Gå til innhold

Tips til serverkomponenter og programvare

Anbefalte innlegg

PCen med win 10 har ikke plass til flere harddisker så jeg vil bygge en server/NAS

hovedsakelig til film som sendes kablet fra PC til TV i stua.

De fleste tråder om dette tema er noen år gamle så jeg tør be om råd, enten henvisning til

eksisterende nettside eller råd om komponenter og programvare.

Jeg tenker meg plass til 4 HDD á 2 TB.

Jeg liker å bygge selv, men er det noen gevinst?

Er det like greit å kjøpe en NAS? Eller betaler jeg da for en masse programvare jeg ikke trenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCen med win 10 har ikke plass til flere harddisker så jeg vil bygge en server/NAS

hovedsakelig til film som sendes kablet fra PC til TV i stua.

Du kan bytte kabinett. ;)

Gevinsten ved å bygge NAS selv ligger i at man kan få kraftigere/skreddersydd hardware. Nas med plass til 4 disker er "rimelige" så det er ingen økonomisk gevinst i å bygge en selv. Hvis man derimot skal ha plass til mange harddisker eller trenger mer regnekraft (transkoding) så kan det sannsynligvis gjøres en god del rimeligere enn ferdig-nas.

Lenke til kommentar

Takk for svar

Jeg er svært fornøyd med mitt FD Define R5 kabinett så det er nok ikke aktuelt å bytte.

Synology DS416play og Qnap TS-451A til kr 4500 ser jo ut til å være gode konkurrenter til selvbygging.

Men da går jeg glipp av moroa ved å bygge!

Kommentar til disse komponentene (Kr 5700)?

Fractal Design Core 500

Intel Core i3-7100

Asus Z1761 (det var vanskelig å finne et HK med ECC støtte)

Cooler Master G750M

HyperXFury DDR4 16GB

Lenke til kommentar

Jeg ville i hvertfall tenkt på om du i fremtiden kommer til å ha bruk for flere harddisker.

Her har jeg modifisert et gammel chieftec matrix kabinett til å ta 16 disker.

cy9QTFpD.jpeg

En annen ting jeg angrer på er at jeg har et hovedkort som MÅ ha skjermkort plugget i for å starte opp. Og det finnes ikke integrert skjermkort på hovedkortet. Dermed må jeg bruke en PCI-e slot til skjermkort, selv om jeg ikke har skjerm.

Så hjvis du ikke skal ha skjerm på serveren, sørg for å ha integrert skjermkort + CPU med APU, eller at hovedkort vil boote uten skjermkort.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Asus Z1761 (det var vanskelig å finne et HK med ECC støtte)

Du trenger strengt tatt ikke ECC minne (Error-Correcting Code memory), problemet oppstår dersom du skulle oppleve minnefeil, noe som egentlig er svært sjeldent.

FreeNAS har ikke noe "restore" funksjonalitet for tapt data, slik at dersom du mister data, så er det vekk for alltid.

Med diverse raid løsninger, så er du sikret at en, to, kanskje tre eller flere disker kan feile uten at du mister data, alt ettersom hvordan du setter opp, men dersom du får en minnefeil kan all data bli korrupt, og du mister ... alt.

Dette er katastrofe i et miljø hvor serveren alltid må være oppe, men på en hjemmeserver som leverer media til en TV, så er det neppe katastrofe dersom det særdeles sjeldne skjer, å du får en feil på en minnebrikke, du må jo uansett ha backup av filene, en NAS er ikke en backup-løsning.

Når det kommer til raid, bør du generelt benytte raidZ2 eller bedre, noe som betyr at du mister minst to av diskene til redundans, noe som også er verdt å tenke på når man planlegger.

Ferdigløsninger fra Synology, QNAP osv. er generelt ikke raske nok til å transkode HD-video, og ønsker man flere strømmer som krever transkoding er de alt for dårlige, med mindre man legger relativt bra med penger på bordet for en NAS uten ARM prosessor og skikkelig med minne.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Jeg bygget en hjemmeserverer i stedet for NAS, da dette var billigere.

Et lite kabinett fra Fractal Design med plass til 6x3,5'' disker + 1x2,5'' disk. Med PSU, hovedkort og minne ble dette billigere enn å kjøpe en 6-bay NAS.
Dette var dog for 6 år siden. Har ikke bygget siden, så mulig prisene har endret seg...

Men serveren gjør fortsatt nytten :)

Lenke til kommentar

Takk for svar, alle. Jeg har lært mye. I første omgang oppgraderer jeg til Fractal Design Arc Mini R2 med plass til 6 x 3,5".

Men med SuperMicro HK og Xeon prosessor skyter prisen i været. Er det egentlig nødvendig til mitt bruk, å kjøre film kablet fra PC til TV?

Lenke til kommentar

Jeg ville nok belaget meg på et billigere kort ja, men brukt er alltid lønnsomt, spesielt når det gjelder server-hardware

I freenas boksen min kjører jeg Supermicro X9SMC-F-O

https://www.supermicro.com/products/motherboard/xeon/c202_c204/x9scm-f.cfm

Det burde ikke være vanskelig å finne et oppsett med godt hovedkort, CPU og en del ECC minne til under 3000 kroner, enten på forumet her, finn, eller ebay.

Lenke til kommentar

Men med SuperMicro HK og Xeon prosessor skyter prisen i været. Er det egentlig nødvendig til mitt bruk, å kjøre film kablet fra PC til TV?

