haakon94 Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Heisann.Jeg skal ta privatist-eksamen i S1, S2 og 1P i Mai, og ønsker å oppnå toppkarakter i alle.Lurer på om noen har noen gode tips til hvordan jeg kan klare dette. Har hatt S1 og S2 før, men ikke 1P. Hittil har jeg jobbet meg gjennom nesten alle eksamensoppgavene i alle fagene på ndla. Har skrevet ned de vanskeligste oppgavene og har planer om å regne meg gjennom disse på nytt.Føler at jeg har ganske god kontroll, men det kommer alltid noen vanskelige oppgaver innimellom som eventuelt kan hindre meg i å oppnå 6-eren i alle fagene. I og med at det står i sensorveiledningen at man bør ha 56 av 60 poeng riktig for å få 6, så har jeg ikke råd til mange feil.Står også følgende i sensorveiledningen:"Når elever viser spesiell modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter."Noen som har noen gode tips til hvordan man kan vise "spesiell modenhet eller kunnskap" i deler av besvarelsen som kan være med på å trekke opp karakteren? Eventuelt noen andre tips til hva sensorene setter pris på når de setter karakter? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 For det første må du jobbe med oppgaver, så bør du fokusere på forståelse slik at du kan forklare svarene dine. Det viser modenhet og kunnskap. Om du vet du har gjort feil men ikke hvor, forklar det. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Jeg tenker spesiell modenhet eller kunnskap er metoder og framgangsmåter som blir anvendt og som ikke er innenfor pensum. Eksempelvis: Metoder og framgangsmåter fra universitet og høgskolen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Jeg tenker spesiell modenhet eller kunnskap er metoder og framgangsmåter som blir anvendt og som ikke er innenfor pensum. Eksempelvis: Metoder og framgangsmåter fra universitet og høgskolen. Nei, dette kan i værstefall føre til feil. Man tar eksamen for pensum. Går en uten for kan en ende opp på en smell. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Jeg tviier på at en sensor kan trekke deg om du bruker L'Hopital på et grenseverdiproblem selv om det ikke er VGS-pemsum. Om noe må det være et pluss? Men jeg er enig i at det ikke er det som menes med "modenhet" i en slik setting. Modenhet, slik jeg ser det, er å føre passe grundig - ikke skrive en stiloppgave der to setninger er nok, og generelt gjøre ting enkelt og elegant. Om man drar et fancy resonnement et sted man kanskje står fast, og resonnementet er holdbart, så er også det innenfor begrepet mener jeg. Lenke til kommentar
petterP9 Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Jeg tenker spesiell modenhet eller kunnskap er metoder og framgangsmåter som blir anvendt og som ikke er innenfor pensum. Eksempelvis: Metoder og framgangsmåter fra universitet og høgskolen. Nei, dette kan i værstefall føre til feil. Man tar eksamen for pensum. Går en uten for kan en ende opp på en smell. Så lenge det ikke fremgår av oppgaven at en spesiell metode skal benyttes, står man fritt til å velge selv. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Jeg tenker spesiell modenhet eller kunnskap er metoder og framgangsmåter som blir anvendt og som ikke er innenfor pensum. Eksempelvis: Metoder og framgangsmåter fra universitet og høgskolen. Nei, dette kan i værstefall føre til feil. Man tar eksamen for pensum. Går en uten for kan en ende opp på en smell. Så lenge det ikke fremgår av oppgaven at en spesiell metode skal benyttes, står man fritt til å velge selv. Tja gjør en egentlig det? tror ikke sensor hadde satt pris på feks numerisk integrasjon ved løsning av "enkle" integraler osv. Jeg har iallefall opplevd mye rart fra sensorer opp igjennom tiden og holder meg til pensum selv om det gjerne finnes bedre løsninger. Men en står jo fritt til å velge selv som du sier, men jeg hadde ikke brukt tiden min på å lære laplacetransformasjon om pensum er basic diff likninger osv. Lenke til kommentar
Visn!ngsnavn Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Enig med Salvesen. her. Husk at på eksamen testes det om læringsmålene i det aktuelle faget er nådd. Det viser man ved å anvende relevant pensumstoff. Mitt heteste tips er å regne alle (evt. alle anbefalte) oppgaver i boka. Deretter begynner man med eksamenssett, og sørger for å forstå alle oppgaver og alt man gjør. Det gir toppkarakterer hver gang. Lenke til kommentar
Bober Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Man må uansett ha flaks for å få 6 på eksamen. Slurvefeil kan lett trekke ned fra 6 til 5. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Enig med Salvesen. her. Husk at på eksamen testes det om læringsmålene i det aktuelle faget er nådd. Det viser man ved å anvende relevant pensumstoff. Mitt heteste tips er å regne alle (evt. alle anbefalte) oppgaver i boka. Deretter begynner man med eksamenssett, og sørger for å forstå alle oppgaver og alt man gjør. Det gir toppkarakterer hver gang. Realister er realister, og er veldig klar over hva en oppgave sier og ikke sier. Å drive å trekke for "synsing" av typen "du burde skjønt at vi egentlig ville ha den løst på metode X eller Y" nekter jeg å tro at sensorer i realfag driver med, og jeg baserer det utsagnet på erfaring såvel som "common sense". Hvis oppgaveforfatter ønsker å teste læringsmålene får oppgaven formuleres slik at det ikke er noen vei utenom å bruke pensum. Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 4. april 2017 Forfatter Del Skrevet 4. april 2017 Takk for gode tips! Tenker bare å gjøre så mye eksamensoppgaver frem mot eksamen, også gjøre alt mest mulig nøye på eksamensdagen. Hvis det er noen oppgaver jeg sliter med på eksamen, kan det vel fort være noen avgjørende poeng å hente ved å løse oppgaven delvis også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå