Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Opplegg av ventilasjon fra kjøkkenventilator

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg bor i en blokkleilighet og på kjøkkenet sitter det en ganske gammel og slitt ventilator som jeg ønsker å bytte ut i en ny. Den jobben er jo grei nok, men den som sitter der i dag bruker sånn kullfilter da det ikke er lagt opp rør ut.

Jeg har en lufteluke et par meter bortenfor, og lurer på om det er store jobben å legge opp rør fra ventilatoren, gjennom kjøkkenskap og ut av veggen? Er det noe spesielt jeg trenger å tenke på? Blir vel en kombinasjon av spirorør og noe fleksible rør for å få alt koblet sammen også eventuelt bygge en kasse utenpå til slutt. Trenger jeg en ekstra vifte eller noe ved veggen?

Alle tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man bor i blokk må/bør man spørre borettslaget/sameie om det lov å koble ventilator til både interne avtrekk og ventil på yttervegg. Det er ofte regler/begrensinger på slikt. Derfor er det sansynlig at det er en grunn til at det er en kullfilterventilator der fra før...

Lenke til kommentar

Hva går denne luka til?

Den går ut i friluft :)

Når man bor i blokk må/bør man spørre borettslaget/sameie om det lov å koble ventilator til både interne avtrekk og ventil på yttervegg. 

Det er jeg klar over.

Lenke til kommentar
Jeg har en lufteluke et par meter bortenfor, og lurer på om det er store jobben å legge opp rør fra ventilatoren, gjennom kjøkkenskap og ut av veggen? Er det noe spesielt jeg trenger å tenke på? Blir vel en kombinasjon av spirorør og noe fleksible rør for å få alt koblet sammen også eventuelt bygge en kasse utenpå til slutt. Trenger jeg en ekstra vifte eller noe ved veggen?

Den viften som sitter der idag har vel ingen stuss for å tilkoble en kanal ettersom den ikke er lagd for det i første omgang? Må jo i så fall improvisere noe der da. En annen ting er om vifta har kraft nok til å overvinne motstanden i kanalen og rista. Igjen er den jo ikke lagd for det. Litt vanskelig å spå før kanalen ligger der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...