Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvem er Posten Norge sin konkurrenter?

Anbefalte innlegg

Hvis jeg skal sende et brev, er mitt eneste valg Posten? Har hørt om Postnord og de har levert noen pakker jeg har bestilt på nett, kan jeg også sende et brev gjennom de, hvor ville jeg gått for å gjøre det isåfall? Posten er vel statseid og et slags monopol? Men hvem er da konkurrentene? Jeg vet de har utenlandske konkurrenter, men kan Posten Norge gå inn i Sverige og levere post der, eller må det være avtalt levering for bedrifter o.l.  Hva med lastebiler som frakter f. eks gilde kjøttpålegg til daglivare butikker, er disse Postens konkurrenter?

Håper noen med litt peiling kan hjelpe meg med denne, holder på med en stor oppgave i markedsføring og ledelse, sliter med å få en oversikt over konkurrenter, og blir ganske forvirret. Det er ikke akkurat like lett som å finne ut konkurrentene til f eks en iskiosk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Norge er det så vidt meg bekjent kun Posten som får drive med brevpost. En av grunnene til at dette har blitt bestemt slik er at man frykter at ved å åpne markedet, så vil man få veldig differensierte priser avhengig av hvor i landet du bor, da det helt klart er dyrere å sende brev fra Hammerfest til Oslo, enn Oslo - Oslo.

Lenke til kommentar

Når det kommer til brev så har nok ikke posten noen konkurrenter i det hele tatt. Det vil nok ikke dukke opp noen heller da levering av post i stor grad er på vei "ut".

Dokumenter etc. kan sendes via mail eller digipost for digital signering og vanlig brevpost kan sendes som mail etc. Facebook Chat etc. er jo også en greie som utkonkurerer posten på alt. Videosamtaler blir jo vanskelig å få til med brevpost, så sant man da ikke legger ved videoen på en USB pinne. Tungvindt dog...

Så jeg står fortsatt for det jeg skrev. Den største konkurrenten til posten er internett med tanke på brevpost.

Når det kommer til pakker så finnes det vel flere...

Lenke til kommentar

Er det ikke åpnet for åpen konkurranse, og for brev, i 2015/16?

Uansett vil det være meget vanskelig selv om lovgivningene er borte. 

Posten Norge kan ikke gå inn i Sverige med mindre de har base der, jeg vet ikke om det er Bring som frakter den eller om det blir tatt over at svensk postselskap. Når pakker kommer til Norge fra selskaper som ikke har base her, som f.eks. UPS så har det blitt levert av Bring.

Du kan sende post med PostNord, men det er kun lagt opp til bedrifter atm.

Så Posten sine konkurrenter når det kommer til post, brev etc - ingen.

Posten sine konkurrenter til pakker - over 2kg - PostNord, TNT, Jetpak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...