Gå til innhold

Bør kun religiøse få religiøse ferier - avvikling av påskeferie og juleferie for ateister


Anbefalte innlegg

Påske eventyret i kristendom er basert på fire oppdiktninger de ikke engang har klart å få entydige, enda det bare er en hendelse de liksom skulle rapportere om. To engler, en engel en kvinne, to kvinner... Ikke engang så enkle detaljer klarer de å være enige om, og engler? Hadde de faktisk sett en engel ville de garantert ikke ha sagt kvinner... Og vi VET at minst en av disse skriftene, disse såkalte øyenvitne skildringene er løgn, men kjenner jeg den kristne gjengen rett er nok alt sammen løgn... Fra ende til annen.. 

 

Ett problem som kan være årsaken til dette er at skriftene ble skrevet på forskjellige språk blandet inn i en og samme skrift og at disse har flere identiske ord som betyr forskjellig. Nå vet jeg ikke om dette konkrete tilfelle, men det er godt mulig det er skrevet med ord som både betyr engel og kvinne.

Ikke nok med at betydningen av skriftene må tolkes og oversettes(igjen og igjen og igjen før man har norsk versjon) men hva mange av ordene må også tolkes ettersom mange av de kan bety flere forskjellige ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Europa er det selvsagt slik at Jul og Påske er Kristne hellidager og høytider. Du kan kverrulere alt du vil, men det foranderer ikke fakta. Å forsøke med alternative fakta bidrar ikke til en positiv debatt.

Hvorfor må Europa ha asiatiske helligdager og asiatisk gud? Hvorfor er dette så viktig for deg? Vi klarer oss mye bedre uten!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I Europa er det selvsagt slik at Jul og Påske er Kristne hellidager og høytider. Du kan kverrulere alt du vil, men det foranderer ikke fakta. Å forsøke med alternative fakta bidrar ikke til en positiv debatt.

Hvorfor må Europa ha asiatiske helligdager og asiatisk gud? Hvorfor er dette så viktig for deg? Vi klarer oss mye bedre uten!

 

Hvorfor skal du hele tiden mase om Asia? Hvorfor oppstod den moderne sivilisasjon i det området du snakker om?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du hele tiden mase om hvor den moderne sivilasjon oppstod? For mange vil det være i Frankrike at den moderne sivilasjon oppstod.

Helt klart Frankrike som viste vei ja, med sin revolusjon og opprør mot stupide bortskjemte konger og griske geistlige... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Høytiden jul kommer fra norrønske jòl.

 

Månedene våre er oppkalt etter romerske guder, feiringer og tall (og et par Cæsarer).

http://blog.oxforddictionaries.com/2016/01/months-names/

 

Og dagene våre kommer fra norrønske guder:

 

 

Litt av ei smørje om en skal tilbake til det opprinnelige i alt, slik zeebra foreslår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

I Europa er det selvsagt slik at Jul og Påske er Kristne hellidager og høytider. Du kan kverrulere alt du vil, men det foranderer ikke fakta. Å forsøke med alternative fakta bidrar ikke til en positiv debatt.

Hvorfor må Europa ha asiatiske helligdager og asiatisk gud? Hvorfor er dette så viktig for deg? Vi klarer oss mye bedre uten!

 

Hvorfor skal du hele tiden mase om Asia? Hvorfor oppstod den moderne sivilisasjon i det området du snakker om?

 

 

Vel det er vel en blanding av Asia og Afrika. Men, du som kristen har vel et nærmere forhold til Asia (Israel), enn Egypt (Afrika). Også var de tatt til fange lengre øst i Asia også disse jødene i en periode, før de vendte tilbake til Israel.

 

Jeg begriper ikke at du som kristen ikke skulle se at Israel ligger i Asia.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Asia

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Afrika

 

 

Religionen du omfavner er nok mer egyptisk av seg enn du tør tenke. Moses var jo en egypter (med israelsk ætt), og han tok nok det meste av den jødiske religionen og skrapte i hop derfra, altså i fra hva han hadde lært om egyptisk religion og kultur vil jeg tro.

 

Bare tenk hvor mye han må ha lært fra før ved å bo i kontakt med hoffet. Slik at han så hvor falsk gud faraoen var. Så var han sleip selv, gikk opp på fjellet og hentet gud i steintavlene, og påstod nå at guden levde i en boks som de bar rundt omkring etterpå.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

La meg gå tilbake til de tre spørsmålene jeg stilte tidligere. Synes du det er urimelig  å be om en utredelse for hva som utgjør kristne verdier, og hvorfor? Husk på at det er du som setter streker i sanden, jeg lurer bare på hvorfor, og på hvilket grunnlag.

 

Edit: jeg nevnte også om du kunne gi konkrete eksempler der du mener din argumentasjon er blitt uredelig kritisert. Om det er tilfellet er litt ugress-plukking selvfølgelig på sin plass. Dette passer seg selvfølgelig best i en PM eller vanlig rapport, og ikke som en offertaktikk i tråden.

