Gå til innhold

Er religiøsitet nødvendig for å føle ubehag omkring homofile?


Anbefalte innlegg

Du sier at det er et krav å respektere homofile. Hvordan du vil håndheve det kravet vet jeg ikke. Og det er ingen krav om at man må respektere noen, ikke i seg selv i hvert fall.

 

Hva som skjer inni hodet skjønner vel alle at er og blir en privat sak og umulig å hente ut eller håndheve på noe vis. Det er altså ikke respektable tanker man prater om, men å derimot klare å vise respekt for homofile. Altså det motsatte av å fornekte deres eksistens eller kaste dem i straffeleier for å leve ut sin legning som vi ser skjer i andre land, eller da spytte på dem på gaten som også skjer her hjemme i Norge om du vil.

 

Motsetter man seg disse enkle medmenneskelige prinsipper er man moralsk på rimelig tynn is vil jeg hevde...

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ikke for å bli altfør religiøs her, men Jesus sa jo at man skal elske og be for sine fiender også. Sånn, apropos hvor tolerante Kristne er.

Jesus sa vel også at slaver skulle adlyde sine mestere, også de grusomme mesterne. Om jeg ikke husker feil.

 

Jaha, hvor står det i bibelen?

Lenke til kommentar

 

 

Hvem sier at vi deler gener med liv fra andre planeter, annet enn deg?

Jeg har aldri sagt det.

 

Bestem deg. Det er ingen som sier det du sier at folk sier. Ikke meg bekjent i hvert fall.

 

Det var du som påsto at jeg hadde sagt noe. Sannsynligvis fordi du ikke forstod hva jeg faktisk sa. Du får lese det om igjen.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

 

Dere har ingen beviser eller grunn for å tro at mennesker deler eller ikke deler store deler av sine gener med liv på andre planeter.

Hvem er så "dere"?

 

Igjen. Hva mener du i så fall her.

 

At du tolker det som at jeg har sagt "mennesker deler sine gener med liv på andre planeter" viser jo egentlig at du ikke bryr deg om hva jeg sier eller skriver og at du heler tiden forsøker å forhåndsdømme.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

 

Sånn, apropos hvor tolerante Kristne er. 

Mot andre kristne ja... Hykleriet lenge leve eller hva? For historien har vist ALT annet enn hvor tolerante kristne er... At du i dag ikke fpår lov til å slå ihjel din utro kone eller slå ihjel barna dine fordi de snakker deg i mot er fordi du lever i et sekulært samfunn, med sekulære lover. Når skal det egentlig gå opp for kristne at dagens verdier de også lever etter ikke er kristne?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At vi stammer fra aper og er evolusjon fra aper er IKKE bevist. Dessuten tror jo du uansett ikke på bevis.

 

Som jeg påpekte for deg tidligere så er dette snakk om at du bruker et ord som du ikke har peiling på hva betyr. I dette tilfellet er ordet "ape". Det du hevder er det samme som om du skulle si at gorillaer ikke er aper, fordi de er gorillaer. En gorilla er både en gorilla og en ape, fordi de to kategoriene ikke utelukker hverandre.

 

RWS: Sto du selv og overværte med egne øyne når dette ble bevist. Man må vel uansett tro på hva andre sier og skriver?

Bare sånn satt på spissen da. Men for å si det sånn; jeg også tror (stort sett) på det som blir vitenskapelig forelagt. men

jeg vet det ikke sikkert. Er heller ikke fullt så overbevist som jeg engang var ( det burde vel helst gått i motsatt retning ?) :hm: .

 

Det burde ha gått motsatt retning hvis du hadde hatt gode epistemologiske standarder. Men gitt vår diskusjon tidligere i tråden så har du tydeligvis ikke det, da du ikke virker å bry deg en døyt om å ha god begrunnelse for dine meninger. Så derfor burde det ikke nødvendigvis gå i motsatt retning.

 

Det var dette Apespørsmålet det dreiet seg om, ikke alt mulig annet. Snakkes det ikke fremdeles om "missing link" i forskningen på dette?

Trodde ikke man enda var enig om at den er klart slått fast.

Teorien om at noe utenforstående -les aliens(jfr "engler/guider") har hatt en finger med i spillet, ser jeg ikke grunn til å avvise i det hele taget. Noe sier meg at det er nærliggende å tro. Endringen til menneske har gått litt for kjapt ift andre aperaser. Det er noe som ikke helt rimer. Ingen logisk naturlig grunn til at denne grenen skulle miste hår så fort, bli forandret så fort, bli så smarte så fort.

 

Hvis du ser på Wikipediaartikkelen om "missing link" så kan man lese følgende:

 

Missing link, a non-scientific term for any Transitional fossil or species, especially the Chimpanzee–human last common ancestor which is connected with human evolution.

Merk det med fet skrift. Det er ikke et vitenskapelig begrep, og baserer seg på at mange ikke skjønner at ethvert ledd mellom to organismer er en link mellom to organismer. For eksempel er din far en link mellom deg og din farfar. Hadde man ikke visst om faren din, men så oppdaget han, så ville man teknisk sett ha funnet en "missing link".

 

For å være ærlig så tror jeg mange av misforståelsene rundt dette kommer av at journalister som ikke har peiling prøver å skape blæst.

 

(...) Bevis som taler imot er ikke engang tatt med i betraktningen.

 

Som for eksempel..?

 

(...)

Som jeg alltid sier; evolusjonshypothesen kan først virkelig bli en teori om vi får gransket DNA fra liv på andre planeter og det viser seg å overhode ikke være likt med DNA på jordkloden.

 

Hvorfor mener du at dette er nødvendig for å bekrefte evolusjonsteorien?

 

Ikke for å bli altfør religiøs her, men Jesus sa jo at man skal elske og be for sine fiender også. Sånn, apropos hvor tolerante Kristne er.

 

Hva er viktigst for å avgjøre hvor tolerante kristne er,

(i) Hva som står i Bibelen, eller

(ii) Hvordan kristne faktisk oppfører seg?

 

 

 

Ikke for å bli altfør religiøs her, men Jesus sa jo at man skal elske og be for sine fiender også. Sånn, apropos hvor tolerante Kristne er.

Jesus sa vel også at slaver skulle adlyde sine mestere, også de grusomme mesterne. Om jeg ikke husker feil.

 

Jaha, hvor står det i bibelen?

 

 

For eksempel 1 Tim 6:1-2,

 

6 Let as many servants as are under the yoke count their own masters worthy of all honour, that the name of God and his doctrine be not blasphemed.

 

2 And they that have believing masters, let them not despise them, because they are brethren; but rather do them service, because they are faithful and beloved, partakers of the benefit. These things teach and exhort.

 

For noe tull RWS. Ifølge Kristendommen skal man ikke drepe.

Vi har vært gjennom dette tidligere. Budet som omhandler dreping dreier seg om ulovlig dreping. Det åpner for å drepe som en straff (e.g. dødsstraff), krig, eller hevn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva er viktigst for å avgjøre hvor tolerante kristne er,

(i) Hva som står i Bibelen, eller

(ii) Hvordan kristne faktisk oppfører seg?

Hvordan en kristen oppfører seg sier noe om dennes toleranse. Men hva Bibelen sier forteller om det idealet en kristen har. Det er bedre å ha et godt ideal, selv om du feiler, enn å ha et dårlig ideal, og ikke feile.

 

For eksempel 1 Tim 6:1-2,

Nå har jeg gått gjennom ord for ord skriftstedet du oppgir, men finner ingen steder noe om at slaver skal adlyde sine grusomme herrer. Her er det på norsk:

Så mange som er under åket og er treller, skal akte sine herrer all ære verd, for at Guds navn og læren ikke må bli spottet. De som har troende herrer, skal ikke vise dem mindre ære fordi de er brødre. I stedet må de desto villigere tjene dem, fordi de som nyter godt av tjenesten, er troende og elsket. Dette skal du lære og formane.

 

 

For øvrig har jeg ikke møtt noen kristne som føler ubehag mot homofile. Det er homofilen som vekker ubehag, ikke mennesket. Dette bunner ikke i religiøse oppfatninger, for det er naturlig for en heterofil mann eller kvinne å føle ubehag med tanke på homofili. Det er nærmest et av kjennetegnene på heterofili.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...