Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sette inn ekstra stolper i rekkverk til innvendig trapp.

Anbefalte innlegg

Trapp ned fra stua med passelig avstand mellom stolpene i rekkverket til at meget små mennesker kommer gjennom. Jeg ønsker å minske dette og håper noen fingernemme nevenyttige fiksere kan gi meg noen tips og tanker.

post-332713-0-72149100-1491057189_thumb.jpg

Det er altså 14 cm mellom stolpene. Jeg tenker på å sette enten liknende imellom hvis det finnes. Eller å sett noe tynnere.

Under ser det slik ut

post-332713-0-10781200-1491057306_thumb.jpg

Det går et spor under gelenderet som er ca 3,5 cm bredt og 1,5 cm dypt. Bredden er 7 cm og høyden er 6,6 cm på denne bjelken.

Slik ser det ut fra trappesiden

post-332713-0-44179800-1491057580_thumb.jpg

post-332713-0-32077100-1491057602_thumb.jpg

Fra stuegulvet og ned til taket i gangen er det ca 26,5 cm

Jeg tenker at jeg vil la stolpene gå helt ned til enden av denne, og at jeg da skråskjærer de slik at det ser litt bedre ut.

Kortsiden ser slik ut: 

post-332713-0-05585000-1491057816_thumb.jpg

Uten spor under gelenderet.

Stolpene som står der fra før er 6,7 cm x 3,2 cm. Jeg har 18 mellomrom jeg må fylle.

Jeg er ganske grønn på slikt som dette, så det er meget jeg lurer på.

• Prøver jeg å finne liknende stolper, eller kan jeg slippe unna med tynnere imellom?
  • Hvor kjøper jeg noe slikt. Kan jeg bare møte opp på f.eks byggmakker med dimensjoner og så får jeg det jeg vil ha?
  • Hvordan fester jeg disse? Jeg ser jo for meg at jeg kan skru de fast nede, men at dette kan bli stygt når jeg skal ha de fast i gelenderet. Kan jeg borre til og sette slike plugger man får med møblene?
  • Jeg hadde håpet at jeg kunne slippe unna med bare noe små sprinkler i mellom, som passet akkurat i sporet, men da blir det jo skjevt med 2 cm fra øverst til nederst.
  • Hva kan dette komme til å koste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som alternativ kan gjennomsikrig plexi plater benyttes.

Var hos en kunde for litt siden som monterte plexiplater på utsiden av gelenderet slik at minstemann ikke skulle flalle gjennom.

Fordelen med den løsningen er at man kan fjerne plexien når krabaten er stor nok ug gelenderet fremstår som før.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Klarer du å finne ut kven som har levert trappa? I så tilfelle vil det være ein god plass å starte for å skaffe identiske stolper som du kan montere.

Då vil du også finne informasjon om korleis trappa er bygd. Det er ikkje så lett å sjå utifrå bilda, men enten er stolpane som står der limt opp mot rekkverket, eller så er dei skrudd/spikra før holet har blitt sparkla, pussa og malt.

Dersom du vil ha stolper i andre dimensjoner så blir det langt lettare å få tak i stolper hos en byggevarehandel, men du får nok også tak i noke som likner.

For å feste nye stolper så er det enklaste å skjære til eit spor på toppen, for deretter å lime stolpen mot rekkverket og skru fast nede.

Som dei andre nevner så kan du med fordel vurdere plexiglas, då dette er langt lettare å få til. Det er også mulig å bruke andre løysningar enn gjennomsiktige plater, men då mister du den åpne løysninga. Å montere kvitmalte hobbyplater er mykje enklare og billigare, sjølv om det ikkje er like fint. Men det er vell kanskje ikkje så mange år du trenger å holde trappa sikra heller?

Husk berre på at du ikkje kan ha horisontale stolper då slike kan brukast til å klatre i.

Dersom du er lite nevenyttig så bør du absolutt vurdere å gå for ei enklare løysning med plater, sidan du då kan fjerne platene igjen og trappa er like fin. Setter du inn stolper utan å få til dette skikkelig så kan du ende opp med eit stygt resultat.

Eit anna tjuvtriks er sjølvsagt å ringe etter ein snekker. Det kostar litt meir, men då får du det akkurat slik som du vil ha det sidan snekkaren har både sag og høvel til å lage spesialtilpassa løysning.

Lenke til kommentar

14 cm er kanskje litt mye, men samtidig tror jeg det skal veldig mye til å greie å kile seg imellom der. Hodeomkretsen er jo over 30cm på nyfødtee alt, så er evt andre veien som blir problemet.

Jeg prøvde med dattera vår på ett år nå, og hun har ikke sjans til å greie å komme seg igjennom vår ( 10cm mellomrom).

Hadde ikke begynt med å sette på ekstra stolper ihvertfall, da hadde jeg heller fått tak i ei pleksiglass plate (evt bare ei byggplate som males) og festet denne midlertidig med feks eksosklemmer til bil (eller tilsvarende)

Anbefaler heller å legge litt mer i ei god lekegrind da, er ihvertfall kun når vesla sitter i den vi slapper ordentlig av her i huset, er hun "løs" så blir det til at man følger godt med uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...