Gå til innhold

Frustrasjon over tiggere som "overtar" lokalsamfunn

Anbefalte innlegg

Jeg er ofte i sentrum i Kristiansand. Og jeg blir faen med like forbanna hver eneste gang noen tiggere kommer bort.

Står jeg på busstoppet så kommer de med sin gebrokken norsk og spør om penger til barna osv. 

Går jeg igjennom byen så ser jeg garantert 7-8-9 tiggere dersom jeg følger hovedgaten ned til sjøen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser det slik at det er bl.a. rikfolka/eliten (inkludert korrupte politikere) i Romania som belaster det norske samfunnet ved ikke å ta vare på sine innbyggere og henviser dem til tigging i utlandet. Slik putter de sine sugerør over grensen til bl.a. Norge :-)

Vi skal liksom synes synd på tiggerne og hjelpe dem fordi en pervers elite i Romania skal få slippe unna :-)

Var det et fungerende "NAV" i bl.a. Romania - så burde vi ikke ha noen dårlig samvittighet av å forby tigging.

OK, jeg like ikke NAV, men en minimum borgerlønn da, slik at en slapp unna er hær av korrupte og dårlige saksbehandlere :-)

Altså: tenk deg at f.eks. Danmark sendte sosialklienter som tiggere til Norge for slik å spare på sitt budsjett? Ville dette bare være en sak som omhandlet å være snill mot disse fotfolka? 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Jada; her hos oos har de en Mercedes som de overnatter i, så det er nok ikke synd på dem. De gidder bare ikke jobbe, så de tar på seg skikkelig "rom-klær" så folk skal se at de er tiggere...

Men jeg tviler på at de driver overvåking. De sitter jo bare der ved siden av inngangen på en eller annen butikk!

Lenke til kommentar

Jada; her hos oos har de en Mercedes som de overnatter i, så det er nok ikke synd på dem. De gidder bare ikke jobbe, så de tar på seg skikkelig "rom-klær" så folk skal se at de er tiggere...

Men jeg tviler på at de driver overvåking. De sitter jo bare der ved siden av inngangen på en eller annen butikk!

De bedriver sikkert ikke overvåkning alle steder (slik som på Karl Johan), men i enkelte bo-områder skaffer de seg god oversikt over lokal-befolkningen og deres bevegelser. Dette skaper sårbarhet. Flere lokalsamfunn blir slik overvåket av ukjente - delvis kriminelle. Dette gir en spesiell ubehagelig følelse og utrygghet.

Om de har behov for sosial-hjelp (i Romania), så er dette en sak som de (i Romania) har ansvaret for. Dette burde eliten i Romania piskes til å sikre :-)  Så kan man med god samvittighet her forby tigging. Det er kanskje ikke noe poeng at en i Norge skal drive med saksbehandling/behovsprøving for f.eks. trengende romenere :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Rikfolk i Romania har da like lite med å betale for tiggerne som det vi har her hjemme. Jeg kan ikke se hva en velstående rumener har gjort for å fortjene å bli tvunget til å få en slik regning i fanget.

De er en del av samfunnet (Romania), betaler for lite skatt, og er medskyldig i at vi blir tvunget til å synes synd på tiggerne derfra.

Vi ville vel ikke godta å ta oss av danske sosial-klienter pga at rikfolk i Danmark ikke vil betale skatt?

Om danskene mener at sosial-klientene derer burde arbeide i stedet for å motta trygd så er det ikke et norsk spørsmål. De har uansett ingen rett til å sende dem hit slik at vi føler at vi burde ta vare på dem :-)

Rikfolk i Romania er spesielt ansvarlige for samfunet sitt - de er nært knyttet til politikk og korrupsjon :-) På en måte har de kuppet landet fra de andre :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Bare å kaste de utenlandske tiggerne ut av landet uansett hva slags situasjon de kan forvente seg i hjemlandet! Som du sier er det ikke vårt ansvar.

(Svar til lada1på forrige side).

Men er ikke det et politisk urealistisk standpunkt? Kanskje bare 20 prosent kjøper argumentet ditt. For lite :-)

Skal norske politikere klare å gjøre noe med tiggingen i Norge, så må det kombineres med "rett" symbolpolitikk - f.eks. noe relatert til beslaglegging av kapital/formuer fra Romania. Da kan det begynne å lukte fugl :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Rikfolk i Romania har da like lite med å betale for tiggerne som det vi har her hjemme. Jeg kan ikke se hva en velstående rumener har gjort for å fortjene å bli tvunget til å få en slik regning i fanget.

De er en del av samfunnet (Romania), betaler for lite skatt, og er medskyldig i at vi blir tvunget til å synes synd på tiggerne derfra.

