lada1 Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 (endret) Frustrasjon: Nå har jeg sett at grupper av tiggere nærmest har overtatt det offentlige rom i lokalsamfunn enkelte steder rundt Oslo. Man må presse seg forbi dem for å komme til lokalbutikken. De bedriver intens overvåking av folk som bor i området. De trenger seg innpå privatlivet til folk ved å ha full oversikt over ders daglige bevegelser utendørs. De vet når man er burte hjemmefra, hvem som bor i de forskjellige boligene, hvor mange barn man har og når de kommer fra barnehage/skole, trening, hvilken venner de har, hvem som vanligvis besøker hvem, om en er på trenings-studio, hvilken butikk en bruker å gå på etc etc. Har man elsker/elskerinne - ja så har de oversit over det også :-) Dette må da være ren kriminalitet? Hadde dette vært i enkelte land i Latin Amerika, hvor en ikke tar menneskeliv så nøye, så ville private "vekterselskap" komme å fjerne dem veldig effektivt. Håper dette ikke blir aktuelt her. Men jeg lurer på om vi er på vei når politi ikke fungerer. Endret 1. april 2017 av lada1 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Jeg tror du glemmer et temmelig viktig faktum: Tiggerne følger norsk lov. Og det vet du, for det er skrevet masse om det i avisene. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Problemet med tiggere er ikke på grunn av Politiet men politikerne som lager lovene i samfunnet som Politiet skal følge opp. Politiet får ikke røre tiggerne og derfor får de fortsette. 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Helt klart kjipt at det er blitt sånn, og det ødelegger noe av kosen å når utepilsen avbrytes av tiggere som ikke tar et nei for et nei, men som andre nevner er det nok politikerne, og ikke politiet, som her var på banen. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Hadde dette vært i enkelte land i Latin Amerika, hvor en ikke tar menneskeliv så nøye, så ville private "vekterselskap" komme å fjerne dem veldig effektivt. Nei. 1 Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Hadde dette vært i enkelte land i Latin Amerika, hvor en ikke tar menneskeliv så nøye, så ville private "vekterselskap" komme å fjerne dem veldig effektivt.Nei. Hva med politiet? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 (endret) Hva med politiet?Ja, men som oftest lar de tiggere være i fred. De er mer interesserte i narkotikavirksomheten, det er mer lukrativt. Endret 1. april 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Hvis det OP skriver om skal være forbudt kan man jo ikke vandre gatelangs som etnisk, bofast nordmann, heller. Hva skal presedensen være? Du kan jo like gjerne snu på det hele og si at det er tiggerne som blir spionert på og som har grunn til å skrike "forby, forby". Det er ikke kriminalitet å befnne seg på offentlig plass og bruke sne sanser, punktum slutt. At tiggere som trakasserer aktivt ved å gnåle om penger må tåle å bli bortvist er en annen sak. Gi dem svenskepant, så får du din seier over dem. Jeg skulle hive tre plastposer med slikt på en returstasjon, men kom meg bare 100 meter borti veien her før en eller annen rumener fikk dollartegn i øynene og ville ha dem. Greit for meg ble vel rumensk bannskap ved panteautomaten senere, men ikke min skyld at fyren ikke snakket hverken norsk eller engelsk. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Frustrasjon: Nå har jeg sett at grupper av tiggere nærmest har overtatt det offentlige rom i lokalsamfunn enkelte steder rundt Oslo. Man må presse seg forbi dem for å komme til lokalbutikken. De bedriver intens overvåking av folk som bor i området. De trenger seg innpå privatlivet til folk ved å ha full oversikt over ders daglige bevegelser utendørs. De vet når man er burte hjemmefra, hvem som bor i de forskjellige boligene, hvor mange barn man har og når de kommer fra barnehage/skole, trening, hvilken venner de har, hvem som vanligvis besøker hvem, om en er på trenings-studio, hvilken butikk en bruker å gå på etc etc. Har man elsker/elskerinne - ja så har de oversit over det også :-) Dette må da være ren kriminalitet? Hadde dette vært i enkelte land i Latin Amerika, hvor en ikke tar menneskeliv så nøye, så ville private "vekterselskap" komme å fjerne dem veldig effektivt. Håper dette ikke blir aktuelt her. Men jeg lurer på om vi er på vei når politi ikke fungerer. Det eneste skillet mellom en helt vanlig nysgjerrig nordmann og kvinne og disse tiggende overvåknings spesialistene dine, er at de vanlige nordmenn og kvinner som regel ikke tigger, annet enn på nav, men det gjelder fremdeles ett kledelig mindretall. Vel, det har aldri før vært noen lov som forbyr noen å være nysgjerrig .. Nei gudene skal vite hvor vi er på vei, men jeg håper ikke alle får panikk av sånne småting som dette Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Ingen ønsker tigging men et forbud tviler jeg på om er det mest effektive her. Forbud kan fungere i noen tilfeller som f.eks. røykeloven men er elendig politikk når det gjelder narko og sexkjøp. Hvor går grensen til tigging? Bomming av sigg? Ei dame som spør om noen kan spandere en drink på henne? En sigøyner som har en lapp om handicappede barn? Alt er en slags tigging. Ser ikke at forbud er den mest effektive måten å forebygge tigging på. Trur heller man bør se på årsakene til tigging i stedet for en enkel og sannsynligvis lite effektiv forbudspolitikk. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 (endret) ...full oversikt over ders daglige bevegelser utendørs. De vet når man er burte hjemmefra, hvem som bor i de forskjellige boligene, hvor mange barn man har og når de kommer fra barnehage/skole, trening, hvilken venner de har, hvem som vanligvis besøker hvem, om en er på trenings-studio, hvilken butikk en bruker å gå på etc etc. Har man elsker/elskerinne - ja så har de oversit over det også Er du paranoid? Hvordan i alle dager har du fått det for deg at de driver så omfattende overvåking som du påstår? Hva skulle de bruke denne informasjonen til?? Jeg kan ikke huske én eneste sak der slike tiggere har gjort innbrudd eller noe sånt. Kanskje de bare samler inn data for statistisk sentralbyrå EDIT: Jeg har heller aldri hørt fra noen andre kilder, dette du påstår. Har du noe du kan legge fram som bekrefter det du sier? Endret 1. april 2017 av ozone 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 ...full oversikt over ders daglige bevegelser utendørs. De vet når man er burte hjemmefra, hvem som bor i de forskjellige boligene, hvor mange barn man har og når de kommer fra barnehage/skole, trening, hvilken venner de har, hvem som vanligvis besøker hvem, om en er på trenings-studio, hvilken butikk en bruker å gå på etc etc. Har man elsker/elskerinne - ja så har de oversit over det også Hvordan i alle dager har du fått det for deg at de driver så omfattende overvåking som du påstår? Jeg er sikker på at Lada1 har hørt om dette fra andre. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Klage på overvåking kan man gjøre, men tiggere er ikke de store syndebukkene når det kommer til det temaet. Tror heller jeg ville kjempet en annen kamp, f.eks. mot FB eller NSA... Når det er sagt så "hater" jeg tiggere, de får ikke en krone av meg. Når det er sagt så liker jeg de som sitter og pusler med et trekkspill eller noe annet, de får brått mer enn en krone av meg Jobbe for pengene er en ting Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 (endret) Dette med overvåking kan man også beskylde pensjonister og arbeidsledige som sitter hjemme i blokka si og glaner ut vinduet hele dagen. Det er utrolig hva disse menneskene får med seg hva anngår sine naboer og omgivelser. Forskjellen er at du ikke møter dem tiggende ved inngangen til rema. Endret 1. april 2017 av perpyro 2 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Burde vært ulovlig å tigge. De som trenger hjelp og har krav på det får det fra NAV. De andre burde bli sendt hjem.Har en familie (alt fra gammel til ung) i Ålesund som sitter på flere steder i byen og har vært her i mange år. I det siste har de begynt å sitte utenfor dagligvarebutikker også. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 De som trenger hjelp og har krav på det får det fra NAV. De andre burde bli sendt hjem. Vil de få hjelpen de trenger hjemme da? Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 (endret) De som trenger hjelp og har krav på det får det fra NAV. De andre burde bli sendt hjem. Vil de få hjelpen de trenger hjemme da? Er det vårt problem? Andre land burde ta vare på sine egne innbyggere. Vi kan ikke være verdens sosialkontor. Endret 1. april 2017 av PantZman 4 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 3. april 2017 Forfatter Del Skrevet 3. april 2017 (endret) Dette med overvåking kan man også beskylde pensjonister og arbeidsledige som sitter hjemme i blokka si og glaner ut vinduet hele dagen. Det er utrolig hva disse menneskene får med seg hva anngår sine naboer og omgivelser. Forskjellen er at du ikke møter dem tiggende ved inngangen til rema. Her er det snakk om å bli overvåket av folk som en misstenker har tilknytning til organisert kriminalitet. Dette er noe annet enn å ha en nysgjerrig gammel nabokjerring som en kjenner godt til. Nysgjerrige nabokjerringer kan være positivt og skaper trygghet. Overvåking av ukjente som en kan knytte til organisert kriminalitet, skaper uttrygghet. Blir man systematisk og over tid overvåket av folk som bedriver tyverier (av f.eks. sykler), salg av narkotika til unge etc - så føler man seg fort uttrygg. Denne kriminaliteten kan også utvides. Slik "etterretnings-info" har også en markedsverdi enkelte steder. Eksempel: Planlegger man et tyveriraid, så er det kjekt med kart som viser hvor det er folketomt midt på dagen. Utviklingen med tiggere i nabolag kan kanskje sees på som en side av "globaliseringen" i en verden med et sykt økonomisk system der overklassen i enkelte land kan sende sine tapere ut av landet sitt. Tiggerne sitt hjemland har jo en rik overklasse som sikkert ler av oss :-). Denne utviklingen behøver ikke stoppe med at tiggere kan dominere det offentlige rom i lokalsamfunn. Neste skritt kan bli enda mer likhet med f.eks. land i Latin Amerika o.l. I enkelte land har man opplevd "business" via kidnapping av barn. Og enkelte steder i Sverige har politiet allerede lite kontroll. Da er man fort på vei mot et helt annet samfunn enn det vi er vant til. Frykter man kidnapping i lengre tid - så slutter man med å tenke på at en har ansvar for mennesker langt unna (sosialt, kulturelt eller geografisk). Jeg liker forøvrig ikke tanken på å bygge et inkonsistent samfunn/økonomi basert på "snillhet" og stressa idealisme som lett kan forsvinne som dugg for sol. Vi har jo ikke bedre gener enn de værste forbryterne i verden :-) Eller tror du det? Endret 3. april 2017 av lada1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Jeg er selv for så få lover og regler som mulig, men tigging er en av de tingene jeg mener burde totalforbys! Og det når det gjelder både norske og utenlandske tiggere. Dette har vært diskutert opp og ned, framover og bakover samt til alle sider gjennom flere tråder før og jeg står fremdeles ved min mening: Tigging er bare juks. Tiggerne er ikke ute etter mat, men penger. Blir de tilbudt mat kaster de den gjerne og bir rasende. Her i byen hvor jeg bor har jeg også sett gå sammen i store flokker for så å fordele seg på forskjellige plasser, gjemme unna store poser med eiendeler mens de tigger og at de sammen søker tilflukt i en diger varebil så snart det begynner å regne. 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 3. april 2017 Forfatter Del Skrevet 3. april 2017 Jeg er selv for så få lover og regler som mulig, men tigging er en av de tingene jeg mener burde totalforbys! Og det når det gjelder både norske og utenlandske tiggere. Dette har vært diskutert opp og ned, framover og bakover samt til alle sider gjennom flere tråder før og jeg står fremdeles ved min mening: Tigging er bare juks. Tiggerne er ikke ute etter mat, men penger. Blir de tilbudt mat kaster de den gjerne og bir rasende. Her i byen hvor jeg bor har jeg også sett gå sammen i store flokker for så å fordele seg på forskjellige plasser, gjemme unna store poser med eiendeler mens de tigger og at de sammen søker tilflukt i en diger varebil så snart det begynner å regne. Og legg merke til at EU ikke bryr seg om sine innbyggere på den måten at f.eks. Romania får tilsendt regningen for å ta hånd om sine innbyggere. Rikfolka i Romania burde skvises for å betale for å ta hånd om tiggerne derfra slik at dette ikke skal være vårt ansvar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå