Gå til innhold

Bør kun religiøse få religiøse ferier - avvikling av påskeferie og juleferie for ateister


Anbefalte innlegg

@zeebra: Ja, og begge de gir et mer balansert syn enn "det er Kristent, punktum". Dette er blitt nevnt for deg, og du avblåser det uten videre diskusjon.

 

Har forøvrig jeg også integritet, da jeg var tidlig med å si at jeg gladelig kunne gitt fra meg fridager om jeg måtte bekjenne meg til kristendommen for å beholde de?

Endret av Larzen_91
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hermetrollet som skriver det samme og snur på det er tilbake. Har du ikke noe mer fornuftig å si? Kan du oppriktig stå for det du skriver og måten du argumenterer på?

Ja det kan jeg ellers hadde jeg ikke gjort det.

Burde være unødvendig å spørre med tanke på at det står her på et offentlig forum svart på hvitt.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Aja, du mener fordi du har en tidsmaskin og har vært på besøk i alle tider og kan se i detalj hva som har skjedd der, eller er det igjen fordi du skaper deg fantasiforestillinger for å underbygge "ditt" synspunkt?

 

 

Hmm.. så jeg må ha en tidsmaskin. Men de kristne trenger det ikke?

 

 

Det er du som påstår du VET hva som har skjedd og ikke har skjedd på den tiden. En slik påstand har jeg ALDRI kommet med.

 

 

Da burde du vært litt mer spesifikk. Du sa at jeg hadde vært "på besøk i alle tider"..

 

Om du mener man trenger en tidsmaskin for å kunne si at "syndefloden" ikke har skjedd i det omfang som står i bibelen så er du langt ute og seiler. I tillegg til alle de talløse problemstillingene som mengden vann som trengs for å dekke de høyeste fjell, og da hvor mye nedbør som måtte falt i døgnet. Så har man problemer med at vannet enten ville tatt livet av alt av ferskvannsfisk, eller alt av saltvannsfisk. Og deretter måtte vannet tatt veien en plass. Om gud brukte sin magiske kraft slik at alt dette gikk greit likevel. Så skulle vi likevel sett spor etter vannflommen i dag. Men som rett og slett ikke er der. Så gud måtte ha spesifikt fjernet bevisene etter vannflommen. Hvorfor skulle han gjøre det?

 

"Post-glacial rebound" blant annet, viser at det aldri har vært noen vannflom. Men det er klart, hvorfor bry seg med bevis klare som dagen, når man like gjerne bare kan kreve øyenvitnesbyrd vha. tidsmaskin..  :wallbash:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

naturvitenskapen har hentet frem nesten all teknologi i verden, kristne burde forbys å bruke all teknologi. Brudd straffes med døden. Kristne tror ikke på naturvitenskap, derfor skal de nektes all teknologi. 

 

Lol, hvem har sagt Kristne ikke tror på naturvitenskap? Nå er du langt ute på jordet.

 

På skolene jeg gikk var de Kristne som oftest de flinkeste i naturvitenskap.

Lenke til kommentar

 

Hermetrollet som skriver det samme og snur på det er tilbake. Har du ikke noe mer fornuftig å si? Kan du oppriktig stå for det du skriver og måten du argumenterer på?

Ja det kan jeg ellers hadde jeg ikke gjort det.

Burde være unødvendig å spørre med tanke på at det står her på et offentlig forum svart på hvitt.

 

 

Mange som gjør ting de ikke kan stå for i ettertid. Så bare fordi du har gjort det betyr ikke automatisk at du kan stå for det du skriver og måten du argumenterer på.

Lenke til kommentar

 

Jeg linket til både Encyclopedia Britannica og Wikipedia for at dere skal kunne få lese det. Ikke for at jeg skal lese det. Det er dere som kommer med absurde påstander, som forøvrig er totalt uten betydning, med lenken mente jeg å motbevise disse tåpelige påstandene.

 

Jeg er sikker på at dere kan Engelsk. Jeg antar iallefall at de fleste kan det.

Jepp du linket til både Encyclopedia Britannica og Wikipedia og ingen av kildene du linket til var enige med deg.

The earlier term Yule may have derived from the Germanic jōl or the Anglo-Saxon geōl, which referred to the feast of the winter solstice. The corresponding terms in other languages—Navidad in Spanish, Natale in Italian, Noël in French—all probably denote nativity. The German word Weihnachten denotes “hallowed night.” Since the early 20th century, Christmas has also been a secular family holiday, observed by Christians and non-Christians alike, devoid of Christian elements, and marked by an increasingly elaborate exchange of gifts. ... (100 of 1,953 words)

 

 

Og det du skriver er selvsagt irrelevant, med mindre du KUN leser den delen av artikkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit å ha de kristne helligdagene så vi ikke glemmer at fortsatt finnes folk som tror på gamle myter, og at det har vært en del av norsk historie.

 

Stemmer. Akkurat som det er myter at ting som kjærlighet og hat eksisterer, for de kan jo ikke vitenskapen bevise på noen som helst måte.

 

Mvh,

Sark

Lenke til kommentar

Lol, hvem har sagt Kristne ikke tror på naturvitenskap? Nå er du langt ute på jordet.

 

På skolene jeg gikk var de Kristne som oftest de flinkeste i naturvitenskap.

Se på forumet hvem som sier jorda er flat. Hvem sier at evolusjonstoerien er en konspirasjon. At mennesker aldri har vært på månen. At jorda er 6000 år gammel.

 

Hvis du skal dele ut helligdagene basert på religiøs tro, hvem får jula? Hedninger, hvis jul er deres absolutt største høytid? Eller kristne, der flere ikke engang feirer jul fordi det er en hedensk høytid?

 

Ønsker du å tvinge kristne til å feire en hedensk høytid de ikke ønsker å feire? Ønsker du å tvinge hedninger til ikke å feire sin hedenske høytid fordi kristne i sin etniske renskning av europa har pervertert den til sitt eget formål?

 

Jeg forstår ikke helt hva målet ditt er.

Endret av Abigor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

The earlier term Yule may have derived from the Germanic jōl or the Anglo-Saxon geōl, which referred to the feast of the winter solstice. The corresponding terms in other languages—Navidad in Spanish, Natale in Italian, Noël in French—all probably denote nativity. The German word Weihnachten denotes “hallowed night.” Since the early 20th century, Christmas has also been a secular family holiday, observed by Christians and non-Christians alike, devoid of Christian elements, and marked by an increasingly elaborate exchange of gifts. ... (100 of 1,953 words)

 

 

Og det du skriver er selvsagt irrelevant, med mindre du KUN leser den delen av artikkelen.

 

Jeg siterer kun den delen som er mest relevant.

At kirka først var så frekke av de stjal høytiden er selvsagt også relevant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke diskriminering at de kristne er de som får kristne høytider. Muslimene får muslimske høytider uten at resten av landet får det. Diverse andre religioner har også krav på diverse fridager. Elever/barn har fridager som de voksne ikke har.

 

Å kalle alt diskriminering fjerner ordets betydning...

 

Edit; Fortjener alle å få fordelene uten å få ulempene?

Jo, det er diskriminering å gi en gruppe spesielle privilegier fordi de tilhører denne gruppen. Hvorfor skal kristne få flere fridager enn andre? Kall det kristne høytider eller hva du vil. Hvis kristne skal få fri på kristne høytider, så må andre få tilsvarende mye fri etter eget valg.

 

Men det du ikke svarer på er det at jul og påske ikke engang er kristne høytider.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Sannsynlig eller ikke har ingenting å si. Denne posten handler om Kristne helligdager. Jeg er egentlig mest interessert i å se om ateister egentlig er villige til å ta konsekvensen av sitt valg og miste visse fordeler.

 

Det virker foreløpig som det er svært problematisk.

Nei, det virker heller som du enten ikke skjønner hva folk skriver, eller at du troller. Det er ingenting i denne tråden som tilsier at ateister ikke er villige til å ta konsekvensen av sitt valg. Derimot er det mye som tilsier at du ikke har noen gode argumenter, så du bare later som ingenting når det påpekes at juden er en hedensk høytid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Dette er kun en teoretisk øvelse. Spørsmålet her er hvordan ateister vil reagere om de blir fratatt sine Kristne rettigheter, og underspørsmålet er om de er villige til å ta potensielle konsekvenser av sine egne valg.

Er du virkelig så naiv som du her virker? Kristne rettigheter? Hva i all verden er det? Å slå ihjel homoer?

 

Konsekvenser av sine valg? Jeg feirer hverken påske eller jul med kristne løgner. Jul er for meg en tid med familie og venner, god mat og godt drikke og påske er kyllinger, påskehare og kvikklunch (ikke i år, skal jobbe hele uka, torsdag og fredag også...). Noe kristent finnes ikke der allerede og hvis jeg begynner å kalle disse dagene noe annet enn løgnhistoriene til kristne så er det fint lite du eller andre kan gjøre med det. 

 

Men jeg droppet gjerne påsken jeg og tar de dagene i sommer ferien isteden.. Helt greit for meg :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dæven dere er vrange og skal komme med vrangforestillinger av realiteten for å få folk til å endre syn.

 

At dere engang kan tro at hellidagene i dagens samfunn er basert på noe annet enn Kristen tradisjon er helt hinsides utrolig. Det er faktisk i slike tilfeller man bruker utrykk som "mind blowing".

 

Å gå rundt å tro Julen og Påsken overhode ikke har noe med Kristendom, Kristne tradisjoner og Jesus å gjøre og at dagens helligdager er på grunn av vikingskikker er rett og slett helt idiotisk. Dere fortrenger fakta. Forsøker å vri på virkeligheten til å passe deres eget verdensbilde.

 

Det er rett og slett delvis sinnsykt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn, rent teknisk sett så er jo både juleferie og påskeferie en Kristen ferietid, i tillegg til mange helligdager i løpet av året.

 

Bør det være slik at kun Kristne får lov å ta juleferie, påskeferie og fri på disse Kristne helligdagene? Bør dette systemet avvikles for de som ikke er Kristne, slik at de må arbeide på Kristne helligdager og høytider?