Endret av Larzen_91
  • Liker 2
Lenke til kommentar

La meg gå tilbake til de tre spørsmålene jeg stilte tidligere. Synes du det er urimelig  å be om en utredelse for hva som utgjør kristne verdier, og hvorfor? Husk på at det er du som setter streker i sanden, jeg lurer bare på hvorfor, og på hvilket grunnlag.

 

Edit: jeg nevnte også om du kunne gi konkrete eksempler der du mener din argumentasjon er blitt uredelig kritisert. Om det er tilfellet er litt ugress-plukking selvfølgelig på sin plass. Dette passer seg selvfølgelig best i en PM eller vanlig rapport, og ikke som en offertaktikk i tråden.

Ja, det er urimelig. Det handler uansett ikke om det. Det handler om at Europeiske land er Kristne samfunn bygget på Kristendommen. Det handler også om at det vil være urimelig eller umulig å frata Kristne retten til å feire sine høytider og helligdager, men det vil ikke være urimelig å fjerne denne retten for personer som IKKE er Kristne.

 

Når vi skal insistere på å separere stat og Kirke og fjerne Kristendommens sentrale plass i samfunnet, er det også naturlig å revurdere hellidager og eventuelt fjerne disse. Som sagt så vil det være urimelig og bortimot umulig å fjerne disse rettighetene for Kristne, siden det er deres helligdager.

 

Bare for å summere ting litt mer realistisk og i teoretisk praksis.

 

Angående Kristne verdier er jeg villig til å ta den debatten i en annen tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1766507

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Ja, det er urimelig. Det handler uansett ikke om det. Det handler om at Europeiske land er Kristne samfunn bygget på Kristendommen. Det handler også om at det vil være urimelig eller umulig å frata Kristne retten til å feire sine høytider og helligdager, men det vil ikke være urimelig å fjerne denne retten for personer som IKKE er Kristne.

Hvorfor skal arbeidsgiver gi deg betalt fri slik at du kan feire noe du vil feire?

 

En bedre løsning er vel om alle fikk f.eks 6 uker fri i året og disponerte dette slik de ville.

Retten til å feire kan ingen ta fra noen, men man kan da ta denne feiringen i sin ferie.

Muslimene tar jo ubetalt fri fra jobb om de vil feire ID, kristne kan like godt ta ubetalt fri for å feire jolablot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja, det er urimelig. Det handler uansett ikke om det. Det handler om at Europeiske land er Kristne samfunn bygget på Kristendommen. Det handler også om at det vil være urimelig eller umulig å frata Kristne retten til å feire sine høytider og helligdager, men det vil ikke være urimelig å fjerne denne retten for personer som IKKE er Kristne.

Hvorfor skal arbeidsgiver gi deg betalt fri slik at du kan feire noe du vil feire?

 

En bedre løsning er vel om alle fikk f.eks 6 uker fri i året og disponerte dette slik de ville.

Retten til å feire kan ingen ta fra noen, men man kan da ta denne feiringen i sin ferie.

Muslimene tar jo ubetalt fri fra jobb om de vil feire ID, kristne kan like godt ta ubetalt fri for å feire jolablot.

 

Fordi vi allerede har fri på disse Kristne helligdagene og høytidene. Det handler isåfall om å fjerne disse ferierettighetene. Å fjerne disse for Kristne vil være bortimot umulig, men å fjerne disse for ikke-Kristne vil være mulig, fordi logikk og sannheten vil gjøre det mulig, til tross for sannsynlige protester. For Kristne vil det ikke være slik fordi logikk og sannhet ikke kan frata dem disse rettighetene og ikke kan stoppe protestene.

Lenke til kommentar

La meg omformulere. Bytt ut verdier med helligdager. På hvilken måte er disse en kristen copyright? Det har jo blitt satt spørsmål ved her at ikke er en no-brainer som du mener at det er. Har du noen innvendinger mot innvendingene, annet enn at de er innvendinger selvsagt.

Lol. Hvorfor snakker du hele tiden om copyright?

 

Det er et unektlig faktum at hellidager i vårt moderne samfunn er Kristne helligdager og at høytidene er Kristne. Om Peganer eller Jøder vil feire andre høytider, så er det uansett irrelevant.

 

Disse høytids og helligdagsrettighetene er Kristne rettigheter implementert i Kristne samfunn.

 

Muslimer har tilsvarende høytider og hellidagsrettigheter i Muslimske samfunn.

 

Jøder har tilsvarende høytider og hellidagsrettigheter i Jødiske samfunn.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Fordi vi allerede har fri på disse Kristne helligdagene og høytidene. Det handler isåfall om å fjerne disse ferierettighetene. Å fjerne disse for Kristne vil være bortimot umulig, men å fjerne disse for ikke-Kristne vil være mulig, fordi logikk og sannheten vil gjøre det mulig, til tross for sannsynlige protester. For Kristne vil det ikke være slik fordi logikk og sannhet ikke kan frata dem disse rettighetene og ikke kan stoppe protestene.

