zeebra Skrevet 3. april 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 Og som nevnt tidligere, vi gidder ikke gå tilbake til 50-tallet for å snakke om jul. Nå handler det om gaver og god mat, og alle driter i Jesus.Hvorfor skal vi bare ta ting tilbake akkurat så langt som det passer din agenda, og ikke lengre eller kortere? Hvorfor skal du kunne "ta julen tilbake" og ikke de åsatruende?nei, juletider er idag Kristne helligdager, akkurat som påske og flere andre helligdager. Å forsøke å nekte det er som å påstå at den røde bilen er grønn.De som ikke er Kristne, de benytter(/utnytter) de Kristne helligdagene til å samle familien, spise sammen, handle gaver osv.Du kan jo bare høre på ordet i seg selv. Hellidager. Smak på det ordet. Nei, juletider er idag norrøne helligdager, akkurat som påske og flere andre helligdager. Å forsøke å nekte det er som å påstå at den røde bilen er grønn.De som er Kristne, de benytter(/utnytter) de norrøne helligdagene til å samle familien, spise sammen, handle gaver osv. Du kan jo bare høre på ordet i seg selv. Jul. Smak på det ordet. Nå danser du bare i et forsøk på å forsvare noe som du vet du ikke rasjonelt kan forsvare. Jada, helligdager er selvsagt er ateistisk konsept. Mvh, Sark Trollingen begynner tydeligvis å ta overhånd her. Herme etter andre etter eget velbefinnende og bytte ut innehold er ikke argumentering. Å omgjøre hele tråden til "er jul og påske" kristne helligdager blir bare tåpelig. Ser at dlik diskusjonstaktikk er populære i visse kretser. Stakkars folk som vil gjøre alt for å "vinne" en debatt. For en skuffende gjeng. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. april 2017 Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 For en ting å si når du er det største trollet i tråden. 5 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 3. april 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 Du kan jo bare høre på ordet i seg selv. Hellidager. Smak på det ordet.Du liker jo å snakke om den opprinnelige meningen. Sant nok. Det gjør jeg faktisk. Jeg avviser ikke dette med eldgamle feiringer og tradisjoner, men jeg ignorerer det fordi det ikke er relevant til tråden. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. april 2017 Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 Jula og påsken er en norsk tradisjon som blir feiret gjerne uavhengig av religion, familie samles, det spises god mat, det gis gaver. Dette feirer vanligvis ateister, jøder, kristne og budhister. Hvorfor skal denne nå være eksklusivt for kristne? 5 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 3. april 2017 Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 Jada, helligdager er selvsagt er ateistisk konsept.Mvh,SarkTrollingen begynner tydeligvis å ta overhånd her. Herme etter andre etter eget velbefinnende og bytte ut innehold er ikke argumentering. Å omgjøre hele tråden til "er jul og påske" kristne helligdager blir bare tåpelig. Ser at dlik diskusjonstaktikk er populære i visse kretser.Stakkars folk som vil gjøre alt for å "vinne" en debatt.For en skuffende gjeng. Jeg sier ikke at helligdager er et ateistisk konsept. Jeg sier at høytider ikke er et kristent konsept, ei heller fridager basert på høytider. Jeg kopierte teksten din og byttet ut ordene for å illustrere at argumentasjonen din er svak, da den kan reverseres. Kan du kanskje svare på de tre spørsmålene jeg stilte, så får vi se om, og i så fall hvordan, kristendommen står i særstilling. Det er forøvrig veldig i tråd med tema om jul og påske skal anses som et kristent trademark. Grunnen til ditt forslag er jo basert nettopp på det. At det stilles spørsmål ved dette er helt naturlig og legitimt. Har du planer om å forsvare premisset? Hvis nei, er konklusjonen verdiløs. 4 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. april 2017 Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 Jada, helligdager er selvsagt er ateistisk konsept. Mvh, Sark Nei, hellig er et norrønt konsept. Heilager. Dagr er også norrønt. 3 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. april 2017 Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 Trollingen begynner tydeligvis å ta overhånd her. Herme etter andre etter eget velbefinnende og bytte ut innehold er ikke argumentering. Å omgjøre hele tråden til "er jul og påske" kristne helligdager blir bare tåpelig. Ser at dlik diskusjonstaktikk er populære i visse kretser.Var det ikke du som ønsket å dele opp helligdager etter religiøs tro? Vi kan godt dele opp helligdager, men det er ikke kristne som stikker av med jula for å si det sånn. Tror du kristne ønsker å gi fra seg jula for å tilfredsstille deg? 3 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 3. april 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 Ja vel, så du gir deg ikke med at kristendommen er den eneste løsning. Ser at du noen steder er veldig for kristendommen, men så har du lagt inn en setning med at "Om kristendommen er en del av dette skal jeg ikke si, men..". Du får finne ut hvor jeg har sagt Kristendommen er den eneste løsningen, for det tviler jeg sterkt på jeg har sagt eller indikert. Nå synes jeg du er litt vinglete fra det ene ståstedet til det andre. Ihvertfall har du gitt inntrykk av at kristendommen må ha et comeback ellers er vi mennesker fortapte. Uenig med deg i det. Det har jeg heller ikke sagt. Teknologi gir lite lykke i seg selv. Tror svært få mennesker, er uenig i akkurat det. Hvis de er uenige så er de veldig asosialt anlagt. At mennesker seg i mellom er sosiale er et godt lim. Da trenger vi mindre guder for å ha det bra? Da er det mange asosiale mennesker i Norge, for mange ser kun på teknologi når det gjelder "fremgang" og "utvikling" og glemmer at vi er levende vesener her på jorden som faktisk har menneskelige behov, ønsker og synspunkter. Å leve i et "åndssvakt" samfunn er neppe noe som folk flest vil ønske. Filosofi kan man fint ha uten religionen. Religion er en type filosofi og en viktig gren av filosofien. Filosofi kan sikkert klare seg fint uten religion, men problemet er at filosofien har blitt kastet på søppeldynga den også. Det er svært få som gidder å tenke på noe som helst lenger. Samfunnet vårt er nesten filosofisk fjernt. Filosofisk granskning er nesten totalt fraværende i samfunnet nå til dags. Menneskelige behov og friheter kan man legge til rette for. Jada, det går sikkert an å legge til rette for dette teknokratisk uten noen som helst filosofiske grunnlag for dette. Jeg mener det er en stor feil. Jeg mener det menneskeheten trenger aller mest for øyeblikket er selvransakelse og styrkelse av filosofi som (d)en sentral(e) del(en) av samfunnet som helhet. Religion kan spille en rolle her. Om ting går riktig galt og utvikler seg videre som nå så vil jeg spå at religion VIL spille en sentral rolle. Filosofi er en stor lære, og jeg synes personlig sett det ville vært uheldig om religion blir den sentrale og grunnleggende delen av moderne filosofi, istedenfor en av mange viktige røtter og/eller grener. Om vi da i det hele tatt blir et tenkende samfunn igjen. Og det håper jeg virkelig vi blir, for ellers er vi fortapt. Filosofien har løsninger på det aller meste. Teknologien og vitenskapen har feilet i å løse de viktigste tingene i verden. I stor grad fordi filosofien står så svakt i samfunnet vårt. Som jeg alltid sier. Vitenskap er verdiløst uten filosofi. Moral og etikk kan man sikkert få til uten religion, men vi har nok lånt noe av det fra eldre religion, selv om jeg tror at mennesket i seg selv ville funnet ut det uten hjelp av kristendommen dersom du gir dem bittelitt tid sammen, og lar dem ressonere litt over det. Det er jo nesten et filosofisk spørsmål i seg selv. Noe slikt går det an å skrive mye om og ha en helt egen tråd og helt egen diskusjon om. Jeg mener at moral og etikk i dagens samfunn hovedsaklig stammer fra Jødisk/Kristen tradisjon og Gresk filosofi. Jeg tror vi trenger en helt ny filosofisk revolusjon, kombinasjon av alle lærer i en moderne synthese hvor folket i verden alle er del i å diskutere denne, ta del i denne og forme denne. Det trengs en global bølge av fri tenkekraft og samling av filosofi i en synthese som vi kan bruke til å gjøre verden til en bedre plass og legge til rette for en bedre fremtid. Anyways. Som sagt. Egen tråd. lol. Interessant filosofisk spørsmål i seg selv det du skriver som jeg har sitert her. Spirituelle behov, tja det er nå mye spirualitet å finne i mennesket, se på urbefolkningene. Ikke bare urbefolkningen men også i dagens verden. Alt fra ting som meditasjon til musikk til dans og rusmisbruk og masse