discostu Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 (endret) Fikk idag endelig motivasjonen til å sette inn en m-sata jeg har hatt liggende som jeg skrudde ut av en defekt maskin for en stund tilbake. Har noen spørsmål angående dette. Første problem dukket opp da jeg skulle ta av noen connector for å fjerne tastaturet fra laptoppen. Den ser slik ut:https://imgur.com/gallery/apr2nSkal denne dras bakover? Opp? Den satt fast og jeg turte ikke dra den for hardt i noen retninger i tilfelle jeg dro feil og den røk.I følge videon jeg så på virket det veldig lett, men jeg klarte ikke helt å få det til selv: https://youtu.be/RflLwM7264M?t=115 Jeg klarte dog å lirke tastaturet opp da den siden den er koblet til er motsatt av hvor m-sataen skal stå. Fikk på plass m-sataen, men manglet skrue til den. Slik skrue hadde jeg ikke liggende så 1. Hvor får man kjøpt slike skruer?Ser hvordan minisata slotten ser ut her https://youtu.be/RflLwM7264M?t=184 2. Tastaturet hadde på en måte en stav som holdt m-sataen på plass, så jeg tok sjangsen og lot den være inne skrueløs, men finner ikke disken i bios. Er det noe spesielt jeg må gjøre? Kan det være at skruen må til? Egentlig litt rart for selve koblingen skyves jo in. Halp? Endret 1. april 2017 av discostu Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Tastaturet: denne type kontakt er som regel låsbar - plastdelen som sitter inntil selve kontakten skal åpnes (forsiktig) ved å lirke den ut en millimeter eller to på hver side. Da er det lett og ta ut pluggen til tastaturet, og den skal dras rett ut fra kontakten. Handle with care - dette er skjøre saker. Når du setter den på plass er det motsatt, først setter du inn pluggen (forsiktig) og deretter klemmer du låsen på plass (forsiktig). Lenke til kommentar
discostu Skrevet 1. april 2017 Forfatter Del Skrevet 1. april 2017 Tastaturet: denne type kontakt er som regel låsbar - plastdelen som sitter inntil selve kontakten skal åpnes (forsiktig) ved å lirke den ut en millimeter eller to på hver side. Da er det lett og ta ut pluggen til tastaturet, og den skal dras rett ut fra kontakten. Handle with care - dette er skjøre saker. Når du setter den på plass er det motsatt, først setter du inn pluggen (forsiktig) og deretter klemmer du låsen på plass (forsiktig). Ok, får teste det neste gang jeg orker å skru opp maskinen. Men noen som har tips til disken? Hvorfor jeg ikke finner den i bios? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 (endret) Det er en ZIF wire to board socket (Zero insertion force). Dette ser ut som typen ZIF der du vipper den svarte delen opp. Endret 1. april 2017 av Mr. A Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Skruen er en M2 (M står for metriske, 2 er diameter) den er mest sannsynlig 2.5 mm lang og normalt følger det med en eller to slike med hovedkort for stasjonære pc-er. Om det følger med bærbare på samme måte vet jeg ikke. De har ofte et blått belegg i enden med gjengene på, denne fungerer som et lett låsemiddel slik at skruen ikke løsner på grunn av vibrasjoner. Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Det sto ikke en skrue der fra før? De Dell maskinene som jeg har skrudd på har alle en skrue der som man skrur ut først og inn igjen etter at man har satt inn SSD'en. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Det sto ikke en skrue der fra før? De Dell maskinene som jeg har skrudd på har alle en skrue der som man skrur ut først og inn igjen etter at man har satt inn SSD'en. Og med tanke på at M.SATA kort vel kan ha forskjellige lengder (?), så kan det hende den skruen sitter et par centimeter unna. Det skader ikke å dobbeltsjekke med maskinens service-manual ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå