AnonymDiskusjon Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Kan man ha traumer uten at det er ptsd? Behandlern min sier for å ha ptsd må man ha opplevd krig. Men har lest at folk som har blitt mobbet har ptsd. Jeg plages vær dag med traumer får kraftig angst gråter. Hvilke diagnose har jeg? Anonymous poster hash: a9d3d...6eb Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Posttraumatisk stresslidelse er som navnet antyder en lidelse som oppstår etter en stresset situasjon, gjerne hvor man frykter for eget eller andre liv, fysiske, seksuelle eller psykiske integritet osv. "Behandleren" din må ha misforstått noe, PTSD er en vanlig lidelse for mange som har opplevd krig, men det er ikke slik at man må ha opplevd krig for å få PTSD, lidelsen kan forårsakes av en hver hendelse som oppleves så traumatisk at man får visse psykiske lidelser som følge av hendelsen. Det er jo ikke dermed sagt at du har PTSD, det kan være en rekke psykiske lidelser som fører til angst, traumer og den slags, og de aller fleste av de lidelsene kan kureres med terapi og/eller medikamenter. Gå til legen din og vær ærlig om din situasjon slik at du kan få den hjelpen du trenger, eventuelt ved videresending til spesialist eller DPS-tjenesten. Lenke til kommentar
MPCME Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Er veldig sikker på at du ikke må ha opplevd krig for å ha PTSD. Fra Wikipedia: " Eksempler på dette kan være fysiske overgrep, voksne opplevelser av seksuelle overfall, ulykker, narkotikaavhengighet, sykdommer, medisinske komplikasjoner, krig eller katastrofer." "Barn og voksne kan utvikle PTSD-symptomer ved å oppleve mobbing." Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Skaff deg en ny behandler. Healere og life coaches er ikke behandlere. 4 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Behandleren din er en idiot og tar deg ikke på alvor. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 (endret) PTSD er en generalisert merkelapp på traumer man får av en fæl opplevelse. Hvorfor vil du ha den merkelappen? Du vil ikke få bedre hjelp av den grunn. Det er traumet/problemet dere må jobbe med ikke hva dere kaller det. PTSD er en dårlig merkelapp da den er altfor generell. Det kan være alt fra å ha kuttet seg i fingern til at noen har kuttet av deg armer og bein, satt på spissen. PTSD er dog ofte forbundet med krig da det er der diagnosen stammer fra, "Shell Shock" var første navnet. https://en.wikipedia.org/wiki/Shell_shock Edit; Kan man ha traumer uten PTSD? Ja og nei, det kommer an på hvor langt man skal strekke begrepet. Det er dog stort sett brukt når det er sterke traumer, hendelser som har skapt store problemer i ettertid. Eksempel; Ikke PTSD; Person A ble mobbet, liker ikke å være altfor mye blant folk men det går bra. PTSD; Person B ble mobbet, liker ikke å være altfor mye blant folk og når h*n er det så kommer kaldsvetten, h*n får panikkangst og må komme seg vekk. Endret 3. april 2017 av 4 3 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. april 2017 Forfatter Del Skrevet 5. april 2017 Skaff deg en ny behandler. Healere og life coaches er ikke behandlere. Det kan du si, men kan det tenkes at det er snakk om misforståelser i kommunikasjon. Kan legen ha eksemplifisisert med å nevne krig som en vanlig årsak til PTSD, eller sa vedkommende spesifikkt at det kun er krig som gir PTSD. Husk at trådstarter er pasient, og at det er fort gjort for en pasient å kanskje misforstå en og annen ting som leger forsøker å uttrykke. Leger er også bare mennesker, og har kanskje en dårlig stressfull dag. Men, dersom det gjentar seg at en føler kommunikasjonen er dårlig, så hadde jeg vurdert å bytte lege jeg også. Anonymous poster hash: 30b53...56a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. april 2017 Forfatter Del Skrevet 5. april 2017 Terskelen for å få diagnosen PTSD etter mobbing er (og skal være) veldig høy. Men det fins jo en lang rekke andre plager man kan ende opp med, og diverse andre mer eller mindre beskrivende diagnoser alt ettersom... senskader etter mobbing er slitsomme greier, og kan ta mange former. Du bør forlange en grundig utredning, og helst bør det resultere i en diagnose du kan godta, som du kjenner deg igjen i. Dersom det er mulig bør du forsøke å komme "dit" med din nåværende behandler - men om det skjærer seg totalt er det lov å be om en "second opinion" hos en annen behandler bare for å være helt sikker på at man kommer fram til rett diagnose og behandlingsopplegg videre. Selv opplevde jeg å bli misforstått av min første behandler og endte opp med flere diagnoser jeg ikke kunne kjenne meg igjen i. Helt fra begynnelsen av hadde jeg en mistanke om at det kunne være snakk om PTSD. Det var grunnen til at jeg "orket" å stå på kravene mine om å få en mer detaljert utredning hos en annen behandler. Den andre runden så ble jeg forstått bedre, og jeg fikk en diagnose som passet bedre. (+ Utredningen var nøye nok og åpen nok til at jeg kunne godta at jeg *ikke* endte opp med diagnosen PTSD, selv om jeg hadde en mistanke om at akkurat det der, det kjenner jeg meg igjen i. Fikk faktisk gehør for mye av det mistanken grunnet i, og var helt på vippen.) Men uansett, jeg håper hovedpoenget har kommet fram hittil: det er viktig med en god utredningsprosess og et resultat som *du* kan forstå, og helst godta. Først da kan man gå videre... til å finne rett behandlingsstrategi til deg og dine plager. Det er beintøft å jobbe med seg selv, og om man starter på med et utgangspunkt der man nesten tror man behandler "feil ting" så er det uheldig. Det fins flere gode behandlingsmåter for å takle angst generelt, og for bearbeiding av traumer. Ikke heng deg opp i hvilken merkelapp du får - se heller fremover og forsøk å finn en behandlingsform som du har troen på. Selv ville jeg prøve EMDR. Men så langt kom jeg ikke, ble henvist til den ene psykologen på DPS lokalt som tilbød dette... møtte henne en enkelt gang og fant ut at hun var på flyttefot. Fikk tilbud om et stressopplegg før hun forsvant men jeg ville ha bedre tid på meg, så det gikk ikke. Nevner metoden spesifikt siden den kanskje kan være interessant for deg også. http://www.emdrnorge.com/EMDR/index.html I forbindelse med at jeg selv hadde en mistanke om at PTSD var det som "feilet meg" så kom jeg forøvrig over boken "The Evil Hours: A Biography of Post-Traumatic Stress Disorder", den er knallgod og kan anbefales... bare en liten, relevant avsporing. Akkurat nå er Kindle-utgaven på tilbud til 2.49$, også. "THE EVIL HOURS is a provocative, exhaustively researched and deeply moving analysis of traumatic memory and how we make sense of it…an essential book not just for those who have experienced trauma, but for anyone who wants to understand post-9/11 America. Reading it will make you a better and more humane citizen." —New York Times Book Review https://www.amazon.com/Evil-Hours-Biography-Post-Traumatic-Disorder-ebook/dp/B00HK3EXR6/ref=tmm_kin_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=1491427296&sr=8-10 Anonymous poster hash: 8bec9...d22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå