Gå til innhold

– Dette har lenge vært science fiction, men nå er det like før det bare blir science

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende med kunstig intelligens. Men alltid litt skeptisk til disse initiativene som har bestemt at de skal drive banebrytende fremragende og generelt superduper forskning. Dette er ikke noe man bare kan vedta å gjøre, fortell heller hva det er med akkurat denne forskningen som er så banebrytende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Aprilsnarr?

:p

Men, den eneste måten å unngå skadelige handlinger er å opplyse om at det er en straff for noe, og true med den straffen.

Hvordan truer man en robot? Med demontering og skroting? Vil vi ikke da få psykopatiske og konspirerende roboter som organiserer seg og bygger en hær mens de lyver om det til oss inntil det blir umulig å stoppe dem og de gjør blodig morderisk opprør??

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor moralsk og avansert AI kode UiA måtte greie å kode for å løyse følgende problem:

Studenter uten hybel ved studiestart i Oslo, ved høstsemester i fjor 6000.

Situasjonen har vert slik i ca 30 år.

Bygging av moduler har vert kjent teknikk enda lenger.

Studenter som vil trenge plass om 1-20 år er født, og prognoser for parring kjent.

Effektiviteten vil øke, kø og CO2 utslepp bli redusert.

"Eller vil AI også ende opp i en sløyfe, også kalt Organisatorisk Innavlsdepresjon" ?

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Jeg har fulgt med i utviklingen og debatten rundt kunstig intelligens ca siden år 2000, og det forbauser meg at ikke debatten rundt denne teknologien kom ut i offentligheten for 10-12 år siden. Det er en teknologi som vil bli ekstremt kraftfull og snu opp ned på verden iløpet av få år. Likevel så er det knapt noen som diskuterer dette. Knapt noen politikere som debatterer dette, og knapt noen forskere som har advart mot dette før siste 2-3 år.

Jeg ønsker universitet i Agder lykke til med å fremme moralske roboter, men jeg tror dessverre menneskeheten har minimal mulighet til å styre utviklingen når vi når maskinen utkonkurrer oss intelektuelt. Jeg har enda til gode å se en overbevisende argumentasjon for dette.

Bøhn har nok rett i at utviklingen vil gå ekstremt raskt etter dette, gitt roboter/maskinene sine fortrinn f.eks til informasjonsbehandling, lesehastighet, osv. som bare i dag er mange størrelsesordener større enn mennesket. Jeg har en mistanke om at svært få forstår dette.

Cambridge , centre for study of existential risk, har utvikling av kunstig intelligens som en av sine top 2 trusler mot menneskeheten.

Oxford, Future of humanity institute, har superintelligent KI som en av top 2-3 trusler mot menneskeheten.

Så dette er problemet verdens beste tenkere burde diskutere og bruke tid på å løse. Hvordan hindre at utvikling av KI truer menneskeheten.

Jeg tror den som har oppsummert det enklest er Sci fi forfatter Vernor Vinge ca midt på 90 tallet: «Mellom år 2005 og 2025 vil det lykkes menneskeheten å skape overmenneskelig intelligens. Kort tid etter det vil menneskehetens tid være over.»

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har fulgt med i utviklingen og debatten rundt kunstig intelligens ca siden år 2000, og det forbauser meg at ikke debatten rundt denne teknologien kom ut i offentligheten for 10-12 år siden. Det er en teknologi som vil bli ekstremt kraftfull og snu opp ned på verden iløpet av få år. Likevel så er det knapt noen som diskuterer dette. Knapt noen politikere som debatterer dette, og knapt noen forskere som har advart mot dette før siste 2-3 år.

Jeg ønsker universitet i Agder lykke til med å fremme moralske roboter, men jeg tror dessverre menneskeheten har minimal mulighet til å styre utviklingen når vi når maskinen utkonkurrer oss intelektuelt. Jeg har enda til gode å se en overbevisende argumentasjon for dette.

Bøhn har nok rett i at utviklingen vil gå ekstremt raskt etter dette, gitt roboter/maskinene sine fortrinn f.eks til informasjonsbehandling, lesehastighet, osv. som bare i dag er mange størrelsesordener større enn mennesket. Jeg har en mistanke om at svært få forstår dette.