Vi ville vel ikke godta å ta oss av danske sosial-klienter pga at rikfolk i Danmark ikke vil betale skatt?

Om danskene mener at sosial-klientene derer burde arbeide i stedet for å motta trygd så er det ikke et norsk spørsmål. De har uansett ingen rett til å sende dem hit slik at vi føler at vi burde ta vare på dem :-)

Rikfolk i Romania er spesielt ansvarlige for samfunet sitt - de er nært knyttet til politikk og korrupsjon :-) På en måte har de kuppet landet fra de andre :-)

For lite skatt? Hvordan kan det være en objektiv sannhet? De betaler nok mer enn sin egen andel av kaken, de, også. Hvis du mener rikfolkene der er korrupte, javel - men det er en rimelig drøy påstand. Som om jeg skulle sitte her og påstå at diskusjon.no-brukeren lada1 er korrupt og har stjålet Norge fra våre fattige.

Lenke til kommentar

For lite skatt? Hvordan kan det være en objektiv sannhet? De betaler nok mer enn sin egen andel av kaken, de, også. Hvis du mener rikfolkene der er korrupte, javel - men det er en rimelig drøy påstand. Som om jeg skulle sitte her og påstå at diskusjon.no-brukeren lada1 er korrupt og har stjålet Norge fra våre fattige.

Når de bor i et samfunn som Romania og er veldig rike - så betaler de *altfor* lite skatt. 

Du har kanskje hørt om korrupsjon i (tidligere) øst-europa?  Ikke?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Bare å kaste de utenlandske tiggerne ut av landet uansett hva slags situasjon de kan forvente seg i hjemlandet! Som du sier er det ikke vårt ansvar.

Men er ikke det et politisk urealistisk standpunkt? Kanskje bare 20 prosent kjøper argumentet ditt. For lite :-)

Skal norske politikere klare å gjøre noe med tiggingen i Norge, så må det kombineres med "rett" symbolpolitikk - f.eks. noe relatert til beslaglegging av kapital/formuer fra Romania. Da kan det begynne å lukte fugl :-)

For min del så er ikke spørsmålet vanskeligere enn om de utenlandske tiggerne har rett til å være her eller ikke.

Lenke til kommentar

For min del så er ikke spørsmålet vanskeligere enn om de utenlandske tiggerne har rett til å være her eller ikke.

Jeg er opptatt av virkeligheten og observerer at der (i virkeligheten) har vi problemer med å forby tigging.

Det hjelper ikke hva du synes av "riktige ting" :-) Fungerer ikke medisin A så bør man prøve medisin B :-) 

Kanskje prøve å ribbe myndightene og rikfolk i Romania inn til skinnet kunne være god lut (dersom de ikke kan dokumentere at de tar seg av "sine" i tilstrekkelig grad). Nå gir vi vel penger dit (via EU) ? Det burde en slutte med. Kan de dokumentere at tiggerne derfra ikke sulter om de blir sendt hjem, så er det vel OK å sende dem ut (med en passende straff - f.eks. ta fra dem bilene deres) ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Når de bor i et samfunn som Romania og er veldig rike - så betaler de *altfor* lite skatt. 

At noen er fattige betyr ikke at alle skal være fattige. Det må gå an å gjøre det godt økonomisk, også som rumensk statsborger i Romania.

Du må gjerne be om at de av de rike (som neppe er alle, på langt nær) som har blitt det som følge av korrupsjon gjør opp for seg, men de som har blitt velstående på ærlig og redelig vis bør ikke straffes for at andre vandrer gatelangs i Norge fremfor å vandre gatelangs hjemme i Bucuresti.

Lenke til kommentar

At noen er fattige betyr ikke at alle skal være fattige. Det må gå an å gjøre det godt økonomisk, også som rumensk statsborger i Romania.

Du må gjerne be om at de av de rike (som neppe er alle, på langt nær) som har blitt det som følge av korrupsjon gjør opp for seg, men de som har blitt velstående på ærlig og redelig vis bør ikke straffes for at andre vandrer gatelangs i Norge fremfor å vandre gatelangs hjemme i Bucuresti.

Hadde NAV i Norge fungert slik at de sendte mange sosialklienter på tigging i utlandet, så mener jeg det hadde vært rimelig at de som ble rammet (i utlandet) fikk konfiskert deler av vår olje-formue :-)

Et samfunn må ta ansvar for sine innbyggere.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Egentlig ligger vel ballen hos tomte-eierne, dvs. Kiwi, Coop, Rema, osv. som tillater at tiggerne sitter ved deres inngangspartier og på privat parkeringsplass/automater.

I det øyeblikk de satte ned foten, ville de blitt mindre attraktivt med tigging.

Ta høyde for at jeg evt. tar feil, men kan staten nekte butikk-kjedene en slik policy, hvis de valgte det? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...