Du som kristen kan selv ta valget om du vil ha fri eller ikke. Da er vel ikke valget så vanskelig?

Ingen grunn til at det skulle være mer eller mindre umulig for noen å ha fri enkelte dager enn andre :)

Julefeiringen tar tross alt bare ett par timer.

 

 

Skal alle religioner få betalt fri for alle dager under alle sine feiringer?

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor i kristendommen finner man noen religiøs forankring for 2.juledag, 2.påskedag og 2.pinsedag?

 

Man skal ikke dra langt nedover i det "kristne Europa" før disse dagene er vanlige arbeidsdager.

(Samme med Skjærtorsdag, Langfredag, og Himmelfartsdagen. Og julaften.)

 

De kristne som ikke har fri på disse dagene, er de ikke ordentlig kristne, da?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

La meg omformulere. Bytt ut verdier med helligdager. På hvilken måte er disse en kristen copyright? Det har jo blitt satt spørsmål ved her at ikke er en no-brainer som du mener at det er. Har du noen innvendinger mot innvendingene, annet enn at de er innvendinger selvsagt.

Lol. Hvorfor snakker du hele tiden om copyright?Det er et unektlig faktum at hellidager i vårt moderne samfunn er Kristne helligdager og at høytidene er Kristne. Om Peganer eller Jøder vil feire andre høytider, så er det uansett irrelevant.Disse høytids og helligdagsrettighetene er Kristne rettigheter implementert i Kristne samfunn.Muslimer har tilsvarende høytider og hellidagsrettigheter i Muslimske samfunn.Jøder har tilsvarende høytider og hellidagsrettigheter i Jødiske samfunn.

Et unektelig faktum som har blitt til en viss grad tilbakevist. Kan du utdype hvorfor de er kristne?

 

"Jo, for slik har det alltid vært."

 

Men det har ikke alltid vært slik, se litt om jolablot og lignende.

 

"Ja, men det er altfor lenge siden, vi diskuterer dagens situasjon."

 

Dagens situasjon er nissen, grøt, gaver og god mat. Jesus er rimelig "forgettable" hos de fleste sin julefeiring vil jeg påstå.

 

"Kverulant..."

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

La meg omformulere. Bytt ut verdier med helligdager. På hvilken måte er disse en kristen copyright? Det har jo blitt satt spørsmål ved her at ikke er en no-brainer som du mener at det er. Har du noen innvendinger mot innvendingene, annet enn at de er innvendinger selvsagt.

Lol. Hvorfor snakker du hele tiden om copyright?Det er et unektlig faktum at hellidager i vårt moderne samfunn er Kristne helligdager og at høytidene er Kristne. Om Peganer eller Jøder vil feire andre høytider, så er det uansett irrelevant.Disse høytids og helligdagsrettighetene er Kristne rettigheter implementert i Kristne samfunn.Muslimer har tilsvarende høytider og hellidagsrettigheter i Muslimske samfunn.Jøder har tilsvarende høytider og hellidagsrettigheter i Jødiske samfunn.

 

Et unektelig faktum som har blitt til en viss grad tilbakevist. Kan du utdype hvorfor de er kristne?

 

"Jo, for slik har det alltid vært."

 

Men det har ikke alltid vært slik, se litt om jolablot og lignende.

 

"Ja, men det er altfor lenge siden, vi diskuterer dagens situasjon."

 

Dagens situasjon er nissen, grøt, gaver og god mat. Jesus er rimelig "forgettable" hos de fleste sin julefeiring vil jeg påstå.

 

"Kverulant..."

 

Tilbakevist i din fantasi. DU får lese igjen det samme innlegget mitt og ta til deg hvert ord og måten det er formulert på. Bokstavelig talt.

Lenke til kommentar

 

Fordi vi allerede har fri på disse Kristne helligdagene og høytidene. Det handler isåfall om å fjerne disse ferierettighetene. Å fjerne disse for Kristne vil være bortimot umulig, men å fjerne disse for ikke-Kristne vil være mulig, fordi logikk og sannheten vil gjøre det mulig, til tross for sannsynlige protester. For Kristne vil det ikke være slik fordi logikk og sannhet ikke kan frata dem disse rettighetene og ikke kan stoppe protestene.

Du som kristen kan selv ta valget om du vil ha fri eller ikke. Da er vel ikke valget så vanskelig?

Ingen grunn til at det skulle være mer eller mindre umulig for noen å ha fri enkelte dager enn andre :)

Julefeiringen tar tross alt bare ett par timer.

 

 

Skal alle religioner få betalt fri for alle dager under alle sine feiringer?

 

Nei. Siden vi er Kristne samfunn har det og er det naturlig at Kristne får fri, akkurat som det er naturlig at Muslimer får fri i Muslimske samfunn og Jøder får fri i Jødiske samfunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...