Gå til innhold

Er det negativt å ikke søke jobb med en gang man er nyutdannet?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nyutdannet ingeniør til våren og har til nå søkt på en del jobber, men innser at konkurransen er høy og at det er en reell mulighet for at jeg kan stå ledig til høsten selv om jeg har gode resultater. Det er naturligvis også avhengig av egen innsats som jobbsøker fremover.

Samtidig har jeg et prosjekt som jeg har jobbet av og på med i lang tid nå og jeg har nå begynt å vurdere mulighetene for å satse på dette fulltid for en periode. Tre måneder ville hjulpet mye, men kanskje så mye som et halvt år.

Sannsynligvis vil jeg måtte søke jobb igjen etter dette, men er redd jeg da vil få et forklaringsproblem hos arbeidsgiver og at de kanskje vil stille spørsmål ved motivasjonen min. I så fall måtte jeg kanskje ha en forklaring på hvorfor jeg ikke gikk ut i jobb med en gang. Et alternativ er naturligvis å starte på en mastergrad og alternativt ta ett eller to fag i det minste. 

Noen som har innsikt i denne problemstillingen? :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg er nyutdannet ingeniør til våren og har til nå søkt på en del jobber, men innser at konkurransen er høy og at det er en reell mulighet for at jeg kan stå ledig til høsten selv om jeg har gode resultater. Det er naturligvis også avhengig av egen innsats som jobbsøker fremover.

Samtidig har jeg et prosjekt som jeg har jobbet av og på med i lang tid nå og jeg har nå begynt å vurdere mulighetene for å satse på dette fulltid for en periode. Tre måneder ville hjulpet mye, men kanskje så mye som et halvt år.

Sannsynligvis vil jeg måtte søke jobb igjen etter dette, men er redd jeg da vil få et forklaringsproblem hos arbeidsgiver og at de kanskje vil stille spørsmål ved motivasjonen min. I så fall måtte jeg kanskje ha en forklaring på hvorfor jeg ikke gikk ut i jobb med en gang. Et alternativ er naturligvis å starte på en mastergrad og alternativt ta ett eller to fag i det minste. 

Om din profil matchet det jeg var ute etter, så vil ikke jeg hatt noen problemer i det hele tatt med å ansette deg - selv om du hadde hatt 3-6mnd "fri" for å jobbe med egne prosjekter. Tvert i mot ville jeg sett på dette som positivt.

Jeg var selv på jobbintervju ifbm. jobbskifte for noen måneder siden. Jeg har et eget lite firma som jeg jobber med på "kveldstid". På intervjuet tok jeg med produktet mitt for å vise hva jeg faktisk bruker min fritid og kreativitet til. Jeg fikk utelukkende positiv tilbakemelding.

Lykke til! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

her var det jo mange aspekter og variabler , det og ta deg fri etter studier for og ha fri er naturligvis ikke direkte positivt , men i dag kan det jo bortforklares med at du har søkt uten og få napp , du sier du skal jobbe på et prosjekt , litt avhengig av hva dette er kan det jo telle positivt videre.

på den andre siden , du snakker om at det er mulig du ender arbeidsledig etter studier, siden det er få jobber , vell du kan jo søke på ting som ikke er innen det du er utdannet som å , det er mye ekle jobber man kan ta , selv om man har bedre utdannelse. Jeg regner jo med du har en økonomisk plan etter studier sånn uten om å gå på nav i noen måneder. 

sånn alt i alt om prosjektet ditt er noe som kan telle positivt på framtiden ville jeg satset på dette , ihvertfall om dette er noe du kan vise til i ettertid på jobbintervju , jeg ville kanskje anbefalt og finne en deltidsjobb for ha litt og vise til uten om , så det ikke ser ut som du har hatt deg ren fri tid 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om din profil matchet det jeg var ute etter, så vil ikke jeg hatt noen problemer i det hele tatt med å ansette deg - selv om du hadde hatt 3-6mnd "fri" for å jobbe med egne prosjekter. Tvert i mot ville jeg sett på dette som positivt.

Jeg var selv på jobbintervju ifbm. jobbskifte for noen måneder siden. Jeg har et eget lite firma som jeg jobber med på "kveldstid". På intervjuet tok jeg med produktet mitt for å vise hva jeg faktisk bruker min fritid og kreativitet til. Jeg fikk utelukkende positiv tilbakemelding.

Takk! :)

Og du fikk også jobben? 

Mitt prosjekt har ingenting med bransjen jeg søker jobb i og det er nok ikke noe jeg kan vise frem til en potensiell arbeidsgiver. Om noe, så viser det at jeg egentlig ikke er interessert i å være arbeidstaker og arbeidsgivere vil vel helst ha individer som vil bli værende. Så, jeg tror nok jeg blir nødt å skjule dette og heller finne en annen forklaring på hva jeg eventuelt brukte 6 måneder etter studiene på. :)

her var det jo mange aspekter og variabler , det og ta deg fri etter studier for og ha fri er naturligvis ikke direkte positivt , men i dag kan det jo bortforklares med at du har søkt uten og få napp , du sier du skal jobbe på et prosjekt , litt avhengig av hva dette er kan det jo telle positivt videre.

på den andre siden , du snakker om at det er mulig du ender arbeidsledig etter studier, siden det er få jobber , vell du kan jo søke på ting som ikke er innen det du er utdannet som å , det er mye ekle jobber man kan ta , selv om man har bedre utdannelse. Jeg regner jo med du har en økonomisk plan etter studier sånn uten om å gå på nav i noen måneder. 

sånn alt i alt om prosjektet ditt er noe som kan telle positivt på framtiden ville jeg satset på dette , ihvertfall om dette er noe du kan vise til i ettertid på jobbintervju , jeg ville kanskje anbefalt og finne en deltidsjobb for ha litt og vise til uten om , så det ikke ser ut som du har hatt deg ren fri tid 

Se over. :)

I utgangspunktet var planen å begynne å jobbe, men når jeg fikk avslag på min første jobbsøknad begynte jeg å vurdere mulighetene. Og ser nå at jeg kanskje liker plan B bedre.

Planen var å begynne å jobbe med dette for fullt på kveldstid og helger ved siden av full jobb, men jeg innser at om jeg skal komme noen vei så burde jeg egentlig jobbe døgnet rundt med det i noen måneder. 

Får jeg noen av jobbene jeg har søkt på kommer jeg nok til å takke ja, men om ikke tror jeg kanskje jeg går videre med dette. Så sant jeg kan greie å forklare det til arbeidsgiver på en eller annen lur måte. Med et snitt på A og B på respektive utdanninger tror de forhåpentligvis ikke jeg er en slask uansett.

Lenke til kommentar

Tja, er da vel en jobb og arbeide med dette prosjektet?

Døgnet rundt 7 dager i uken. :) Problemet er at det sannsynligvis ikke er noe jeg kan presentere til en arbeidsgiver av ulike årsaker, så jeg trenger nok en annen forklaring i tilfelle det kommer opp (avhengig av hvor lang tid det går, antar jeg).

Er nå innkalt til to nye jobbintervju og har flere andre ute, så det er ikke usannsynlig at jeg kommer til å få meg jobb og da sier jeg nok ja. Men har bestemt meg for at om jeg ikke får tilbud på de jeg har ute, så blir jeg litt mindre aggressiv fremover jobbsøker og setter av i hvert fall noen måneder til å gjøre dette på fulltid.

Har man først begynt å jobbe er det litt annerledes å skulle ta 'studiepermisjon'. Innbiller meg at det må skje nå, så sant det ikke er veldig negativt at jeg ikke startet å jobbe ASAP etter studiene. 

Lenke til kommentar

Hvorfor kan du ikke bruke det i en slik prosess?

Du må jo bare tenke på hvordan du skal legge det frem.

Null relevans i forhold til ingeniørvirksomhet og det handler vel mer eller mindre om å slippe å aldri måtte jobbe for noen andre igjen om det går bra. Derfor vil de kanskje tenke at jeg er en ambisiøs person med egne planer og at jeg primært ikke er interessert i å være en ambisiøs lønnstaker underordnet en arbeidsgiver i en lang årrekke, noe som jo er sant. :) 

Så tror det er vanskelig å selge det inn, er jeg redd.

Lenke til kommentar

det er lite spesielle sesonger med rekruttering , enkelte bransjer har jo sesonger hvor de har større behov for personell , men om det gjelder din bransje hadde du nok vist det allerede , ellers er det et tips og lese bransje nyheter på nett om hvem som vinner anbud og kontrakter og sende åpene søknader før de løser ut nye stillinger .

og ut fra det du sier selv om det ikke har en direkte yrkes relevans virker det for meg som noe du kan bruke som forklaring på fri perioden, det viser ambisjoner og at du har pågangsmot , den tiden da man ble ansett for livet i en bedrift er over. 

Lenke til kommentar

Takk! :)

Og du fikk også jobben? 

Mitt prosjekt har ingenting med bransjen jeg søker jobb i og det er nok ikke noe jeg kan vise frem til en potensiell arbeidsgiver. Om noe, så viser det at jeg egentlig ikke er interessert i å være arbeidstaker og arbeidsgivere vil vel helst ha individer som vil bli værende. Så, jeg tror nok jeg blir nødt å skjule dette og heller finne en annen forklaring på hva jeg eventuelt brukte 6 måneder etter studiene på. :)

Jeg takket nei til annengangsintervju, da jeg fikk tilslag på en annen jobb. 

