Gå til innhold

Elbil er billigst, selv når fordeler forsvinner. Se regnestykkene


Anbefalte innlegg

Det er jo det jeg spør om :p

Feks bremser, hvis man må inn og nullstille bremseslitasjevarsler hver gang man bytter bremseklosser så får man jo ikke gjort det selv en gang...

 

Og dette er unormalt for moderne biler mener du? Og jo, såklart får en det med rett verktøy og igjen kunnskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo det jeg spør om :p

Feks bremser, hvis man må inn og nullstille bremseslitasjevarsler hver gang man bytter bremseklosser så får man jo ikke gjort det selv en gang...

 

Bremsene holde leeenge, grunnet elbilers evne til regen, dog kan jo det også føre til problemer, og bremsene må nok byttes på godkjent verksted, til ågerpriser

Lenke til kommentar

 

Det er jo det jeg spør om :p

Feks bremser, hvis man må inn og nullstille bremseslitasjevarsler hver gang man bytter bremseklosser så får man jo ikke gjort det selv en gang...

 

Bremsene holde leeenge, grunnet elbilers evne til regen, dog kan jo det også føre til problemer, og bremsene må nok byttes på godkjent verksted, til ågerpriser

 

 

Dette handler jo ikke om slitasje, heller feil på komponenter. I Norge hadde dette blitt tatt på reklamasjon.

Lenke til kommentar

Dette handler jo ikke om slitasje, heller feil på komponenter. I Norge hadde dette blitt tatt på reklamasjon.

 

Det var vel det jeg skrev, på grunn av evnen til regenerativ bremsing holder bremsene svært lenge, men det betyr jo ikke at de holder evig, ei heller at nettopp lite bruk av bremsene ikke kan føre til andre problemer.

 

Jeg antar at garantitiden på en elbil, selv i Norge, ikke varer evig den heller.

Per i dag er vi vel i en situasjon hvor alle Tesla Model S er under garanti, om noen år er det neppe tilfelle, og bremsebytte til rundt '80 lapper er neppe noe de fleste bileiere synes er særlig festlig.

 

De fleste Tesla-eiere satser vel på det samme som når det kommer til batteribytte til 250k, at innen batteriet deres er utslitt har batterier blitt så billig at man nesten får de kastet etter seg, for det har Elon sagt.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

Dette handler jo ikke om slitasje, heller feil på komponenter. I Norge hadde dette blitt tatt på reklamasjon.

 

Det var vel det jeg skrev, på grunn av evnen til regenerativ bremsing holder bremsene svært lenge, men det betyr jo ikke at de holder evig, ei heller at nettopp lite bruk av bremsene ikke kan føre til andre problemer.

 

Jeg antar at garantitiden på en elbil, selv i Norge, ikke varer evig den heller.

Per i dag er vi vel i en situasjon hvor alle Tesla Model S er under garanti, om noen år er det neppe tilfelle, og bremsebytte til rundt '80 lapper er neppe noe de fleste bileiere synes er særlig festlig.

 

De fleste Tesla-eiere satser vel på det samme som når det kommer til batteribytte til 250k, at innen batteriet deres er utslitt har batterier blitt så billig at man nesten får de kastet etter seg, for det har Elon sagt.

 

 

Men dette er ikke slitasje, se på delene. Det er direkte feil på produktet. At en bremser lite kan på virke rust på skive som koster noe helt annet å bytte. I tillegg kan en bremse for å forebygge eller sette på lavere regen. Det er altså noe som kan unngås. Det er lett å finne tilsvarende feil på andre merker til hindsides priser, det gjør det ikke normalt av den grunn. 

 

De fleste tesla eiere kommer nok ikke til å ha bilen så lenge at det blir aktuelt å tenke på engang. I tillegg er bilholdet så latterlig billig at det spiller liten rolle. 

Lenke til kommentar

Men dette er ikke slitasje, se på delene. Det er direkte feil på produktet. At en bremser lite kan på virke rust på skive som koster noe helt annet å bytte.

 

Så det du sier er at bremsene til Tesla har hatt produksjonsfeil, og er defekte, men at de har latt kunden betale full pris for å få det byttet?

 

I så fall er det jo horribelt.

Lenke til kommentar

 

Det er jo det jeg spør om :p

Feks bremser, hvis man må inn og nullstille bremseslitasjevarsler hver gang man bytter bremseklosser så får man jo ikke gjort det selv en gang...

 

 

Og dette er unormalt for moderne biler mener du? Og jo, såklart får en det med rett verktøy og igjen kunnskap.

Tjæ, det kan man fikse på hvilket som helst verksted evt. Med regen greier som sikkert må kalibreres og spesialutstyr for å montere/demontere så kommer ikke dette til å bli noe som man kan gjøre selv, og det er ihvertfall nok en stor "mot" ting for meg
Lenke til kommentar

 

 

Det er jo det jeg spør om :p

Feks bremser, hvis man må inn og nullstille bremseslitasjevarsler hver gang man bytter bremseklosser så får man jo ikke gjort det selv en gang...

 

 

Og dette er unormalt for moderne biler mener du? Og jo, såklart får en det med rett verktøy og igjen kunnskap.

Tjæ, det kan man fikse på hvilket som helst verksted evt. Med regen greier som sikkert må kalibreres og spesialutstyr for å montere/demontere så kommer ikke dette til å bli noe som man kan gjøre selv, og det er ihvertfall nok en stor "mot" ting for meg
Regen er det same som motorbrems, men i motsetnad til ein eksosmotor fungerer ein elmotor då som generator som regenererer drivstoffet (straum). Derav ordet regen. Nei, det er ikkje noko som må kalibrerast.
Lenke til kommentar

Det er jo isåfall bra det. (Og det var bare et tilfeldig eksempel).

 

Om man skal utvide det opprinnelige spørsmålet mitt litt - vil det i fremtiden bare være kun Tesla verksted som kan skru på Tesla pga at det er såpass låst, eller er systemene såpass åpne at man kommer inn med generiske maskiner?

Lenke til kommentar

 

Men dette er ikke slitasje, se på delene. Det er direkte feil på produktet. At en bremser lite kan på virke rust på skive som koster noe helt annet å bytte.

 

Så det du sier er at bremsene til Tesla har hatt produksjonsfeil, og er defekte, men at de har latt kunden betale full pris for å få det byttet?

 

I så fall er det jo horribelt.

 

 

Såklart er det defekter når en ser på delene, de blir byttet gratis i Norge somsagt. 

Lenke til kommentar

 

 

Det er jo det jeg spør om :p

Feks bremser, hvis man må inn og nullstille bremseslitasjevarsler hver gang man bytter bremseklosser så får man jo ikke gjort det selv en gang...

 

Og dette er unormalt for moderne biler mener du? Og jo, såklart får en det med rett verktøy og igjen kunnskap.

Tjæ, det kan man fikse på hvilket som helst verksted evt. Med regen greier som sikkert må kalibreres og spesialutstyr for å montere/demontere så kommer ikke dette til å bli noe som man kan gjøre selv, og det er ihvertfall nok en stor "mot" ting for meg

 

 

Regengreier? har ingenting med bremsene å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo isåfall bra det. (Og det var bare et tilfeldig eksempel).

 

Om man skal utvide det opprinnelige spørsmålet mitt litt - vil det i fremtiden bare være kun Tesla verksted som kan skru på Tesla pga at det er såpass låst, eller er systemene såpass åpne at man kommer inn med generiske maskiner?

 

tesla kjører CAN bus som er standarden i bilverden, så det er ikke særlig låst. Faktisk veldig åpent, har selv lest ut ett lass av data på porten og kjører en del script i hjemmeauomasjonen min mot bilen, som å starte forvarming når jeg slår på lys om morgenen osv.

Lenke til kommentar

Vel, det er ikke så enkelt som at elbiler billigere i drift uansett.

 

Skal man ha en elbil som er nogenlunde akseptabel MÅ man nødvendigvis kjøpe noe relativt nytt, når det gjelder bensin og dilebiler kan man få veldig greie biler som både er 10 og 15 år gamle.

Vil da verditapet på en elbil over de neste årene + lån og renter faktisk være lønnsomt sammenliknet med en funksjonell eldre bruktbil.

 

Sammenlikner man nybil-pris med nybil pris er også elbiler, til tross for momsfrital klart dyrere enn bensin og disel.
Et eksempel:
VW eUp: Fra kroner 214 500,-
VW Up: Fra kroner 149 100,-
Dette er nypriser.
 
 
Jeg har ikke helt bestemt meg enda for hva jeg gjør neste bilskifte, mulig i sommer. Men blir det elbil så blir det nok en leaf på bruktmarkedet, de med akseptabel rekkevidde i ny stand koster for mye.
Lenke til kommentar

 

Vel, det er ikke så enkelt som at elbiler billigere i drift uansett.

 

Skal man ha en elbil som er nogenlunde akseptabel MÅ man nødvendigvis kjøpe noe relativt nytt, når det gjelder bensin og dilebiler kan man få veldig greie biler som både er 10 og 15 år gamle.

Vil da verditapet på en elbil over de neste årene + lån og renter faktisk være lønnsomt sammenliknet med en funksjonell eldre bruktbil.

 

Sammenlikner man nybil-pris med nybil pris er også elbiler, til tross for momsfrital klart dyrere enn bensin og disel.
Et eksempel:
VW eUp: Fra kroner 214 500,-
VW Up: Fra kroner 149 100,-
Dette er nypriser.
 
 
Jeg har ikke helt bestemt meg enda for hva jeg gjør neste bilskifte, mulig i sommer. Men blir det elbil så blir det nok en leaf på bruktmarkedet, de med akseptabel rekkevidde i ny stand koster for mye.

 

 

Ja det finnes absolutt rimeligere alternativ men en kan potensielt spare massevis av penger avhengig av lokasjon slik systemet er lagt opp i dag.

 

Jeg brukte ikke mye penger på bom før og parkerer så og si alltid gratis da jeg har kontor i byen med parkering. Men vill allikevel påstå at min forrige Tesla er den rimeligste jeg har eid til nå(bil nummer 4) selv om den kostet mer en de 3 andre til sammen :p Dette er dog pga at bilen har full garanti slik at en slipper div utgifter som gjerne kommer i blant på eldre biler og pga de har hatt latterlig lavt verdifall de siste årene + en kjører så og si gratis. Men dette kan jo fort endre seg i fremtiden. Men jeg er 100% happy med overgangen og kommer aldri til å kjøre fossilt igjen, så lenge jeg ikke må :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

tesla kjører CAN bus som er standarden i bilverden, så det er ikke særlig låst. Faktisk veldig åpent, har selv lest ut ett lass av data på porten og kjører en del script i hjemmeauomasjonen min mot bilen, som å starte forvarming når jeg slår på lys om morgenen osv.

 

Man må jo uansett ha software som faktisk kan lese diagnoseinformasjon og kunne nullstille ting.

Det er jo en ting å lese av ymse data fra porten, og kanskje også få bilen til å gjøre enkle ting, å det å ha full diagnosesoftware.

 

Slik er det jo også på andre bilmerker, for eksempel bruker VAG, MB og flere andre også CAN-BUS, men uten korrekt software hjelper det fint lite, for selv om porten er standard, så er ikke dataene det, slik det normalt er på OBD2, som Tesla også har, uten at den porten gjør noe, den er der kun fordi den er lovpålagt.

Lenke til kommentar

 

tesla kjører CAN bus som er standarden i bilverden, så det er ikke særlig låst. Faktisk veldig åpent, har selv lest ut ett lass av data på porten og kjører en del script i hjemmeauomasjonen min mot bilen, som å starte forvarming når jeg slår på lys om morgenen osv.

 

Man må jo uansett ha software som faktisk kan lese diagnoseinformasjon og kunne nullstille ting.

Det er jo en ting å lese av ymse data fra porten, og kanskje også få bilen til å gjøre enkle ting, å det å ha full diagnosesoftware.

 

Slik er det jo også på andre bilmerker, for eksempel bruker VAG, MB og flere andre også CAN-BUS, men uten korrekt software hjelper det fint lite, for selv om porten er standard, så er ikke dataene det, slik det normalt er på OBD2, som Tesla også har, uten at den porten gjør noe, den er der kun fordi den er lovpålagt.

 

 

Dette er jo pr i dag lett tilgjengelig, så jeg ser ikke problemet ei heller at det er en negativ ting med elbil. Det er "likt" over heler linjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Store subsidier av engangsavgift og moms på elbiler er en politikk som tar fra den fattige og gir til de rike. Det er blodig urettferdig og må opphøre. Elbiler må ha moms og samme engangsavgift som andre tilsvarende biler.

Engangsavgiften er der for å straffe fossilt drivstoffbruk, derfor avgift på vekt, slagvolum og kraft. Fordi jo mer man har av de tre jo mer drivstoff brenner man! Elbiler forurenser ikke luften, derfor skal det ikke være "straff" for å bruke dem, fordi staten vil at man skal bruke kjøretøy som ikke forurenser luften! Nå kan man mase så mye man vil om at det slipper ut mer CO2 å produsere elbiler enn vanlige biler men det tror jeg ikke stemmer uansett. The jury is still out. Men det er faktisk ikke subsidier på elbiler, det er bare at de er UNNTATT fra "straffen" som fossilbiler ilegges!

Lenke til kommentar

 

Store subsidier av engangsavgift og moms på elbiler er en politikk som tar fra den fattige og gir til de rike. Det er blodig urettferdig og må opphøre. Elbiler må ha moms og samme engangsavgift som andre tilsvarende biler.

 

Engangsavgiften er der for å straffe fossilt drivstoffbruk, derfor avgift på vekt, slagvolum og kraft. Fordi jo mer man har av de tre jo mer drivstoff brenner man! Elbiler forurenser ikke luften, derfor skal det ikke være "straff" for å bruke dem, fordi staten vil at man skal bruke kjøretøy som ikke forurenser luften! Nå kan man mase så mye man vil om at det slipper ut mer CO2 å produsere elbiler enn vanlige biler men det tror jeg ikke stemmer uansett. The jury is still out. Men det er faktisk ikke subsidier på elbiler, det er bare at de er UNNTATT fra "straffen" som fossilbiler ilegges!

Nå er det mye mer enn bare engangsavgift elbiler er unntatt fra:

Moms

Bompenger/fergeavgifter*

Parkeringsavgifter*

Årsavgift*

 

*) Nei ikke alt eller over alt

Lenke til kommentar

 

Man må jo uansett ha software som faktisk kan lese diagnoseinformasjon og kunne nullstille ting.

 

Dette er jo pr i dag lett tilgjengelig, så jeg ser ikke problemet ...

 

Interessant, hvor er det lett tilgjengelig? 

Jeg trodde Tesla sin diagnosesoftware kun var tilgjengelig for godkjente verksteder, krevde lisens som sjekkes ved hver oppstart osv?

Hvor finner jeg dette?

 

Som jeg skrev, så er det jo likt for de fleste bilprodusenter, deres proprietære programvare er ikke tilgjengelig for kundene.

 

Dog, for mer etablerte bilmerker så finnes det tredjeparter som selger slik programvare, for eksempel kan man for å få tilgang til VAG-COM kjøpe kabel her. Hvor finner jeg tilsvarende for Tesla? Finnes det en Haynes bok eller service manual tilgjengelig?

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

 

Man må jo uansett ha software som faktisk kan lese diagnoseinformasjon og kunne nullstille ting.

 

Dette er jo pr i dag lett tilgjengelig, så jeg ser ikke problemet ...

 

Interessant, hvor er det lett tilgjengelig? 

Jeg trodde Tesla sin diagnosesoftware kun var tilgjengelig for godkjente verksteder, krevde lisens som sjekkes ved hver oppstart osv?

Hvor finner jeg dette?

 

Som jeg skrev, så er det jo likt for de fleste bilprodusenter, deres proprietære programvare er ikke tilgjengelig for kundene.

 

Dog, for mer etablerte bilmerker så finnes det tredjeparter som selger slik programvare, for eksempel kan man for å få tilgang til VAG-COM kjøpe kabel her. Hvor finner jeg tilsvarende for Tesla? Finnes det en Haynes bok eller service manual tilgjengelig?

 

 

Nå snakket jeg på gjenerelt grunnlag. å få fatt på avansert diagnose utstyr til div merker er lett, bare til å google i vei. Evt kan en lage sitt eget. Det er en amerikaner som er kommet ganske langt ift tesla, husker ikke navnet i farten men finner han vell med litt googling. Han kjører en av "veteran" P modellene med bakhjulsdrift. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...