmenn ble tatt for denne type kriminalitet? Nei, ganske så bortkasta tid sålenge man ikke tar skade av "angripet". Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Hvis bedriftene hadde forsikring mot kostnadene ved dataangrep, hadde de vel "måtte" anmelde sakene... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Ingen har vel egentlig tid til å anmelde datakriminalitet via epost, det er altfor mye som kommer inn, og når var sist du hørte om at noen bakmenn ble tatt for denne type kriminalitet? Nei, ganske så bortkasta tid sålenge man ikke tar skade av "angripet". Etter min mening er det mer bortkasta tid å ikke anmelde. Realiteten er at når man ikke anmelder datakriminalitet så blir det lite datakriminalitet i statistikk - datakriminalitet blir prioritert med lavere ressurser enn reelt behov. Når ressurser til kriminalitetsbekjempelse og etterforskning skal fordeles gjøres ikke dette ved å stikke fingeren i været, men blant annet ved hjelp av informasjon om hvor omfattende typer kriminalitet er. Og avisartikler om omfang etc er ikke god nok informasjon. At rutiner for å anmelde bør være enklere - selvsagt, men det faktisk å prioritere å anmelde datakriminalitet vil etter min mening ha en positiv effekt, men økte ressurser, bedre systemer og større sjanse på sikt til at bakmenn tas. 1 Lenke til kommentar
__geof__ Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Problemet er nok at mange syns at det er bortkastet tid å anmelde når stort sett alt blir henlagt. Lenke til kommentar
GOAXT8WU Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Ingen har vel egentlig tid til å anmelde datakriminalitet via epost, det er altfor mye som kommer inn, og når var sist du hørte om at noen bakmenn ble tatt for denne type kriminalitet? Nei, ganske så bortkasta tid sålenge man ikke tar skade av "angripet". Etter min mening er det mer bortkasta tid å ikke anmelde. Realiteten er at når man ikke anmelder datakriminalitet så blir det lite datakriminalitet i statistikk - datakriminalitet blir prioritert med lavere ressurser enn reelt behov. Når ressurser til kriminalitetsbekjempelse og etterforskning skal fordeles gjøres ikke dette ved å stikke fingeren i været, men blant annet ved hjelp av informasjon om hvor omfattende typer kriminalitet er. Og avisartikler om omfang etc er ikke god nok informasjon. At rutiner for å anmelde bør være enklere - selvsagt, men det faktisk å prioritere å anmelde datakriminalitet vil etter min mening ha en positiv effekt, men økte ressurser, bedre systemer og større sjanse på sikt til at bakmenn tas. Sikkert. I Sverige oppklares ca 3.5% av anmeldelser i de viktige kategoriene (vinning). Den kan kanskje gå mot 0 om flere anmelder? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Ingen har vel egentlig tid til å anmelde datakriminalitet via epost, det er altfor mye som kommer inn, og når var sist du hørte om at noen bakmenn ble tatt for denne type kriminalitet? Nei, ganske så bortkasta tid sålenge man ikke tar skade av "angripet". Etter min mening er det mer bortkasta tid å ikke anmelde. Realiteten er at når man ikke anmelder datakriminalitet så blir det lite datakriminalitet i statistikk - datakriminalitet blir prioritert med lavere ressurser enn reelt behov. Når ressurser til kriminalitetsbekjempelse og etterforskning skal fordeles gjøres ikke dette ved å stikke fingeren i været, men blant annet ved hjelp av informasjon om hvor omfattende typer kriminalitet er. Og avisartikler om omfang etc er ikke god nok informasjon. At rutiner for å anmelde bør være enklere - selvsagt, men det faktisk å prioritere å anmelde datakriminalitet vil etter min mening ha en positiv effekt, men økte ressurser, bedre systemer og større sjanse på sikt til at bakmenn tas. Sikkert. I Sverige oppklares ca 3.5% av anmeldelser i de viktige kategoriene (vinning). Den kan kanskje gå mot 0 om flere anmelder? Hva som skjer i Sverige er da uinteressant. I Norge er oppklaringsprosenten på ca 40 % for alle typer anmeldelser, når det gjelder tyverier ca 12 %. Og poenget mitt har intet med "oppklaringprosenter" å gjøre, men at prioriteringer gjøres på bakgrunn av god nok informasjon. Om ingen anmelder en viss type forbrytelser - ja da blir de neppe prioritert - og da er det neppe sannsynlig at det blir mye oppklaring. For datakriminalitet trenger vi reelle tall også for å vite hva det koster samfunnet samt kunne vurdere hva som er organisert kriminalitet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå