Asculf Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Hei! Jeg er ansatt i et utleiefirma/bemanningsbyrå og har vært utleid gjennom de til et annet firma ca. 6mnd. Nå er kontrakten de har med firmaet avsluttet. Ikke pga. meg, men fordi firmaet jeg er utleid til ikke har arbeid videre fremover. Jeg har 1.mnd. gjensidig oppsigelse i min kontrakt med utleiefirmaet. Som følge av at jeg nå ikke går direkte over i nytt oppdrag så har utleiefirmaet gitt meg oppsigelse. Jeg har forståelse for at de ikke kan ha meg ansatt uten at jeg er i oppdrag. Hvis de finer nytt oppdrag før jeg blir ledig vil de imidlertid oppheve oppsigelsen. Men jeg lurer på om det er vanlig praksis å si opp ansatte ved slike tilfeller? Noe dødtid mellom oppdragene må de vel regne med, og hva med permitering for en kort periode et alternativ til oppsigelse? Jeg har tross alt kontrakt på fast jobb med utleie firmaet. Ledig tid kunne jeg godt tenke meg å bruke til private gjøremål selvsagt uten lønn, så da kan jeg ikke forstå at jeg koster så mye. Ønsker å føye meg og vil ikke lage bråk, men er uerfaren og takker for gode råd og andre erfaringer . -utleid Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Det er vanlig praksis (og saklig) å si opp ansatte hvis man ikke har oppdrag til dem, og det heller ikke er utsikter til å få oppdrag til dem innen oppsigelsestidens utløp. En annen utfordring er i hvilken grad en oppsigelse som opprinnelig er gyldig kan bli ugyldig fordi forutsetningen ikke holder stikk - hva skjer hvis bedriften får oppdrag, men velger å takke nei til dem, eller får oppdrag men velger å ansette andre (billigere). Det er en del problemstillinger som dukker opp med slike "betingede" oppsigelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå