Gå til innhold

Dataen startet av seg selv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I natt da jeg hadde lagt meg for å sove skrudde pcen seg plutselig på. Dette var et par, tre minutter etter jeg hadde gått til sengs. Jeg ble mildt sagt dritredd da en vifte plutselig begynte å gå. (så for meg motorsagmassakren)

Hva kan ha fått pcen til å gjøre dette?

Selv har jeg absolutt null anelse.

Det er ofte sånn at default innstilling i BIOS gjør at PCen starter opp når den får inn signal gjennom nettverkskortet. den funksjonen kalles WakeOnLAN. det kan hende det var strømbrudd og modemet ble slått av. når strømmen kom tilbake, så slo modemet seg på og sendte signal til PCen din. Da starter den opp pga WakeOnLAN :)

Slå den funksjonen av i BIOS. Du får lete etter det der.

Lenke til kommentar

Sitat:

"Wake-On-LAN (WOL) is the name for the Magic Packet technology first produced by AMD. The idea is that your network card has a low power mode and monitors the network for a special packet that will wake up the machine.

This technology is essential for network administrators who need the ability to centralize scheduled maintenance and need to be sure that all of the computers on a subnet are currently "on" to take advantage of the update."

Har selv aldri brukt det.

Lenke til kommentar

Hei :)

Sjekk at pc'en ikke starter PGA noe ligger på tastaturet. På enkelte hovedkort kan man sette på påslåing av computern via tastaturet. Ofte står noen av de overste tastene under skjermen, og kan bli presset inn når skjermen blir kjølig. Eller at noe ligger på tastaturet.

Har du trådløst tastatur kan noen i nærheten ha slått på sin pc, og dermed slått på din pc også...

:)

Lenke til kommentar

Husket i farten en liten historie en bekjent opplevde:

Det var noen hundre maskiner som skulle oppdateres, metoden var å slå på maskinen, dytte inn diskett med oppdateringen, kjøre installasjonsprogrammet, slå av maskinen igjen. De var tre mennesker og to bygg, så to av de begynte på maskinene i det ene bygget, mens tredjemann begynte i det andre bygget. Etter et par timer kommer tredjemann glad og fornøyd og ferdig med jobben over til bygget der de to første knapt var kommet halvveis. De lurte såklart på hvordan han hadde klart å bli ferdig så fort?

Jo han hadde først gått fra kontor til kontor og kun slått på maskinene, for deretter å ta samme runde med disketten/oppdateringen. Således slapp han å vente på at hver enkelt maskin bootet, slik de to andre hadde gjort.

Moral: Det er mye å spare på å tenke først og handle etterpå.

timtowtdi

Lenke til kommentar
Takker. Men er ikke helt sikker om det har vært strømbrudd. Vekkerklokken min hadde iallefall ikke nullstillt seg. Kan det ha skjedd på grunn av et slikt lite "blink" som vi opplever når for eksempel strømmen går i et halvt sekund og alle lysene i huset blinker men tven fortsetter helt fint?

kan være det ;D

jeg har pc'en min på UPS, men ikke switchen )=... og når strømmen går i noen sekunder, så slår modemet seg av. så mest sannsynlig at det er Wake-On-Lan

Lenke til kommentar

Samme skjedde med meg en gang også, hadde ikke på wake-on-lan eller noe slikt, plutselig en natt klokka 3 slå maskina seg på, jeg skjønte mindre, slo den av og la meg, har bare skjedd en gang, sikkert bare strømnettet som hadde en liten glitch eller noe slikt, det var litt artig ihvertfall.

AtW

Lenke til kommentar

Har fått pc'n til å starte av seg selv uten WoL eller noen av de andre grunnene som er foreslått. Aner ikke hvrofor det har skjedd, bare aksepterer at det skjer en gang i blandt.

På den annen side får jeg ikke WoL til å virke! WoL kabelen er på plass, og switchen lyser som tegn på at det er forbindelse. Windows maskinene starter ikke i det heletatt, mens den på den ene linux maskina starter PSU vifta, men resten av maskina forblir av!

WoL hadde vært fantastisk nyttig hvis jeg er bortreist og vil ha tak i data hjemmefra. Da slipper alle maskinene å stå på når de ikke er i bruk.... kan bare ssh'e inn på serveren, og sende magsike pakker til den maskina jeg vil inn på... hvis det hadde funka.

Noen som har fått det til?

Lenke til kommentar

Hadde en litt skummel episode med dette ja...

Slik begynte det :

Klokken var ca 4 om natten, jeg sov godt. Plutselig slo maskinen seg på. Maskinen min bråker som et uvær og jeg våknet temmelig brått. Jeg ble forbanna (ikke så rart, 4 om natta!! :mad: Jeg slo av strømknappen bak på maskinen og gikk og la meg igjen.. jeg våknet av et uhyrlig bråk som hørtes kjent ut(ja maskinen min). Jeg sjekket strømknappen og den sto på :scared: Jeg vet jeg var alene hjemme da resten av familien nøt sin tredje dag på Las Palmas... Og jeg vet det ikke var noen måte noen kunne komme seg inn i huset uten at alarmen hadde gått. Bortsett fra hvis det var noen profosjonelle innbruddstyver som brøt seg inn med den ene hensikt å skremme meg, noe jeg tviler på. Jeg ble mildt sagt DRITTREDD!!!!

Eller kan knappen ha slått seg på av seg selv?? Dette skal vel ikke gå an. Vil være første gang jeg hører det skje ihvertfall.

Vet dette ikke har noe med posten å gjøre, men ville bare fortelle det alikevel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...