Cambridge , centre for study of existential risk, har utvikling av kunstig intelligens som en av sine top 2 trusler mot menneskeheten.

Oxford, Future of humanity institute, har superintelligent KI som en av top 2-3 trusler mot menneskeheten.

Så dette er problemet verdens beste tenkere burde diskutere og bruke tid på å løse. Hvordan hindre at utvikling av KI truer menneskeheten.

Jeg tror den som har oppsummert det enklest er Sci fi forfatter Vernor Vinge ca midt på 90 tallet: «Mellom år 2005 og 2025 vil det lykkes menneskeheten å skape overmenneskelig intelligens. Kort tid etter det vil menneskehetens tid være over.»

V1lKOZOH, takker for inlegg og flott vinkling.

Anbefaler De en bok, kan med fordel vere på norsk da min leseevne er langt fra så god som ved et KI system.

Tror forholdene vil ligg uhygglig godt tilrette om "KI" plutselig skulle oppstå/ bli introdusert. Se bare på adgangs inbrudd hos banker, avlytting av alle statsledere, og adgang som etteretning har helt uten Intern Kontroll (lK) eller innsyn.

En fin flaggermuseffekt ved rett algoritme, og er vel i prinsippet innfaset i en "light" versjon.

Noen lyspunkter er Snowden, Wikkileaks og nasjonalstaters gryende sikring av sine nett. Men det er fort gjort av KI å skaffe seg en insider, etter god gammel oppskrift med "honningfelle" bestilt og betalt over nettet.

Sjekk bare hva De ser av egne komentarer og hva som vises på andre terminaler. Og det fra vår kjere presse...!

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Samtidig, ett sted ikke så langt herfra, så sitter menneskeheten og gjør det de kan for å neglisjere sin egen moral. Mord på våre barn, forherligelse av mord på seg selv, ødelagte familie normer, mor blir en verpekasse for andre, han og hun blir hen, ... Kan nevne mye mer.

De kaller det frigjøring og likestilling. De kaller det fremskritt og utvikling, De kaller det naturlig og riktig.

Når moral skal læres fra den som ingen moral har så kan det ikke går så bra

Ser vi en undergang i kjømda?

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Blant de store problemstillingene rundt kunstig intelligens, er hvordan man skal kunne gi roboter moralsk bevissthet, slik at de ikke gjør noe galt.

Skal de bli perfekte? Vi gjør noe galt hele tiden.

La oss alle håpe at de ikke forsøker å kopiere moralen til Trump. for der finnes det overhodet ingen ting.

Lenke til kommentar

Learning automata er bra smalt. Jeg finner ingen beskrivelse av teknologien bak Anzyz CCL. Det finnes jo benchmarks for maskinlæringsalgoritmer, hvorfor sier de ikke en gang noe om hvordan denne mystiske metoden gjør det på dem?

Forskning på AI går veldig fort, fort nok til at nesten alt av interesse deles på arxiv før publisering. Jeg fant to artikler tilsammen av disse forskerne. Jeg ville ikke studert AI på UiA.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kunne lese meg fram til, så hadde ingen i dette prosjektet noen god idé om hvordan moral skulle kunne legges inn i en robot. Kanskje den beste idéen var den om å skrive en søknad om midler til et prosjekt såkalt kunstig intelligens.

Douglas Hofstadter skrev den berømte boka "Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid" i 1979 - hvor han hadde mange kompliserte tanker om hvordan kunstig intelligens skulle utvikles. Han ble etterhvert nokså skuffet, men sant og si var tankene hans nokså uklare.

Veldig sannsynlig ser vi nå en hype omkring KI. Særlig er det uklart om vi har sett noe til I'en i KI. Avanserte kalkulatorer - javel, men intelligent? I think not.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blant de store problemstillingene rundt kunstig intelligens, er hvordan man skal kunne gi roboter moralsk bevissthet, slik at de ikke gjør noe galt.

Skal de bli perfekte? Vi gjør noe galt hele tiden.

La oss alle håpe at de ikke forsøker å kopiere moralen til Trump. for der finnes det overhodet ingen ting.

Er HD'n full så De ikke får lagret det som ligg i RAM for kvelden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...