 

Kan et slikt tiltak eventuelt hjelpe styrke Kristendommens posisjon i Norge?

 

Jeg er spesielt nysgjerrig på hva ateister synes om en slik løsning, siden de nyter godt av noe de selv ikke tror på, og ofte med stor aggressjon fordømmer og kjemper imot.

 

Ateister ville i et slikt tilfelle fremdeles ha rett til 5 ferieuker per år, og kan selv velge å bruke noen av disse feriedagene når Kristne har fri på sine helligdager.

 

Totalt sett vil Kristne ha rett til omtrent 12-15 flere feriedager per år enn den øvrige befolkningen i et slikt tilfelle, men disse er selvsagt ikke valgfrie og vil falle på de Kristne høytider og hellidager.

 

Kom bare til å tenke på dette siden det snart er påskeferie.

Hvor får du 12-15 dager fra? Det er 5 kristne helligdager på ukedager samt første og andre juledag som er på forskjellige dager fra år til år. Det vil si at det er snakk om 5-7 dager.

 

For å svare på spørsmålene dine så hadde det ikke styrket den norske kirke om man måtte være medlem for å få fri på disse dagene. Med mindre du mener at det å ha masse listefyll som ikke egentlig vedkjenner seg religionen som styrke, selvfølgelig.

 

Jeg er forøvrig helt for å avskaffe både skjærtorsdag, pinse og påske som offentlige røde dager. Påsken er for de fleste bare en ekstra vinterferie og de to andre er bare flytende langhelger man ikke selv bestemmer over. Men ettersom Norge ikke lenger har en statskirke er det ikke noen grunn til at den norske kirke sine medlemmer skal få beholde disse dagene. Da hadde det vært mer sannsynlig og hensiktsmessig at medlemmene i de religionene som får statsstøtte hadde krav på å få bruke sine feriedager på utvalgte hellige dager som de respektive religionene markerer. En del type virksomheter ville kanskje hatt problemer med dette, men det er jo slikt man løser med tariffavtaler og lokale avtaler.

 

Jeg nevner ikke julen, ettersom vintersolverv var en godt innarbeidet skikk før kristendommen og høytiden har også mening for mange som en familiehøytid på siden av den kristne feiringen. Men kanskje man kunne brukt noen av de røde dagene til å sikre alle en friuke under julen? Mange må jo uansett bruke avspasering eller feriedager for å få kabalen med skolefri til å gå opp.

 

Ellers er det jo et morsomt tankeeksperiment du har lagt opp til her, men du virker sørgelig lite informert om hvordan religion og arbeidslivet i Norge funker i dag. For du hadde vel håpet på en reell diskusjon basert på den virkelige verden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dæven dere er vrange og skal komme med vrangforestillinger av realiteten for å få folk til å endre syn.

 

At dere engang kan tro at hellidagene i dagens samfunn er basert på noe annet enn Kristen tradisjon er helt hinsides utrolig. Det er faktisk i slike tilfeller man bruker utrykk som "mind blowing".

 

Å gå rundt å tro Julen og Påsken overhode ikke har noe med Kristendom, Kristne tradisjoner og Jesus å gjøre og at dagens helligdager er på grunn av vikingskikker er rett og slett helt idiotisk. Dere fortrenger fakta. Forsøker å vri på virkeligheten til å passe deres eget verdensbilde.

 

Det er rett og slett delvis sinnsykt.

 

Problemet med zeebra idag er at han forteller folket hva og hvordan de skal tenke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dæven du er vrange og skal komme med vrangforestillinger av realiteten for å få folk til å endre syn.

 

At du engang kan tro at hellidagene i dagens samfunn er basert på noe annet enn hedenske tradisjon er helt hinsides utrolig. Det er faktisk i slike tilfeller man bruker utrykk som "mind blowing".

 

Å gå rundt å tro Julen og Påsken overhode ikke har noe med hedenske tradisjoner å gjøre og at dagens helligdager er på grunn av kristne skikker er rett og slett helt idiotisk. Du fortrenger fakta. Forsøker å vri på virkeligheten til å passe ditt eget verdensbilde.

 

Du er rett og slett delvis sinnsykt.

 

Du kalte meg et kopitroll så værsågod.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dæven dere er vrange og skal komme med vrangforestillinger av realiteten for å få folk til å endre syn.

 

At dere engang kan tro at hellidagene i dagens samfunn er basert på noe annet enn Kristen tradisjon er helt hinsides utrolig. Det er faktisk i slike tilfeller man bruker utrykk som "mind blowing".

 

Å gå rundt å tro Julen og Påsken overhode ikke har noe med Kristendom, Kristne tradisjoner og Jesus å gjøre og at dagens helligdager er på grunn av vikingskikker er rett og slett helt idiotisk. Dere fortrenger fakta. Forsøker å vri på virkeligheten til å passe deres eget verdensbilde.

 

Det er rett og slett delvis sinnsykt.

 

Problemet med zeebra idag er at han forteller folket hva og hvordan de skal tenke.

 

 

Lol, atter en løgn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...