Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Signert lærekontrakt, bedrift ikke godkjent?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er for tiden litt bekymret, jeg har signert lærekontrakt med en bedrift som aldri har tatt inn lærling tidligere. De har tidligere hatt flere søkere, men ikke funnet den rette kandidat. Bør også nevnes at det er et nokså spesielt fag.

Jeg og bedrift har signert kontrakt, med oppstart senere i år.

Bedriften var ikke godkjent opplæringsbedrift før jeg signerte, men daglig leder forsikret meg om det ikke skulle være noen problem å få bedriften godkjent. 

Det jeg lurer på, hvilke rettigheter har jeg hvis bedriften ikke blir godkjent? Da jeg allerede har takket nei til flere andre læreplass tilbud, så er jeg litt bekymret hvis bedriften ikke skulle bli godkjent..

Jeg har tross alt signert en gyldig arbeidskontrakt for lærlingstilling.

Anonymous poster hash: dcc98...0a2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplæringslova § 4-5 annet ledd bestemmer at en lærekontrakt kun er gyldig når den er godkjent av fylkeskommunen, og den vil formodentlig ikke bli godkjent av fylkeskommunen før bedriften er godkjent. Det innebærer at du ikke kan påberope deg kontrakten hvis bedriften ikke skulle bli godkjent.

Man kan tenke seg erstatningsansvar, men det vil avhenge av hvor det er naturlig å plassere risikoen. Du har tross alt forkastet "sikre" læreplasser til fordel for en "usikker" (ikke-godkjent) lærebedrift, så helt fri for ansvar er du ikke.

Om det er lett eller vanskelig å bli godkjent lærebedrift er ikke noe man kan gi et generelt svar på - det avhenger av om bedriften (eventuelt flere samarbeidende bedrifter) kan overbevise yrkesopplæringsnemnda og fylkeskommunen om at de kan gi en tilstrekkelig allsidig og tilstrekkelig spesialisert opplæring til at kandidatene oppnår kravene i læreplanen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...