Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Publisering av bilde av et firma sin bil - i strid med personopplysningsloven?

Anbefalte innlegg

Det som var ment som en nokså uskyldig post fra min side på en diskusjonsgruppe har nå eskalert litt...

Det dreier seg om at jeg la ut et bilde av en bil tilhørende et firma (firmalogo er tydelig på bilen), og jeg tenkte faktisk der og da at jeg burde kunne legge ut dette uten å sladde registreringsnummeret (eller firmalogoen).

Temaet for bildet/posten handlet bare om noe rent kosmetisk på bilen som jeg fant litt merkelig, og jeg ønsket å høre med andre i gruppen om hva de syntes.

Nå har den jeg antar er innehaver av firmaet kontaktet meg og truer med politianmeldelse om jeg ikke sletter bildet innen en time...

Det at denne personen går såpass aggresivt til verks, i stedet for enten bare å delta i diskusjonen på en morsom måte (dette kunne han fint ha kommet veldig bra ut av) eller å henvende seg til meg på en langt 'roligere' måte, gjør at jeg ikke føler meg umiddelbart fristet til å fjerne bildet (og diskusjonen under bildet).

Men spørsmålet mitt er dette:

Jeg vet godt at man ikke skal poste bilder av personer, eller gjenstander som kan knyttes til personer, særlig om settingen er litt negativ.

Men hvor langt går egentlig min undersøkelsesplikt her?

Om jeg legger ut et bilde av en av rutebuss i Oslo som kjører på rødt lys må vel det være greit, jeg kan vel ikke få kritikk for at det kan gå an å identifisere bussjåføren på grunn av dette?

Jeg regnet med at bilen jeg tok bilde av var en av mange biler i dette firmaet, men jeg får en følelse nå av at dette ikke er riktig, og at han som har tatt kontakt er sjåføren i bilen, og at det ikke er så mange flere i dette firmaet enn ham. Men det kunne jo ikke jeg vite?

Og når man starter et firma der en hovedgjesjeft er å kjøre rundt i Oslo, og man da har store firmalogoer på bilen med nettadresse etc., har man ikke da på mange måter valgt bort 'anonymiteten' og beskyttelsen som privatpersoner har gjennom Personopplysningsloven?

Anonymous poster hash: 9f40b...fca
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnloven § 100 (ytringsfriheten), og for så vidt også personopplysningsloven § 7.

Husk å ta skjermdump av alt han skriver.

Trådstarter her...

Takk, Krikkert, men om du har tid, kunne du utdypt litt mer?

Med ref til Grl §100, tenker du da at jeg har en rett til å ytre meg om dette i et offentlig forum?

Og Popplyl §7:

§ 7.Forholdet til ytringsfriheten
For behandling av personopplysninger utelukkende for kunstneriske, litterære eller journalistiske formål gjelder bare bestemmelsene i §§ 13 til 15, §§ 36 til 41, jf. kapittel VIII.

Tenker du da at min posting var av journalistisk karakter?

Så Popplyl har fortsatt relevans i denne saken, mener du?

Jeg hadde kanskje antatt at den var irrelevant, så lenge bilen jeg tok bilde av tilhørte et firma, med store firmalogoer, og (ny opplysning) jeg har også sjekket eier gjennom registreringsnummeret og eier er firmaet, ingen enkeltperson. Firmaet er et AS, ikke et ENK.

Anonymous poster hash: 9f40b...fca

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at du har ytringsfrihet om hva du enn måtte ønske. Det er begrensninger i ytringsfriheten som må rettferdiggjøres.

Personopplysningsloven får strengt tatt ikke anvendelse her - den gjelder ikke for opplysninger som brukes til private/personlige formål, og den gjelder heller ikke for opplysninger som behandles for journalistisk formål. Journalistisk formål vil si at man ønsker å belyse et forhold i den allmenne diskusjon.

Personopplysningsloven gjelder ikke for opplysninger om juridiske personer (aksjeselskaper mv). Dersom firmabilen er registrert på et AS gjelder ikke personopplysningsloven for bilens registreringsnummer, jf. personopplysningsloven § 2 nr. 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...