Gå til innhold

Forvirra angående UPS - online, offline eller interaktiv linje

Anbefalte innlegg

Så jeg hadde for 1måned tid siden strømbrudd grunnet for my elektronikk tilkoblet. Når jeg fikk bytta sikringene og slo på pcen min,NAS'en så merka jeg at NAS min blinka rødt og tenkte at alt var mistet. Jeg fikk fiksa slik at arrayet ble rebuilda og NAS'en fungerer nå igjen.

Så jeg har tenkt på en UPS som hoved pcen(det er koblet 7 strømkabler på forgrenern min) min,NAS'en skal kobles til UPS'en. min PSU er 860 W og jeg er usikker på hvor stor PSU'n på NAS'en min er. Det er en 7 år gammel Buffalo Linkstation LS-QVLC2C me 4x 2tb NAS drives.

Så jeg titta en en del på komplett av UPS valg, og der kommer det opp online,offline eller interaktiv linje og jeg har ikke peil på hvem jeg skal velge.

Trenger tips for hvilken UPS type jeg burde gå for.

edit: Jeg er interessert i en UPS som ikke går på batteri hvis det ikke blir strømbrudd, da hvis det blir strømbrudd så blir det byttet over til batteri.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Line interactive er det beste for vanlige brukere. Dette er i prinsippet en off-line UPS med noen ekstra beskyttelser og funksjoner.

On-line UPS støyer mere da de trenger konstant kjøling. Disse går kontinuerlig på batteri. Off-line og Line interactive går vanligvis på nettspenninga og bytter om til batteri ved behov.

Hvor stor PSU PC-en din har er knakende likegyldig. Det du må gå etter er hvor mye strøm utstyret ditt faktisk bruker. Du kan måle med f.eks. en slik: http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-2897

Du bør selvsagt velge en UPS som leverer godt over det du regner med å bruke. Presser du en UPS vil det ofte gå hardt utover batteriene. Mine går på hhv. 12% og 20% belastning.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Line interactive er det beste for vanlige brukere. Dette er i prinsippet en off-line UPS med noen ekstra beskyttelser og funksjoner.

On-line UPS støyer mere da de trenger konstant kjøling. Disse går kontinuerlig på batteri. Off-line og Line interactive går vanligvis på nettspenninga og bytter om til batteri ved behov.

Hvor stor PSU PC-en din har er knakende likegyldig. Det du må gå etter er hvor mye strøm utstyret ditt faktisk bruker. Du kan måle med f.eks. en slik: http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-2897

ok,ble litt klokere, jeg glemte å nevne at jeg trenger en UPS som bytter over til batteri hvis det blir strømbrudd.

Lenke til kommentar

On-line: Går konstant på batteri. Nettspenningen går utelukkende til å lade batteriet. Ingen brudd overhodet når strømmen går. Ikke så mye som et microsekund. Disse gir også helt konstant spenning uavhengig av nettspenninga. Uansett om du har 230V, 250V, 200V eller 0V på nettspenninga så gir UPS-en ut 230V (som regel).

Off-line: Er vanligvis koblet direte til nettspenninga. Batteriet er da frakoblet og vil kun vedlikeholdslades så det er klart når det blir strømbrudd. GÅr strømmen så vil det gå noen ms. uten strøm mes reléet/kontaktoren bytter fra nettet til batteri. Spenningen ut fra UPS vil også være den samme som nettspenninga helt til spenninga går utenfor spesifikasjonene eller forsvinner.

Line Interactive: Som off-line men kan transformere spenninga opp eller ned hvis nettspenninga er over eller under en viss spenning. F.eks. ved "brown out" hvor nettspenninga er for lav.

Lenke til kommentar

Jeg valgte å gå for denne UPSen:
https://www.komplett.no/product/893772/datautstyr/periferiutstyr/upsoverspenningsvern/ups-og-ups-batteri/bluewalker-pw-vi-2000-pswschuko

Håper det er bra valg, jeg har ikke bestilt den enda men setter pris på input fra dere.

Jeg har planer om å kjøpe:
 Synology NAS DS1815+ 8bay NAS og de på komplett sa den kommer til å trekke 250w.

Min pc som nevnt,har en psu på 860W, men jeg har ikke målt faktisk hvor mye den trekker fra støpselet i veggen.

Ut i fra komplett klarer UPSen på full load å gi meg 20sekunder til å avslutte noe som er mer en nok, og 4min på 50% load

Hvis noen har noen bedre eller og like bra alternativer hadde det vært fint hvis noen hadde skreve noe.

Lenke til kommentar

Jeg har en Bluewalker selv, bare større modell og on-line. Veldig bra så langt.

PC-en din vil trolig ikke trekker mer enn et par hundre watt vanligvis. Kanskje til og med helt ned mot 100 watt.

Og jeg håper den var på lager da du bestilte den. Leveringstidene på de der er helt vanvittige.

Lenke til kommentar

Jeg har en Bluewalker selv, bare større modell og on-line. Veldig bra så langt.

PC-en din vil trolig ikke trekker mer enn et par hundre watt vanligvis. Kanskje til og med helt ned mot 100 watt.

Og jeg håper den var på lager da du bestilte den. Leveringstidene på de der er helt vanvittige.

jeg har ikke bestilt den enda, hvor vanvittige er det snakk om a?

Lenke til kommentar

Jeg så på en som hadde leveringsdato februar 2016. Hver gang leveringsdatoen nærmet seg ble den forandret. I mars 2017 var den fremdeles ikke kommet på lager.

Jeg tror faktisk det var den modellen du linket til.

Takk for heads up, jeg trur faktisk jeg kommer til å gå for den UPS'en jeg linka til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...