Gå til innhold

Ny gaming pc til ca. 20k eksludert skjerm og eksterne remedier.

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg skal oppgradere fra en sliten gamingpc som jeg bygde rundt 2010, og som jeg pustet litt liv i ved å kjøpe en ny gpu noen år tilbake. Den har disse spesifikasjonene:

CPU: I7-930 @3.0ghz
RAM: 8gb 1066mhz
Systemdisk:1x 120gb ssd
Lagring: 2x 750gb hdd
GPU: 770 gtx
Hovedkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R

Jeg tenkte å bruke omlag 20k på den nye maskinen da jeg ikke har noen tanker om å oppgradere på en del år, men vil alikevell spare mest mulig penger.
Spiller hovedsakelig spill som fallout 4, GTA V, Insurgency, Arma 2, Arma 3 og diverse andre titler og er glad i eyecandy.

Jeg har laget en pc gjennom komplett.no her: https://www.komplett.no/wishlists/def24d95-f5f2-4e7a-858c-addac328d6e6

Vil i all hovedsak ha en Intel-cpu og har tenkt å overclocke den. Kjøleren ble valgt fordi den hadde bra reviews, jeg har ingen nytte i fancy lys og den type ting i pc'en.

Er forresten 16gb nok ram til spill i fremtiden?
Er det noen andre alternativer til feks hovedkortet som gir lik ytelse/stabilitet til en mindre pris?

I bunn og grunn lurer jeg egentlig på om noen kan komme med noen anbefalninger om dette er et bra kjøp og eventuelt om det kan gjøres forbedringer som reduserer pris/bang for buck.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville selv kjøpt billigere hovedkort, billigere cpu kjøler, og kjøpt vanlig win 10 home, og heller brukt pengene på 1080TI.

Hovedkort gjør lite med ytelse. Kan være bedere å overklokke med ja, men tror du får mer ytelse av å oppgradere skjermkort, enn de 100MHz ekstra på cpuen du kanskje kan få ut av et 1500 kroner dyrere HK. 

Ekstra funksjoner i Win 10 pro er:

- Domain Join Services
- BitLocker Drive Encryption
- Remote Access Services
- Group Policy editor
- Windows Update for Business

Trenger du de ekstra funksjonene du får med et dyrt HK og Win 10 Pro? Er også flere plasser på nettet hvor du kan få Win 10 veldig mye billigere.

Edit: Samme med I7 7700k, for ditt bruk tror jeg det skulle fint holde med I5 7600k, som også er 1000 kroner billigere.

Edit 2: Som sagt tidligere, et HK vil ikke gi noe særlig, kanskje ingen ytelsesøkning. Kjøp det billigste som har alle funksjonene du trenger. For deg kan du fint nøye deg med et hvilket som helst Z270HK som har alle portene du trenger.

Korriger meg om noe er feil :)

Endret av gangangan
Lenke til kommentar

Ville selv kjøpt billigere hovedkort, billigere cpu kjøler, og kjøpt vanlig win 10 home, og heller brukt pengene på 1080TI.

Hovedkort gjør lite med ytelse. Kan være bedere å overklokke med ja, men tror du får mer ytelse av å oppgradere skjermkort, enn de 100MHz ekstra på cpuen du kanskje kan få ut av et 1500 kroner dyrere HK. 

- Domain Join Services

- Remote Access Services

- Group Policy editor

Trenger du de ekstra funksjonene du får med et dyrt HK og Win 10 Pro? Er også flere plasser på nettet hvor du kan få Win 10 veldig mye billigere.

Grunnen til at jeg valgte Kjøleren var fordi jeg har lest at 7700k ble ganske varm og at det var en bra kjøler, men har du noen tanker om hvilken kjøler som er like bra/bedre til en mindre penge?

Det du sier om hovedkortet er forsåvidt sant, men vil ha muligheten til å tweake cpu og ram som jeg måtte ønske og ikke måtte bekymre meg for at hovedkortet skal være en stopper. Alt jeg vet er at Asus kort har et bra rykte, så om du vet om et alternativt, billigere men like funksjonelt/stabilt hovedkort vil jeg gjerne høre!

Grunnen til at jeg vil ha Win 10 Pro er for å bruke Group policy til å deaktivere windows updates, liker ikke å bli påtvunget oppdateringer hehe. Men hvor er disse nettsidene med billigere win 10? Jeg sjekket prisjakt/prisguide men det var ikke mye forskjell i pris der desverre.

Takk for svar og er åpen for endringer, vil som sakt få mest for pengene her!

Lenke til kommentar

- Domain Join Services

- Remote Access Services

- Group Policy editor

Grunnen til at jeg valgte Kjøleren var fordi jeg har lest at 7700k ble ganske varm og at det var en bra kjøler, men har du noen tanker om hvilken kjøler som er like bra/bedre til en mindre penge?

Det du sier om hovedkortet er forsåvidt sant, men vil ha muligheten til å tweake cpu og ram som jeg måtte ønske og ikke måtte bekymre meg for at hovedkortet skal være en stopper. Alt jeg vet er at Asus kort har et bra rykte, så om du vet om et alternativt, billigere men like funksjonelt/stabilt hovedkort vil jeg gjerne høre!

Grunnen til at jeg vil ha Win 10 Pro er for å bruke Group policy til å deaktivere windows updates, liker ikke å bli påtvunget oppdateringer hehe. Men hvor er disse nettsidene med billigere win 10? Jeg sjekket prisjakt/prisguide men det var ikke mye forskjell i pris der desverre.

https://www.komplett.no/product/909947/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-strix-z270f-gaming-socket-1151#

Her er et eksempel. Sikkert fortsatt overkill, men er fortsatt nesten 1000kr billigere.

Lenke til kommentar

- Domain Join Services

- Remote Access Services

- Group Policy editor

https://www.komplett.no/product/909947/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-strix-z270f-gaming-socket-1151#

Her er et eksempel. Sikkert fortsatt overkill, men er fortsatt nesten 1000kr billigere.

Det hovedkortet virker ikke dumt! Det har kun 4 usb på baksiden men det er jo usb tilkoblinger på kabinettet også, så det går vel fint.

Til de tidligere editene dine: Jeg tenkte å kjøpe 7700k for at den skulle holde trutt en god stund, men tror du at i5-7600k også vil gjøre det?

Nå er det 7 år siden jeg oppgraderte noe annet enn skjermkortet på min nåværende maskin, så alt er en forbedring, men jeg tenkte å prøve å ikke måtte gjøre en stor oppgradering på en 7 års tid igjen hehe.

Det er bare å komme med andre forbedringer når det gjelder resten av komponentene også, kjøler feks.

Kabinettet valgte jeg for at det virket som om det hadde god luftstrøm. Bryr meg ytterst lite om det estetiske, så et billigere alternativ er greit der og.

Lenke til kommentar

Vel, dersom jeg bytter ut 1080 med 1080TI. Vil det fortsatt holde med den 750w psu'en?

Jeg har som sakt tenkt å overclocke både cpu og gpu, og kommer til å ha til sammen 3 harddisker og 2 ssd'er.

Sjekket med en kalkulator på nett, men der kom maks power draw på over 880w, og det tror jeg ikke noe på.

Edit: jeg leste nå også at 7700k bare har 16 "pci lanes". Og at den m.2 960 evo ssd'en vil bruke noen lanes.

Betyr dette at 1080ti ikke vil kjøre med 16 pci lanes, hvis jeg også bruker m.2 porten på hovedkortet? Jeg forstår ikke dette helt

Endret av Gamerdude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...