DJViking Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 En ting som har irritert meg er at navnet på forfatteren får ofte mye mer plass på forsiden enn det tittelen gjør. For meg er det tittelen som er viktigst. Det er den som skal først fortelle meg noe om hva boken handler om. At store forfattere, både norske ut utenlandske får sitt navn til å overskygge tittelen. Likevel så skjer det ofte at bøker kjøpes fordi forfatteren er vidt kjent, som Jo Nesbø, Dan Brown og Stephen King. Folk bryr seg vel da ikke om tittelen. Det viktiste er sidekanten av boken som skal stå i bokhyllen, her må i det minste tittelen få størst fokus. Forfatteren er viktig. Det er gitt, men jeg synes tittelen bør stå høyere enn navnet. Er det flere som mener likt om dette? La oss si at en person ikke vet hvem Jo Nesbø er (Jeg har faktisk ikke lest en eneste av hans bøker, men vet dog likevel hvem han er og hvor kjent forfatter han er). Boken "Jo Nesbø Tørst" kan kanskje få den personen til å tro er boken om hvor tørst Jo Nesbø er.... https://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=13960600 Jo Nesbø Tørst Ser ut som dette går igjen omtrent på de fleste bøker, men her har vi et eksempel fra Jo Nesbø for tittelen Blod på snø er i større fokus https://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=10539712 Lenke til kommentar
Sauermugg Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Forlaget tar de grepene de mener må til for å selge flest mulig bøker og når navnet Jo Nesbø sier mer om en roman enn Tørst så forstår jeg det grepet fra forlaget sin side. Er enig i at det er en ukultur da. Det du trekker frem er riktignok mainstream sjanger litteratur og der er det pengene som rår fremfor det estetiske (etter mitt inntrykk). 1 Lenke til kommentar
Roeyskatt Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Av de totalt tjue-og-noe bøker jeg har lest i år, har ingen av dem hatt forfatternavn skrevet i større typer enn tittelen (med det ene unntak av en pocketutgave av Coelhos Alkymisten som jeg fant til 5kr hos Røde Kors), tvert imot er min erfaringsmessige oppfatning at tittelen står mer ut enn forfatteren. Det kommer vel an på hva (hvem) man leser. Når vi først er inne på Nesbø (og Nesbøsk litteratur); En kusine av meg sluker alt av Nesbø, basert på at det er ført i pennen av nettopp Nesbø, det spiller ingen rolle hvorvidt nettopp denne drapsgåten er spesielt spennende for henne, eller, "ånei, handlingen er lagt til Bangkok, den plassen liker jeg ikke". Sånn sett er tittelen fullstendig irrelevant og kunne vært utelatt fra omslaget, det samme forsåvidt med baksiden. JO NESBØ SKREVET AV JO NESBØ HANDLER OM JO NESBØ. JO NESBØ. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Jeg er enig med deg. Hvis folk som titter på bøker bare går forbi hvis forfatteren ikke står med enorm tekst så blir det for dumt. Når jeg ser bøker så ser jeg helst på tittelen først, hvis den i det hele tatt synes Det hele handler om markedsføring selvfølgelig, men det får være måte på. Jeg klarer fint å se hvem forfatteren er i forbifarta hvis; Jo Nesbø Tørst Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Helt enig. Selv om jeg ser hvorfor det fungerer, så synes jeg det er en uting. Lenke til kommentar
Gamasj Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Det ville vært temmelig idiotisk av forlagene å gjøre titlene større enn forfatternavnet, hvis det er forfatternavnet som selger best. Og vice versa. Heldigvis har forlagene markedsføringsfolk som vet hva de driver med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå