AnonymDiskusjon Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Hei jeg er 15 år og ble innkalt til et avhør for en liten stund siden, de hadde ikke noe bevis på meg for det jeg gjorde og de sa at jeg kommer til å høre mer om det blir mere opplysninger. Også plutselig fikk jeg et brev i posten der det står at jeg blir innkalt til kriminalomsorgen for en personundersøkelse, hva vil de med meg egentlig, har de funnet bevis eller noe sånt som kan få meg straffet ? Og er jeg NØDT til å ta med foreldrene mine til møtet Plis svar ? Anonymous poster hash: 993d1...e91 1 Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Hvordan kan vi vite det? Du skriver ingenting om hva denne saken gjelder. Hva er har du gjort? hva er du evt tiltalt for? 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. april 2017 Forfatter Del Skrevet 2. april 2017 Hei takk for svar, jeg er tiltalt for nett svindel på store pengesum, og på brevet står det " politiet vil ha bedre kjennskap til hvem du er og din fortid, din familiesituasjon osv" Anonymous poster hash: 993d1...e91 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 jeg antar at de vet at du har gjort det uten at de har nok bevis, og derfor ønsker å undersøke familiesituasjonen din for å avgjøre om barnevernet må inn i bildet. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. april 2017 Forfatter Del Skrevet 2. april 2017 jeg antar at de vet at du har gjort det uten at de har nok bevis, og derfor ønsker å undersøke familiesituasjonen din for å avgjøre om barnevernet må inn i bildet. Hva må jeg si for at barnebarnet ikke skal komme inn i bildet Anonymous poster hash: 993d1...e91 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Du er 15 år og mindreårig så foreldrene dine kan bli involvert uavhengig av hva du synes. 2 Lenke til kommentar
process Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Det kan (men ikke nødvendigvis) bety at de skal eller vurderer å ta ut tiltale i saken. "Personundersøkelse skal alltid innhentes når det tas ut tiltale på personer under 18 år" (http://www.kriminalomsorgen.no/personundersoekelse.275782.no.html) Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 jeg antar at de vet at du har gjort det uten at de har nok bevis, og derfor ønsker å undersøke familiesituasjonen din for å avgjøre om barnevernet må inn i bildet. Hva må jeg si for at barnebarnet ikke skal komme inn i bildet Anonymous poster hash: 993d1...e91 Det kommer nok mer an på hva foreldrene dine sier, og hvordan failiesituasjonen oppfattes av de som foretar undersøkelsen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Det kan foretas personundersøkelse "når det kan få betydning for avgjørelsen om straff eller andre forholdsregler", jf. straffeprosessloven §§ 161 og 161a. Dette vilkåret er i praksis alltid oppfylt når siktede er mindreårig. En personundersøkelse vil si at man samler inn opplysninger om deg som kan påvirke spørsmålet om konsekvenser for en straffbar handling - rus, narkotika, vanskelig oppvekst, psykisk helse, og masse andre ting. Alt som kan påvirke reaksjonen du risikerer å få fra det offentlige. Siden du er under 18 år vil dine foreldre bli orientert særskilt og bedt om samtykke. Dette kan du ikke skjule. Man innkaller vanligvis ikke til personundersøkelse hvis saken ligger an til å bli henlagt. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Har vedkommende noen plikt til å stille opp? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Siktede kan (i utgangspunktet) pågripes hvis han ikke møter etter innkalling, jf. straffeprosessloven § 166 annet ledd. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 På tide med en prat med foreldre, og anskaffelse av advokat høres det ut som. 1 Lenke til kommentar
Krkrporrporr Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Det kan foretas personundersøkelse "når det kan få betydning for avgjørelsen om straff eller andre forholdsregler", jf. straffeprosessloven §§ 161 og 161a. Dette vilkåret er i praksis alltid oppfylt når siktede er mindreårig. En personundersøkelse vil si at man samler inn opplysninger om deg som kan påvirke spørsmålet om konsekvenser for en straffbar handling - rus, narkotika, vanskelig oppvekst, psykisk helse, og masse andre ting. Alt som kan påvirke reaksjonen du risikerer å få fra det offentlige. Siden du er under 18 år vil dine foreldre bli orientert særskilt og bedt om samtykke. Dette kan du ikke skjule. Man innkaller vanligvis ikke til personundersøkelse hvis saken ligger an til å bli henlagt. Så med andre ord så er jeg fucked ? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Så med andre ord så er jeg fucked ? Hvis du synes det er verre foreldrene dine får vite om dette enn straffen du får så er svaret ja. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. april 2017 Forfatter Del Skrevet 3. april 2017 Takk for svar alle sammen ! Vært ganske hjelpsom, er ny på dette forumet kommer defenitivt til å brukes igjen ! Men jeg har et siste spørsmål hvis barnevernet blir involvert er det sånn at de tar meg fra foreldrene mine ? Eller hva gjør barnevernet Anonymous poster hash: 993d1...e91 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Omsorgsovertakelse er det siste skrittet barnevernet går til. Det er ikke noe du burde bekymre deg for. Det skal mye til for at det skjer. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Barnevernet vil ikke gripe inn i familielivet for én enkeltstående straffesak av mindre betydning. Barn kan begå straffbare handlinger uten at det er noe galt med omsorgen og oppdragelsen de har fått. Lenke til kommentar
toth Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Hei takk for svar, jeg er tiltalt for nett svindel på store pengesum, og på brevet står det " politiet vil ha bedre kjennskap til hvem du er og din fortid, din familiesituasjon osv" Anonymous poster hash: 993d1...e91 Hva er "stor sum"? Om vi snakker 10.000kr kan det vel sortere under ungdommelig dårskap og ikke bli forfulgt særlig aktivt, men er det 300.000 blir det nok mer pes. 1 Lenke til kommentar
Krkrporrporr Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Hei takk for svar, jeg er tiltalt for nett svindel på store pengesum, og på brevet står det " politiet vil ha bedre kjennskap til hvem du er og din fortid, din familiesituasjon osv" Anonymous poster hash: 993d1...e91 Hva er "stor sum"? Om vi snakker 10.000kr kan det vel sortere under ungdommelig dårskap og ikke bli forfulgt særlig aktivt, men er det 300.000 blir det nok mer pes. Er snakk om 40-50 tusen 1 Lenke til kommentar
Krkrporrporr Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Barnevernet vil ikke gripe inn i familielivet for én enkeltstående straffesak av mindre betydning. Barn kan begå straffbare handlinger uten at det er noe galt med omsorgen og oppdragelsen de har fått. Tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå