Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ble innkalt til personundersøkelse hos kriminal omsorgen er 15

Anbefalte innlegg

Hei jeg er 15 år og ble innkalt til et avhør for en liten stund siden, de hadde ikke noe bevis på meg for det jeg gjorde og de sa at jeg kommer til å høre mer om det blir mere opplysninger. Også plutselig fikk jeg et brev i posten der det står at jeg blir innkalt til kriminalomsorgen for en personundersøkelse, hva vil de med meg egentlig, har de funnet bevis eller noe sånt som kan få meg straffet ? Og er jeg NØDT til å ta med foreldrene mine til møtet

Plis svar ?

Anonymous poster hash: 993d1...e91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg antar at de vet at du har gjort det uten at de har nok bevis, og derfor ønsker å undersøke familiesituasjonen din for å avgjøre om barnevernet må inn i bildet.

Hva må jeg si for at barnebarnet ikke skal komme inn i bildet

Det kommer nok mer an på hva foreldrene dine sier, og hvordan failiesituasjonen oppfattes av de som foretar undersøkelsen.

Lenke til kommentar

Det kan foretas personundersøkelse "når det kan få betydning for avgjørelsen om straff eller andre forholdsregler", jf. straffeprosessloven §§ 161 og 161a. Dette vilkåret er i praksis alltid oppfylt når siktede er mindreårig.

En personundersøkelse vil si at man samler inn opplysninger om deg som kan påvirke spørsmålet om konsekvenser for en straffbar handling - rus, narkotika, vanskelig oppvekst, psykisk helse, og masse andre ting. Alt som kan påvirke reaksjonen du risikerer å få fra det offentlige.

Siden du er under 18 år vil dine foreldre bli orientert særskilt og bedt om samtykke. Dette kan du ikke skjule. Man innkaller vanligvis ikke til personundersøkelse hvis saken ligger an til å bli henlagt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan foretas personundersøkelse "når det kan få betydning for avgjørelsen om straff eller andre forholdsregler", jf. straffeprosessloven §§ 161 og 161a. Dette vilkåret er i praksis alltid oppfylt når siktede er mindreårig.

En personundersøkelse vil si at man samler inn opplysninger om deg som kan påvirke spørsmålet om konsekvenser for en straffbar handling - rus, narkotika, vanskelig oppvekst, psykisk helse, og masse andre ting. Alt som kan påvirke reaksjonen du risikerer å få fra det offentlige.

Siden du er under 18 år vil dine foreldre bli orientert særskilt og bedt om samtykke. Dette kan du ikke skjule. Man innkaller vanligvis ikke til personundersøkelse hvis saken ligger an til å bli henlagt.

Så med andre ord så er jeg fucked ?

Lenke til kommentar

Hei takk for svar, jeg er tiltalt for nett svindel på store pengesum, og på brevet står det " politiet vil ha bedre kjennskap til hvem du er og din fortid, din familiesituasjon osv"

Hva er "stor sum"? Om vi snakker 10.000kr kan det vel sortere under ungdommelig dårskap og ikke bli forfulgt særlig aktivt, men er det 300.000 blir det nok mer pes.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei takk for svar, jeg er tiltalt for nett svindel på store pengesum, og på brevet står det " politiet vil ha bedre kjennskap til hvem du er og din fortid, din familiesituasjon osv"

Hva er "stor sum"? Om vi snakker 10.000kr kan det vel sortere under ungdommelig dårskap og ikke bli forfulgt særlig aktivt, men er det 300.000 blir det nok mer pes.

Er snakk om 40-50 tusen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...