andre ting. "Spirituelle" behov er i aller høyeste grad en viktig ting for mange mennesker i verden. Åndelig behov, er det noen som har en erstatter for kristendommen å foreslå her? Noen human etiske varianter på åndelighet? Jeg er ikke human etiker. Man trenger vel ikke å erstatte noe. Er vel bedre å komplementere eller leve side ved side. Folk må ha lov å ha fri tankevirksomhet. Vet ikke om human-etikerne har noe begrep om "åndelighet". Teknologi og den vitenskapelige metode er to vidt forskjellige ting. Den vitenskapelige metode er fin å ha. Teknologi kunne like gjerne ha kommet til fra dypt religiøse folk vil jeg tro. Men, det kan hende at den vitenskapelige metode gir mindre store omveier Dagens samfunne er dessverre svært tomt og meningsløst. Jeg tror den ensidige fokuseringen på teknologi og vitenskap, kombinert med f.eks kapitalismens mindre heldige konsekvenser og politikkens tyrannni. Det jeg forsøker å forklare i den paragrafen kan vel best beskrives som "Babylon" eller alternativt "Babylons-plagsomhet". Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. april 2017 Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 (endret) Den eneste måten vi kan komme oss opp og frem på, få mening i livet og bedre moral er å kaste kristendommen på søpla (miljøfarlig avfall). 10 år uten kristendom er mer meningsfylt enn 500 år med katolisisme. Samfunnet idag er bedre enn noen gang tidligere i historien. Endret 3. april 2017 av Abigor 2 Lenke til kommentar
Jedi Jordal Skrevet 3. april 2017 Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 (endret) Når du ikke har noe annet å kalle folk som ikke er enig med deg og som motbeviser dine poenger for en stakkarslig gjeng som gjør alt for å vinne en debatt er det kanskje på tide å gi seg? Du startet en debatt for å provosere de som ikke liker kristendommen for å se om de ville gi slipp på det du mener er kristne høytider om de ikke er med i DNK. Deretter bortviser du alle fakta og kommer med påstander om fremtiden som ihvertfall ikke basert på fakta. Når dette mislykkes er da de som er uenige med deg en stakkarslig gjeng? Hvem er egentlig stakkarslig? Endret 3. april 2017 av Jedi Jordal 4 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 3. april 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 Trollingen begynner tydeligvis å ta overhånd her. Herme etter andre etter eget velbefinnende og bytte ut innehold er ikke argumentering. Å omgjøre hele tråden til "er jul og påske" kristne helligdager blir bare tåpelig. Ser at dlik diskusjonstaktikk er populære i visse kretser.Var det ikke du som ønsket å dele opp helligdager etter religiøs tro? Vi kan godt dele opp helligdager, men det er ikke kristne som stikker av med jula for å si det sånn. Tror du kristne ønsker å gi fra seg jula for å tilfredsstille deg? I Europa er det selvsagt slik at Jul og Påske er Kristne hellidager og høytider. Du kan kverrulere alt du vil, men det foranderer ikke fakta. Å forsøke med alternative fakta bidrar ikke til en positiv debatt. https://www.britannica.com/topic/Christmas https://en.wikipedia.org/wiki/Christmas https://www.britannica.com/topic/holiday https://en.wikipedia.org/wiki/Holiday Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 3. april 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 Jada, helligdager er selvsagt er ateistisk konsept.Mvh,SarkTrollingen begynner tydeligvis å ta overhånd her. Herme etter andre etter eget velbefinnende og bytte ut innehold er ikke argumentering. Å omgjøre hele tråden til "er jul og påske" kristne helligdager blir bare tåpelig. Ser at dlik diskusjonstaktikk er populære i visse kretser.Stakkars folk som vil gjøre alt for å "vinne" en debatt.For en skuffende gjeng. Jeg sier ikke at helligdager er et ateistisk konsept. Jeg sier at høytider ikke er et kristent konsept, ei heller fridager basert på høytider. Jeg kopierte teksten din og byttet ut ordene for å illustrere at argumentasjonen din er svak, da den kan reverseres. Kan du kanskje svare på de tre spørsmålene jeg stilte, så får vi se om, og i så fall hvordan, kristendommen står i særstilling. Det er forøvrig veldig i tråd med tema om jul og påske skal anses som et kristent trademark. Grunnen til ditt forslag er jo basert nettopp på det. At det stilles spørsmål ved dette er helt naturlig og legitimt. Har du planer om å forsvare premisset? Hvis nei, er konklusjonen verdiløs. Du kan lage så mange fantasifakta som du vil, men den kreative kverruleringen gidder jeg ikke å delta på. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 3. april 2017 Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 (endret) Nei vel. Synd du ikke vil delta i debatten. Du begynner med et premiss og en konklusjon. Vi argumenterer mot premisset og tilbakeviser det. I stedet for å forsvare premisset er vi bare kverulanter.Det er å forvente på et diskusjonsforum at argumentene man presenterer blir utfordret. Om du vil gå nærmere inn på hvorfor du mener ditt argument er urettferdig utfordret kan vi godt ta den debatten også. Men akkurat nå forventer du bare at folk skal akseptere ditt premiss og konklusjon "as is". Endret 3. april 2017 av Larzen_91 Edit: skrivefeil. 6 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. april 2017 Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 I Europa er det selvsagt slik at Jul og Påske er Kristne hellidager og høytider. Du kan kverrulere alt du vil, men det foranderer ikke fakta. Å forsøke med alternative fakta bidrar ikke til en positiv debatt. https://www.britannica.com/topic/Christmas https://en.wikipedia.org/wiki/Christmas https://www.britannica.com/topic/holiday https://en.wikipedia.org/wiki/Holiday Hva var dte britannica encyclopedia skrev om julen.... Skal vi se. https://global.britannica.com/topic/Christmas Christmas, Christian festival celebrating the birth of Jesus. The English term Christmas (“mass on Christ’s day”) is of fairly recent origin.så langt så vell men så fortsetter det. The earlier term Yule may have derived from the Germanic jōl or the Anglo-Saxon geōl, which referred to the feast of the winter solstice. The corresponding terms in other languages—Navidad in Spanish, Natale in Italian, Noël in French—all probably denote nativity. The German word Weihnachten denotes “hallowed night.” Since the early 20th century, Christmas has also been a secular family holiday, observed by Christians and non-Christians alike, devoid of Christian elements, and marked by an increasingly elaborate exchange of gifts. ... (100 of 1,953 words)Også var ting ikke så selvsagt alikavel. 4 Lenke til kommentar
Jedi Jordal Skrevet 3. april 2017 Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 (endret) Den første wikipedia artikkelen har også en rekke påstander om at jul stammer fra før kristne feiringer og at jul ble plassert på 25 desember med vilje. Den andre wikipedia artikkelen om holiday slår jo også rimelig raskt fast at holiday ikke nødvendigvis er basert på religion. Hva ville du egentlig oppnå med å henvise til disse artiklene? Endret 3. april 2017 av Jedi Jordal 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 3. april 2017 Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 (endret) Du kan jo bare høre på ordet i seg selv. Hellidager. Smak på det ordet.Du liker jo å snakke om den opprinnelige meningen. Sant nok. Det gjør jeg faktisk. Jeg avviser ikke dette med eldgamle feiringer og tradisjoner, men jeg ignorerer det fordi det ikke er relevant til tråden. Vi vet at du har startet tråden, men du eier den ikke. Derfor kan du ikke heller avvise kritikk mot dine argumenter basert på et så våsete utsagn som at det ikke er relevant for tråden. Spesiellt ikke når du spør hva ateister synes, og du er i en diskusjonstråd. Siterer deg: Sånn, rent teknisk sett så er jo både juleferie og påskeferie en Kristen ferietid, i tillegg til mange helligdager i løpet av året. Dette kan du ikke forvente at "folk svelger". Man må kunne si seg uenig. Bør det være slik at kun Kristne får lov å ta juleferie, påskeferie og fri på disse Kristne helligdagene? Bør dette systemet avvikles for de som ikke er Kristne, slik at de må arbeide på Kristne helligdager og høytider? Kan et slikt tiltak eventuelt hjelpe styrke Kristendommens posisjon i Norge? Her spør du til og med etter argumentasjon. Da må man forvente at det kan komme for og mot argumentasjon i forhold til hva du tenker om det. Jeg er spesielt nysgjerrig på hva ateister synes om en slik løsning, siden de nyter godt av noe de selv ikke tror på, og ofte med stor aggressjon fordømmer og kjemper imot. Og her understreker du virkelig at du ønsker å høre på hva vi mener. Da kan du ikke samtidig avfeie at vi kommer med forskjellige synspunkter på mange ting. Endret 3. april 2017 av G 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 3. april 2017 Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 ... men den kreative kverruleringen diskusjonen gidder jeg ikke å delta på. Sånn, fikset den for deg. Du oppfører deg engentlig som en typisk kristen: Skal stappe ditt synspungt ned i halsen på alle andre, men i det noen argumenterer tilbake kalles det svada og pølsevev. 5 Lenke til kommentar
G Skrevet 3. april 2017 Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 Et av de store potensielle utfordringene som vi muligens kan stå ovenfor er global oppvarming. Jeg føler for at (føler for) religiøse har gitt opp. De bare venter på den neste verdenen. Mens, vitenskapen har kommet til bunns i at man behøver mer reflektert sollys ut i rommet igjen. Altså mer hvite flater, mindre drivhusgasser i atmosfæren etc. Vi kan sikkert være enige om at kapitalistiske krefter ikke bare er av det gode. Og noen må ta regningen etter at kapitalistene har spydd ut mye CO2 med flere ting som skaper den globale oppvarmingen. Det er lite pengeincentiver for å forsøke å redusere utslipp og å få til mer reflekterende flater. De venter og venter til det er for sent? Det må være lønnsomt, ellers så gidder de ikke å bry seg nok til at man kan få snu på den galopperende oppvarmingen. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 3. april 2017 Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 (endret) Nei vel. Synd du ikke vil delta i debatten. Du begynner med et premiss og en konklusjon. Vi argumenterer mot premisset og tilbakeviser det. I stedet for å forsvare premisset er vi bare kverulanter. Det er å forvente på et diskusjonsforum at argumentene man presenterer blir utfordret. Om du vil gå nærmere inn på hvorfor du mener ditt argument er urettferdig utfordret kan vi godt ta den debatten også. Men akkurat nå forventer du bare at folk skal akseptere ditt premiss og konklusjon "as is". Og med det så kunne man vel egentlig snart stengt tråden. Jeg synes også det er svakt at zeebra ikke kan forklare "hva som er kristent" med de spørsmål du kom med for noen innlegg siden. Endret 3. april 2017 av G 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. april 2017 Rapporter Del Skrevet 3. april 2017 Helt utrolig hvor respektløse kristne er... Her kommer de og tvinger overtroen sin på oss i gode 900 av 1000 år også har de frekkheten å kalle dette kristne tradisjoner? Påtvungne tradisjoner burde de ha kalt dette, som igjen er "tradisjoner" som de har stjålet og løyet til seg av andre, eldre tradisjoner.Det er ingen tvil i dag om at kristne kirkefedre fant på jesus sin bursdag for å ta knekken på en langt eldre og mer lystig tradisjon, jule blotet. Jesus er ikke født i desember i følge bibelen og det vet ihvertfall prestene selv om de som kaller seg kristne ikke vet det... D prestene må h lest bibelen... Så de vet at de står der å juger og det sier jo litt om disse prestene...Påske eventyret i kristendom er basert på fire oppdiktninger de ikke engang har klart å få entydige, enda det bare er en hendelse de liksom skulle rapportere om. To engler, en engel en kvinne, to kvinner... Ikke engang så enkle detaljer klarer de å være enige om, og engler? Hadde de faktisk sett en engel ville de garantert ikke ha sagt kvinner... Og vi VET at minst en av disse skriftene, disse såkalte øyenvitne skildringene er løgn, men kjenner jeg den kristne gjengen rett er nok alt sammen løgn... Fra ende til annen.. Så har du selvsagt aspektet med tiden det tok fra hendelsene til noen faktisk tok seg tid til å skrive dette ned... 50 til 250 år... Øyenvitne skildringer my ass Er jo latterlig at noen fremdeles tror på dise så kalte hellig dags røver historiene til kristne... Nei, få dem vekk og erstatt det med noe mer sannferdig... Verden ville blitt mye mer ærlig uten disse religiøse løgnhalsene, så la oss begynne med å endre dagene vi har fri, enten til noe nytt eller til slik det engang var, der vi feiret sol snu og vår og høstjevn døgn igjen, med skikkelige fester og moro fremfor kristendommen nitristhet. Ville vært et løft... 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå