Gå til innhold

Er religiøsitet nødvendig for å føle ubehag omkring homofile?


Anbefalte innlegg

 

Hva er viktigst for å avgjøre hvor tolerante kristne er,

(i) Hva som står i Bibelen, eller

(ii) Hvordan kristne faktisk oppfører seg?

Hvordan en kristen oppfører seg sier noe om dennes toleranse. Men hva Bibelen sier forteller om det idealet en kristen har. Det er bedre å ha et godt ideal, selv om du feiler, enn å ha et dårlig ideal, og ikke feile.

 

Så bra vi er enige i at det er kristne sin adferd som faktisk avgjør hvor tolerante de er, og ikke hva de velger å tolke deres bok til å si.

 

 

For eksempel 1 Tim 6:1-2,

Nå har jeg gått gjennom ord for ord skriftstedet du oppgir, men finner ingen steder noe om at slaver skal adlyde sine grusomme herrer. Her er det på norsk:

Så mange som er under åket og er treller, skal akte sine herrer all ære verd, for at Guds navn og læren ikke må bli spottet. De som har troende herrer, skal ikke vise dem mindre ære fordi de er brødre. I stedet må de desto villigere tjene dem, fordi de som nyter godt av tjenesten, er troende og elsket. Dette skal du lære og formane.

 

Vel, nå ja. Det sier at slaver (treller) skal adlyde sine mestre, uten unntak. Spesielt også de slavedriverne som er kristne. Men nei, det nevnes ikke eksplisitt grusomme mestre i den passasjen.

 

For øvrig har jeg ikke møtt noen kristne som føler ubehag mot homofile. Det er homofilen som vekker ubehag, ikke mennesket. Dette bunner ikke i religiøse oppfatninger, for det er naturlig for en heterofil mann eller kvinne å føle ubehag med tanke på homofili. Det er nærmest et av kjennetegnene på heterofili.

Uhu. Men oppgir du noen begrunnelse for det du her hevder? Neida.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På lik linje som man ikke kan velge hva man tror på eller ei så vil jeg si at man ikke kan velge hvordan man skal tolke en gitt tekst. Såklart, man kan jo reflektere litt ekstra over ting og finne ulike meninger om hva som kan menes, men det endrer ikke stort på ens oppfatning av hva som menes.

Lenke til kommentar

 

Så bra vi er enige i at det er kristne sin adferd som faktisk avgjør hvor tolerante de er, og ikke hva de velger å tolke deres bok til å si.

Jeg vil vel i tillegg si at hvordan man velger å tolke sin bok, også forteller noe om hva som bor i seg. Er du enig i det?

For så vidt enig i det. Må jo også legge til at det sier sitt hvis man i utgangspunktet velger å hente sin moral ut ifra en subjektiv tolkning av litteratur fra en relativt primitiv og ignorant kultur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...