Gå til innhold

Dørvakt

Anbefalte innlegg

Starter som dørvakt denne helgen, opplæring altså, og jeg er veldig spent på enkelte ting. Har vært ute på praksis før, men det var ikke som vekter eller dørvakt, men brannansvarlig.

Hvordan ordlegger dere når dere skal "kaste" ut noen, har tenkt så mye på dette men kommer aldri til en fin fremgangsmåte.. 

Skjønner man kanskje lærer seg slikt etterhvert, men greit med enkelte setninger som kickstarter en samtale om utkastelse :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierte på hvem og hva jeg skulle hive ut.

Hvis de bare vare fulle og i godt i humør, så var "ta deg en tur" vanlig. Mer kranglete så var det "her er du ferdig, gå og spis en kebab".

Hvis personen var veldig full, og det var uforsvarlig å la de gå ut alene, så rekvirerte vi en taxi og spanderte en kaffe mens de ventet.

Det er viktig at du viser dørvakta (går du rundt inne i lokalet er du ordensvakt, ikke dørvakt) personen du hiver ut. Det er ikke nok å si i fra at du har hivd ut en person.

Lenke til kommentar

Du må nesten finne din egen stil, det handler om å finne balansen mellom å være streng og å samtidig roe ned situasjonen.

På generelt grunnlag bør du være forsiktig med å gi ein gjest beskjed om å "ta seg en runde" med mindre du er sikker på at det blir forstått.

Dersom gjesten trur at det er greit å komme tilbake etter å ha vært ute ei stund, så får du unødvendig bråk i døra når gjesten vil inn igjen.

Då kan det være like greit å informere skikkelig den fyrste gongen.

Lenke til kommentar

Ikke si "ta deg en runde", for har du nektet noen adgang til lokalet fordi de har tittet for dypt i glasset, har du faktisk ikke lov til å slippe dem inn igjen den kvelden.

"Hei, nå tror jeg kanskje du har fått nok for i kveld" pleier å funke.

Lenke til kommentar

Starter som dørvakt denne helgen, opplæring altså, og jeg er veldig spent på enkelte ting. Har vært ute på praksis før, men det var ikke som vekter eller dørvakt, men brannansvarlig.

Hvordan ordlegger dere når dere skal "kaste" ut noen, har tenkt så mye på dette men kommer aldri til en fin fremgangsmåte.. 

Skjønner man kanskje lærer seg slikt etterhvert, men greit med enkelte setninger som kickstarter en samtale om utkastelse :p

"ta deg en runde" er sjelden brukt der jeg er i fra ihvertfall (trondheim) da det fort gir unødvendig mye pes for ordensvaktene som står på innslipp i døra. Den er regnet som litt "old school" og avdanket.

Ofte ender du opp med at den fulle mannen eller dama tar seg en runde nedi gata og kommer opp igjen etter 2min og blir stående å gnage/mase på ordensvakten i døra i evigheter på å få komme inn igjen. "Nå får du drikke opp fordi nå har du fått nok for i kveld" eller "nå får du prøve et annet sted" er vel det jeg sier mest. Det er litt "hardere" der og da, men du sparer deg mye pess i lengden på å være mer direkte med engang.   Begynner de å kverulere får man bare si det slik det er at man har en veldig streng sjenkekontroll og at man bare må gjøre en vurdering og at man i følge sin vurdering synes vedkommende er litt for beruset,

kverulerer de videre og mener at jeg tar feil pleier jeg å foreslå at de bør prøve lykken på en av de mange andre uteplassene. 

Men jeg ville anbefale deg å høre av dem du får opplæring av. Det kommer litt ann på plassen og klientellet du jobber med. Hvordan du jobber kommer også mye ann på personligheten, kjønn og litt hvordan du fremstår faktisk. Jeg er ikke så kjempestor, og ser ikke veldig skummel ut akkurat, og smiler mye, så kan være mer direkte uten at det blir like konfronterende enn si  en morsk kollegaen med fullskjegg vanligvis. Har jobbet i  ca 3 år. Og jobbet ca hver helg de 3 årene.

Viktigste "rådet" jeg kan gi deg er å senke skulderene og prøve å kose seg etter beste evne på jobb. 

Ikke alltid like enkelt , men med gode kollegaer og litt god humor kommer man langt.

Er man som dørvakt "chill" , så blir ofte gjestene det også.(men man må jo sette ytre grenser og holde seg til lovverk/sjenkelov osv selvsagt).

Endret av Blåbjørn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...