Jeg mener at du ikke må ha et fysisk produkt å vise til, for å kunne vise at du har jobbet med et prosjekt. 

Lag deg en presentasjon hvor du blant annet viser frem arbeidsplan / milepælsplan / scrum board etc. - samt hva dine ambisjoner er/var.

På det nevnte intervjuet jeg var på, så sa jeg rett ut at jeg "bommet" da jeg skiftet jobb for et år siden. Jeg fikk i retur at "det er lov å bomme, en CV har råd til det. Bare det ikke blir for mange bom". 

Nå skal det sies at det er jo bare en manns mening, men jeg er helt enig i det han sa.

Jeg mener du er litt for "streng" mot deg selv her.

Jeg står fortsatt ved at jeg hadde ansatt deg om din profil og personlighet matchet det jeg som en eventuell arbeidsgiver hadde vært på utkikk etter. Det at du har turt å ta steget ut for å prøve og satse viser i mine øyne at du har guts. 

Lenke til kommentar

Takker for gode innspill. Kanskje jeg er litt for "streng", ja. 

Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for å takke ja om jeg får tilslag på noen av de søknadene jeg har ute. Om ikke, kommer jeg nok ikke til å være aggressiv jobbsøker før litt utpå høsten og prøver å få satset litt på "prosjektet". Tror det hadde hjulpet mye om jeg bare hadde to eller tre måneder med full fokus.

Føler det er nå jeg har sjansen. Blir en annen problemstilling å skulle slutte i en jobb senere for å gjøre et forsøk da. :)

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Dette hadde jeg ikke bekymret meg for i det hele tatt.

Det er ikke noe problem å forklare en periode uten arbeid i dagens marked uansett. Alle som følger litt med vet at det er mange ingeniører som ikke har jobb om dagen. 

Det vil ikke være problematisk om du har "jobbet for deg selv" en periode, selv om dette ikke kan relateres til utdannelsen din. Det viser at du er villig til å stå på. Dersom du kommer så langt som du håper innen 6 mnd vil det kanskje ikke være behov for annen jobb, likevel. Hvis ikke er jo det også en forklaring til hvorfor du trenger jobb - nemlig at prosjektet ditt ikke kommer til å gjøre at du slutter like fort som du begynner. En annen ting er jo rett og slett det at det ikke er sikkert at du får jobb på den tiden heller, så sånn sett er det ikke sikkert at du trenger å ta valget selv.

Hele poenget er vel egentlig at du kan legge det frem som du vil og på den måten vinkle det til noe positivt.

Mitt tips: Søk jobber og kjør på med prosjektet ditt. Når, evt dersom, du får jobbtilbud får du vurdere det. Frem til den dagen er det like greit å holde på med ditt eget prosjekt.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Dette hadde jeg ikke bekymret meg for i det hele tatt.

Det er ikke noe problem å forklare en periode uten arbeid i dagens marked uansett. Alle som følger litt med vet at det er mange ingeniører som ikke har jobb om dagen. 

Det vil ikke være problematisk om du har "jobbet for deg selv" en periode, selv om dette ikke kan relateres til utdannelsen din. Det viser at du er villig til å stå på. Dersom du kommer så langt som du håper innen 6 mnd vil det kanskje ikke være behov for annen jobb, likevel. Hvis ikke er jo det også en forklaring til hvorfor du trenger jobb - nemlig at prosjektet ditt ikke kommer til å gjøre at du slutter like fort som du begynner. En annen ting er jo rett og slett det at det ikke er sikkert at du får jobb på den tiden heller, så sånn sett er det ikke sikkert at du trenger å ta valget selv.

Hele poenget er vel egentlig at du kan legge det frem som du vil og på den måten vinkle det til noe positivt.

Mitt tips: Søk jobber og kjør på med prosjektet ditt. Når, evt dersom, du får jobbtilbud får du vurdere det. Frem til den dagen er det like greit å holde på med ditt eget prosjekt.

Lykke til!

Takk for tilbakemeldingen! :) 

Har to intervju over påske. Den ene av de er en veldig aktuell stilling om jeg skulle jobbe som ingeniør, så føler at jeg bør ta den om jeg får et tilbud, noe som virker sannsynlig. Selv om jeg egentlig kjenner at jeg har lyst til å gi "prosjektet" en sjanse.

Forhåpentligvis kan jeg greie å vie det litt tid på kveldstid, men jeg har en følelse av at om jeg skal komme noen vei, så trenger jeg intens og uavbrutt fokus over en lengre periode. Dilemma. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...