Du må jo nesten tenke igjennom hva du skal bruke dette til, noe av det vesentlige er hvor mange enheter som skal se på film samtidig.

Skal du kjøre FreeNAS med Plex på serveren for å levere innholdet ?

Hva skal du bruke i andre enden, AppleTV, PC, Android boks, mobiltelefon, nettbrett osv ?

Skal serveren også kjøre ting som Couchpotato, SickRage eller lignende, som laster ned innhold automatisk, eller andre programmer som trenger noe prosessorkraft ?

Mange enheter støtter kun visse formater, for eksempel vil en AppleTV 4 ikke støtte ting som h265 video og DTS lyd, slik at dette må transkodes, bildet til h264 og lyd til AAC (AC3). Andre bokser, telefoner og den slags, kan støtte andre formater igjen osv.

Dersom videoen er i 1080p, altså HD, så kreves det generelt at prosessoren "bruker" 2000 passmark for å transkode en enkelt "strøm".

Skal du se på to strømmer med HD video samtidig som må transkodes, så kreves det altså en prosessor på rundt 4000 passmark osv.

I enkelte tilfeller kan Plex bare kunne "pakke om" formatet, altså for eksempel fra mkv til mp4 dersom enheten kun støtter mp4 eller lignende, eller kanskje bare ha behov for å transkode lyden, dette krever betydelig mindre prosessorkraft enn å transkode hele videoen.

Videoer som er kompatible med klienten sendes direkte, å trenger ikke transkoding, og heller nesten ikke prosessorkraft.

De fleste prosessorer er listet på : https://www.passmark.com/index.html

Du kan altså selv sjekke prosessoren du tenker på å kjøpe, å tenke på at du trenger 2000 passmark for hver HD-strøm, å selv finne ut hva du må minimum ha. Husk at FreeNAS også krever minimum 8gb minne.

-

Min NAS er et Corsair Carbide R100 Silent kabinett, modifisert til å ta 10 x 3TB disker, på 2 stk LSI kort.

Dette gir rett over 17TiB plass i raidZ2, noe som kanskje kan komme som en overraskelse på mange, man vil jo ofte tro at 10x3TB gir 30TB med effektiv plass, men slik er det ikke.

For det første er diskene reelt sett kun 2.7TiB, deretter forsvinner to av de til redundans, samt plass til diverse data og anbefalt minimum av ledig plass osv. så sitter jeg igjen med 17.2TiB effektiv lagringskapasitet.

Du kan regne ut dette her : https://jsfiddle.net/adeneo/kw6ngjLz/embedded/result/

Systemdisk er en USB dings, og som hovedkort benytter jeg et AsRock H81 Pro BTC med en Pentium G3240 prosessor og 16gb Corsair minne, rett og slett fordi jeg hadde det liggende fra en gammel BTC rigg, og det var således "gratis" ettersom jeg slapp å kjøpe annet enn diskene (som kostet rundt 13 lapper alene).

Den prosessoren holder for meg på 5 enheter (TV'er), selv om den bare har en passmark på rett over 3000.

Mye av årsaken til det er at jeg kun benytter AppleTV 4 til å spille av videoene, en boks ved hver TV i huset, og de fleste filene er kjørt gjennom Handbrake slik at de har et format som spilles direkte og krever derfor nesten ikke prosessorkraft.

Skulle jeg transkodet 5 HD-strømmer samtidig til mine TV'er, så måtte jeg altså hatt en prosessor med 10 000 passmark (2000 x 5), og da er man oppe i de største Xeon-prosessorene til svært mange tusenlapper.

Med andre ord, hvilken prosessor du "trenger", kommer helt an på hvordan du skal bruke dette, hva slags filer du har, hvor mange enheter som skal se film samtidig osv.

Lenke til kommentar

Takk for svar, alle. Jeg har lært mye. I første omgang oppgraderer jeg til Fractal Design Arc Mini R2 med plass til 6 x 3,5".

Nei, ein dual core med 4GB ram vil halde i massevis. Det vil truleg også bruke lite straum.

Lenke til kommentar

Skulle jeg transkodet 5 HD-strømmer samtidig til mine TV'er, så måtte jeg altså hatt en prosessor med 10 000 passmark (2000 x 5), og da er man oppe i de største Xeon-prosessorene til svært mange tusenlapper.

Med andre ord, hvilken prosessor du "trenger", kommer helt an på hvordan du skal bruke dette, hva slags filer du har, hvor mange enheter som skal se film samtidig osv.

Eller kanskje det hadde vært mer hensiktsmessig med flere CPU-er i et slikt tilfelle..

Lenke til kommentar

Eller kanskje det hadde vært mer hensiktsmessig med flere CPU-er i et slikt tilfelle..

Det er også en mulighet, men da er man jo over på dertil dyrere hovedkort som støtter flere prosessorer, eller betydelig mer kompliserte løsninger som kan balansere forespørsler over flere maskiner eller lignende.

Lenke til kommentar

Tenker på AMD Ryzen ettersom PLEX og transcoding på NAS ikke blir 1.prioritet.

Klientene vil stå for transcodingen her, men ser jo att en kan kjøre 7 stream uten problemer selv om det nok aldri kommer til å skje.

Ser att gigabyte har om ikke bekreftet public støtte for ECC på 2 hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...