Gå til innhold

Er religiøsitet nødvendig for å føle ubehag omkring homofile?


Anbefalte innlegg

Vel, nå slår du over på nok et begrep jeg ikke har brukt, "mislike".  Vennligst prøv å holde deg til vilke ord

som er blitt brukt, om hensikten er å argumentere ( og ikke et patetisk forsøk på å forvirre, ved å blande kortene) .

 

Det jeg hvertfall med sikkerhet kan fortelle deg, er at du nok "vet" fint lite om meg. That thing is certain.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg snakker ikke om deg men om argumentet.

 

Jeg kan ikke se at argumentet ditt er unikt for homofile. Du finner mange som har akkurat samme argument om mange andre grupper. Kan du si at argumentet ditt er gyldig for en gruppe, men ikke en annen? Det forstår ikke jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror vi må snakke forbi hverandre, for nå har jeg litt vanskeligheter med å se hvor du vil. 

Nei, det er vel akkurat det jeg har sagt, at det ikke er "unikt" å ha det mer eller mindre sånn ift
homofile, hvis man er heterofil. Man behøver feks ikke ha religiøs eller annen utenomliggende påvirkning.
Det er der av seg selv fra børjan av, så snart man har skjønt hva homofili er.

Det var utgangspunket og hele argumentet. Og så?

Skjønner at det falt deg tungt for brystet, og er noe du synes er uakseptabelt. men sånn er det nok.
Sånne som meg må vel også ha lov å være det vi er? Om noen homofile har behov for å uttrykke at de
ikke liker å være sammen med heterofile i en eller annen setting, eller på annen måte ha nærkontakt med dem,
så ser jeg ingen problemer med det. Det gjør meg ingenting, jeg syns det er helt greit. 
Og de kan hende føler seg enda mer tvunget til å la vær å uttrykke noe sånt, fordi det ville sannsynligvis slått
værre tilbake på dem.

Men igjen, det er forskjell på å bemerke det i et ordskifte, der det kun er ment som en korrigering av noe som er sagt
Og det å stå på noen slags mer eller mindre barrikade med det, og forfekte det.

 

Det jeg ikke forstår, er når noen mener at alle må menge seg med alle, mot sin natur. Og ikke skal ha lov å trekke seg unna
eller si neitakk hvis de personlig føler behov for det, bare fordi det er pga av personlig problem med nærkontakt til homofile.
Og jeg synes det bør gå an å forstå, at det blir noe annet enn om det var snakk om Jøder, 'negre' eller andre raser.
Forstår ikke hvordan det er vanskelig å forstå.

 

 

Lenke til kommentar

Det du essensielt sier er at det er naturlig for en gruppe å mislike en annen, ulik gruppe. Det er vel kanskje sant i og for seg, men da må du være med på logikken at samme tankegang kan brukes til å forsvare rasisme. Det er naturlig for hvite å mislike svarte, bare for å ta det stereotypiske eksempelet.

 

Men dette er forøvrig ganske langt på siden av tema, så vi kan vel sette en strek her eller ta det i en annen tråd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du essensielt sier er at det er naturlig for en gruppe å mislike en annen, ulik gruppe. Det er vel kanskje sant i og for seg, men da må du være med på logikken at samme tankegang kan brukes til å forsvare rasisme. Det er naturlig for hvite å mislike svarte, bare for å ta det stereotypiske eksempelet.

 

Men dette er forøvrig ganske langt på siden av tema, så vi kan vel sette en strek her eller ta det i en annen tråd?

 

Ja satt en strek over det, kunne du gjort forlengst. Og som det framgår, er det ikke mitt ønske at dette sidesporet  er blitt forfulgt, det der gav jeg vel deg et hint om også sist.

 

Men når du på toppen blander deg inn og argumenterer, regner jeg med du forventer svar?

Igjen: Har ikke brukt uttrykket "mislike", og mener det ikke er riktig ord. Ellers skulle det være forklaring nok det jeg har skrevet om hva som blir forkjellen. Så kan vi være enig om å være uenig om det.

kan du gjerne sette strek hvis du vil ( om det ikke blir for problematisk at jeg fikk siste ord i denne sekvensen)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært spesielt delaktig på denne dialogen mellom deg og Abigor.

 

Og jeg ønsker heller ikke å misrepresentere dine utspill, men slik jeg tolker det du skriver så er ordet "misliker" passende. Du føler f.eks. ubehag om du skulle hilst på en homofil, jeg vil si at det er passende å bruker ordet "misliker" i den konteksten. Om du synes det blir feil så kan du kanskje komme med et bedre ord til å beskrive din holdning?

 

Om ikke, så blir det litt som om en rasist sier at han ikke hater svarte og er rasist, han vil bare ikke ha noe med de å gjøre, og det er et naturlig ubehag. Ikke at jeg sier at du har samme tilnærming nødvendigvis, men bare for å dra den allerede opprettede parallellen. Jeg mener heller ikke at det skal være noe krav at alle SKAL like alle, det er ikke mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var tråden splittet ut for seg selv.

 

I den forbindelse så ser jeg at du i det første innlegget angående dette bruker ord som "avsky" og "motbydelig". Vil du ikke si at å bruke "mislike" til å beskrive den holdningen du forsvarer er rettferdig?

 

Nei. Vil si at "mislike" blir feil. Trenger definitvt ikke mislike homofile. Feks likte jeg Klaus Nomi på alle måter, og har alle platene med han.

kunne likevel opplevd det problematisk å håndhilse på han. Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar

Da snakker vi to forskjellige språk. Når du sier at du føler ubehag ved å hilse på en person, så betyr det at i en eller annen kontekst så er det noe ved denne personen som byr deg imot, altså noe ved denne personen du misliker. Du sier implisitt at du misliker nærvær med homofile, men så sier du at du ikke misliker den homofile legning.

 

For å utforske litt mer, dersom du visste at en person var homofil men ikke hadde utøvd sin seksualitet i praksis og ikke kom til å gjøre det, ville det vært ubehagelig også? Eller en biseksuell mann/kvinne som bare utøver sin seksualitet med det motsatte kjønn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jaa.. du er vel inne på mer riktig spor nå vil jeg si. Og det ikke en fasit som er helt lik for noen på dette.
Dog er det nok mange som opplever det i lignende retning som det. Man( jeg) opplever altså assosiasjoner 
med ett man vet at noen er homofil. Får forestillinger om hva de gjør..
Og i forlengelsen av det, utgjør det ( hvertfall for meg) også en forskjell hvilken posisjon de har, og hvilken interaktivitet
det forventes at du må avvfinne deg med å ha med dem.

 

Lenke til kommentar

Ja da kan jeg vel skjønne tankegangen litt bedre. Men jeg ser fortsatt ikke hvorfor det settes en arbitrær grense ved homofili. Jeg kan like gjerne fantasere om at det heterofile naboparet har analsex, og synes at det er ekkelt, og føle ubehag rundt de. Men nå har vi identifisert at kjernen til ubehaget er deg selv, og ikke de homofile. Eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får gjerne si det sånn. At jeg opplever vemmelse når assosiasjonene om hva to menn (inkludert den jeg kommer nær) gjør sammen dukker opp, kan jeg dessverre ikke noe for. Men jeg fastholder at det blir feil å si at det er noe galt med meg av den grunn. Det er nok ganske naturlig/vanlig.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...