Gå til innhold

Er religiøsitet nødvendig for å føle ubehag omkring homofile?


Anbefalte innlegg

Du får gjerne si det sånn. At jeg opplever vemmelse når assosiasjonene om hva to menn (inkludert den jeg kommer nær) gjør sammen dukker opp, kan jeg dessverre ikke noe for. Men jeg fastholder at det blir feil å si at det er noe galt med meg av den grunn. Det er nok ganske naturlig/vanlig.

Homoseksualitet er ganske naturlig. Jeg sier ikke nødvendigvis at det er deg det er noe galt med, men når det er dine assosiasjoner som vekker ubehaget er det du som er roten til problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, da er det ditt syn på saken. Kunne sikkert brukt mange ord på å redegjør for at det ikke er fullt så enkelt.

Men ser sant og si liten hensikt ved det.

Uansett er det nå sånn det engang er. Og jeg vil forsiktigvis antyde, at det er andre som gjør det mer til et "problem" enn meg. Selv klarer jeg veldig fint å leve med det.

Lenke til kommentar

Det virker som du vakler litt. Er det noe ved min konklusjon som er feil? Du sa jo selv at det er assosiasjonene som lager ubehag, og dine assosiasjoner står du for selv. Så klart er assosiasjoner bygget på ting man vet eller tror allerede, men dog.

 

Nå var det jo du som ville legge frem poenget om at ubehah rundt homofile, fordi de er homofile, er legitimt og naturlig. Da må du nesten forvente å bli litt utfordret på det. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er vel akkurat det jeg har sagt, at det ikke er "unikt" å ha det mer eller mindre sånn ift

homofile, hvis man er heterofil. Man behøver feks ikke ha religiøs eller annen utenomliggende påvirkning.

Det er der av seg selv fra børjan av, så snart man har skjønt hva homofili er.

 

Det var utgangspunket og hele argumentet. Og så?

 

Skjønner at det falt deg tungt for brystet, og er noe du synes er uakseptabelt. men sånn er det nok.

Det er ikke mer uakseptabelt for meg enn å føle ubehag rundt negere er uakseptabelt for deg.

 

Å føle ubehag rundt negere, jøder, samer, homser, sigøynere, gulinger og andre grupper krever IKKE religiøs påvirkning! Det er der av seg selv som du sier, fra starten, så fort man åpner øynene.

 

Og hva så? Hvis du er enig at det er greit, så vi har ikke noe problem.

 

Det du sier om homser har jeg hørt nøyaktig det samme om mange andre grupper. Ditt ubehag for gruppe x er identisk med andres ubehag for gruppe y. Jeg forventer bare at ditt ubehag heller ikke er noe "big deal" for alle andre grupper en akkurat den du har pekt deg ut.

 

Edit: Glemte en "ikke".

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg for min del er hetero og det kunne ikke brydd meg mindre hva slags kjønn andre mennesker faller for. Mann/mann, mann/dame, dame/dame, who cares? Vi er alle forskjellige, hvem vi faller for og hvilket kjønn de har kommer naturlig for alle uansett.

 

Nå er jeg ikke religiøs og ikke ser jeg noen grunn til å la seg irritere over å se to av samme kjønn i et forhold heller. Men for all del, ingen er like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er man hetero, vil det for mange være  naturlig å oppleve homofili/homofile som noe motbydelig.

 

Kilde?

 

Hørt mange andre si det samme.

Da er det jo en anekdotisk tilnærming du har, som er greit nok det. Men du fremstiller det som en generell trend. Dette blir noe uærlig.

 

Nå kan det godt hende at man finner statistikk som viser at heteroseksuelle ugleser homoseksuelle, men jeg vil både håpe og tro at de fleste stiller seg nøytrale til andres seksualitet. Akkurat på samme vis som jeg blåser i om naboparet har vaginal- eller analsex. Om jeg så får vite at de kun har analsex spiller ikke det noen rolle for meg. Så lenge det er snakk om to voksne og samtykkende mennesker så ser jeg ingen rasjonell grunn for å føle ubehag rundt homoseksuelle.

Lenke til kommentar

Du sier at det er naturlig for mange heterofile å føle det slik ovenfor homofile, uten å klargjøre at du snakker om mange heterofile du har snakket med om saken (hvor enn mange det måtte være). Den setningen, i seg selv, sier implisitt at det er en mer eller mindre betydelig andel av den heterofile befolkningen som ser det slik, og ikke bare din vennekrets.

 

Igjen så bruker du merkelige ord til å uttrykke det du mener, da ordene du bruker ikke uttrykker (tilsynelatende, slik jeg ser det) den meningen du ønsker å meddele.

Lenke til kommentar

Jeg føler samme ubehag som Delvis gjør når han ser homofile kysse når jeg ser kristne praktisere sin kristendom.

Jeg liker generelt ikke å omgåes kristne og jo mere konservative jo mindre liker jeg dem på grunn av måten de forvrenger fakta for å rettferdiggjøre sin egen tro.

De som støtter seg til Kent Hovind liker jeg aller minst.

Jeg føler rett og slett at de er uærlige mennesker.

Homofile og lesber derimot har jeg ingen problemer med å ommgåes og har hatt flere av dem som kunder gjennom jobben.

Har jeg samme rett å føle sånn overfor kristne slik Delvis og zerbra føler for homofile eller kvinner som har hatt analsex?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sier at det er naturlig for mange heterofile å føle det slik ovenfor homofile, uten å klargjøre at du snakker om mange heterofile du har snakket med om saken (hvor enn mange det måtte være).

 

Ok greit, kan gjerne si at-jeg-tror det er naturlig for mange..

 

og det er jeg rimelig sikker på. Såpass har man hørt og opplevd, ikke bare blant nære. Kan neppe ha misforstått det. 

Men man skal selvsagt ha forståelse, og ikke markere det ( untatt å kunne nevne det i en sammenheng for å minne om noe, som var alt jeg gjorde). For jeg syns ikke, og tror ikke, det er rett å skylde på religiøse alene.  

 

Lenke til kommentar

Nei, såklart. Og sånn sett er jeg enig med deg i forbindelse med trådens tema. Men slik jeg ser det har man ingen rasjonelle grunner til å føle det slik, og religiøse årsaker anser jeg som ikke rasjonelle også.

 

Man kan nesten se på det som en fobi, er kanskje tilnærmingen din? Man har kanskje ikke noen solide grunner for å føle det sånn, men man gjør det likevel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jeg samme rett å føle sånn overfor kristne slik Delvis og zerbra føler for homofile eller kvinner som har hatt analsex?

For min del er vel den største avskyen mot de som stikker kjønnsorganet i andre sin endetarm. Jeg bryr meg ikke om det, men jeg synes det er rimelig ekkelt.

 

Kanskje jeg er rar da og at det er normalt å synes det å leke med bæsj er ok. Noen liker jo å pisse på hverandre også. Som sagt, jeg bryr meg ikke, men jeg har rett til å synes det er ekkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...