Gå til innhold

Demontere kjøler p-III

Muffinman

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp anskaffet en P3-600 som går fint på 672mhz. Imidlertid kommer tempen opp i over 50 grader ved full belastning, og thermal-pad`en ser nesten sprukket ut. Derfor vil jeg ta av kjøleribba, renske core+ribbe, for så å påføre AS-3 før montering. Jeg er imidlertid usikker på hvordan ribba er festet, og hvordan jeg bør gå fram for å ta den av. Tips til sammenmontering mottas også med takk, kanskje må jeg bruke lim i hjørnene på core (har termisk lim) for å få dette sammen igjen?

:smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg greide selvfølgelig ikke å vente på svar, men tok fatt på dette prosjektet med lite forkunnskap. Litt utboring av festemekanisme, litt rå makt, angst og mye flaks var vel ingrediensene.

Det viste seg at kjølingen var intakt som den var. Renset core, og slipte kjøleribba slik at metallet kom fram. Deretter tynt lag Arctic Sliver 3, og montere sammen igjen. Festeanordningene var selvfølgelig ødelagt, så masse tokomponent lim samt strips og strikk til å holde greia sammen til limet tørket ble brukt. Neste dag ble CPU`en satt i hovedkortet, men hva skjedde? SORT SKJERM!!!!!

Tenkte at her er det bare å bestille nytt hk og ny cpu med tilhørende ram, dyrt men hmm...oppgradering smaker...! Men HK med innebygget scsi-kontroller er dyrt, litt forjævlig å kjøpe nytt minne når jeg allerede har 640 mb på dette hk...så jeg prøvde litt til. Og fant ut at det var kommet litt lim på kontaktene. Renset og satte i, og greia startet fint som f...

Det som er virkelig hyggelig er at cpu-tempen har falt med 5-6 grader, og jeg har hørt at AS3 virker best etter 72 timer. Nå har det bare gått 15!

Cpu`en min er en P3-600 antagelig av Katmai-typen, som visstnok skal være umulig å overklokke...I mitt dual-boot oppsett har jeg ikke krasjet i W2K en eneste gang, til tross for div. Benchmarking og UD agent installert(112/672mhz). Men i W98se krasjet greia etter ei stund med spilling, samt ca.30 minutter med 3dmark i loop...men det gikk fint når jeg klokket grafikk-kortet noe ned. Ved sjekk på varmeutviklingen her fikk jeg se at ei ledning på vifta var løs...når den kom på plass, fungerte det fint og stabilt!!

Moralen er vel:

-AS 3 er tingen

-Store fingre som river løs ledninger er IKKE tingen

-Lim egner seg dårlig på kontaktflater..... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...