Gå til innhold

Elbil er billigst, selv når fordeler forsvinner. Se regnestykkene


Anbefalte innlegg

 

I følge databladet til batteriet i min bil tåler det 5000 oppladinger før det er nede på 70% kapasitet. Hvis vi sier at hver lading gir 10mil rekkevidde, for å gjøre et meget forsiktig estimat gir det altså en levetid på ca 500 000 km. Søk på finn hvor mange brukbare biler du finner med over 500k på telleren.

 

 

Batterier svekkes også over tid, noe de fleste som har hatt noe oppladbart, slik som en telefon, verktøy eller lignende vet.

Dette er ikke lineært, slik at svekkelsen øker med tiden, etter noen år vil batteriene dine svekkes betydelig uansett om du kjører bilen eller om den står i garasjen.

 

At produsenten hevder batteriet "tåler" et visst antall oppladninger, betyr ikke at det nødvendigvis lever lenge nok til oppleve alle disse oppladningene.

Har jo også mye å si hvordan man lader bilen samt oppbevarer den over tid. Har selv en batterivogn (er på nr. 2 nå og kommer til å gå for det ved neste korsvei også) og vi får en diagnostikk på batteriet på hvordan vi lader.

 

Rådene vi får er å ikke lade igjen om bilen ikke har kjørt mer enn 20%. Ikke la bilen stå uten bruk på 100% over tid. Bør kjøres av til under 80%.

 

Dette blir som sagt målt i bilens systemer og vi får tilbakemelding etter service.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå går det ikke klart frem, i det minste ikke som jeg kan se, hvor mye av statens inntekter som stammer fra oljeutvinning fra felt funnet de siste årene, altså med subsidier, men jeg antar at dersom man tar med ett eneste felt med god produksjon, si Johan Sverdrup-feltet, så er inntektene enorme i forhold til utgiftene med subsidier.

Korleis kan du vite det? Feltet startar ikkje produksjon før i slutten av 2019. Kva er oljeprisen då? Kva er oljeprisen når feltet er på høgda nokre år etter det? Bloomberg spår krasj ein gong mellom 2023 og 2028: http://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/

 

Johan Sverdrup vart funne med nye metodar på gamle data, ein metode som allereie hadde ført til andre funn i same område før leitesubsidiane vart innført. Dei hadde funne feltet uansett.

 

Jeg venter dog fremdeles på dokumentasjonen som viser at norge går med nettotap på olje, eller for den saks skyld at subsidiene ikke fører til inntekter som langt overgår kostnaden ved å subsidiere letingen.

Noreg har hatt gode inntekter i år med høg oljepris, men vi har utsett ryddejobben. Den vert dyr: http://frifagbevegelse.no/lo-ingenior/ryddejobb-til-2500-milliarder-kroner-6.158.436031.2de977913f

 

Tida med høg oljepris er over. Mange ting peikar på det. No er det USAnsk skiferolje som styrer prisen. Kostnadane ved utvinning der vert stadig lågare.

 

Eit anna signal er at mengda kjende utvinnbare oljereservar i verda aukar år for år. No er det kjende reservar for produksjon på dagens nivå i 50 år framover. Då er berre reservar som det vil løne seg å utvinne med dagens pris medrekna. Det er med andre ord ingen fare for oljemangel nokon sinne. For vi kan ikkje utvinne all den oljen. Då øydelegg vi planeten.

 

Eit tredje signal er at det sjølv utan vesentleg hjelp av elbilar går mot slutten for den kraftige veksten i oljeforbruket i verda. I OECD nådde oljeforbruket toppen i 2005. Sidan har auken vorte driven av Kina. Den 11. femårsplanen i Kina planla dei (og oppnådde) 7,8% årleg vekst i oljeforbruket. I den 12. femårsplanen auka forbruket med 4,8% årleg. No i den 13. femårsplanen, gjeldande frå 2016 til 2020, er planen å auke forbruket med 1,5% i året, og dei er på full fart ned på det nivået. I 2015 auka oljeforbruket i Kina med 4.3%. I 2016 var veksten nede på 2,8%. Mot slutten av perioden kjem veksten i det kinesiske oljeforbruket til å vere nær 0. Dieselforbruket i Kina gjekk ned 5,3% fjor.

 

Når reservane av billig olje berre veks, og veksten i forbruket ikkje lenger er der, kva trur du då skjer med prisen? Når prognosane til Bloomberg slår til, kva skjer då med prisen?

 

Å subsidiere oljeleiting no er fullstendig galskap. Det er å spele vekk sparepengane på eit ynskje om at verda skal snu og gå i motsett retning av det alt tyder på og politikarane jobbar for å oppnå. Eg veit ikkje kva som feilar politikarane som går inn for noko slikt, men intelligens eller realisme er det ikkje. Det går ein dokumentar om spelegalskap på NRK1 no. Den er relevant. Staten skal ikkje ta so høg risiko med pensjonspengane mine.

 

Avtalen er jo nettopp at staten finansierer nesten 80% av letingen, og så tar inn nesten 80% i skatt, i utgangspunktet er det jo en fantastisk avtale, både for de som leter, som ikke trenger å bære hele kostnaden, og for staten dersom oljefelt blir funnet, som får 80% av inntektene.

 

80% av inntektene er som sagt ein illusjon pga ulike subsidiar. Oljebransjen er flinke til å lobbe. Staten får òg 80% av utgiftene ved plugging og opprydding, og det er store inntekter som forsvinn veldig brått når oljeprisen går nedover.
Lenke til kommentar

 

Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes.

Elbil er religion, å snakke fornuft er meningsløst...

Det går bare ikke hjem.

 

Ja, elbil er nok religion for deg og andre som tror at batteriet i en elbil bare varer i 5 år. Religiøse bryr seg nemlig ikke om fakta.

 

Selv etter at flere har påpekt at batteriet i en elbil sannsynligvis har lengre levetid enn selve bilen kommer du med en slik søppelkommentar.

 

Religiøs ja. Det er du åpenbart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hybrid- Hydrogen-elektriske biler er overlegne når det gjelder fylle/ladetid og kjørelengde, og mulighet til å "fylle gratis" hjemme for 5 - 10 mil, og  favner alle. Ingen over ingen ved siden.

Hvorfor den store motsetningen mellom Hydrogen-elektrisk og batteri-elektrisk?

Hydrogen krever ekstremt mye energi. Det er bortkastet med hydrogenhybrider når rene elektriske biler vil ta over uansett på sikt. Hydrogenhybrider er i beste fall en kortsiktig løsning, men i realiteten er det ingen løsning i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Min grunn til ikke å kjøre el bil er fordi de få gangene jeg skal kjøre langt så vil det ta halvannen gang så lang tid pga lading, noe jeg ikke er interessert i. Min ideelle bil går på hydrogen, koster ikke en blodig formue å gå kjøpt. Men nå er jeg såpass heldig at jeg bor i relativ nærhet til en av de tre fylleplassene på sør-øst landet...

Javel? Korleis får du turen til å ta halvannan gong so lang tid? Du får elbilar med like god rekkjevidde som dagens hydrogenbilar. Tyske Manager Magazin arrangerte kappløp mellom to Tesla Model S og ein Toyota Mirai langs Autobahn, med ruta lagt opp slik at det skulle vere nok hydrogenstasjonar på vegen. Toyota Mirai kom sist. Hydrogenbilar kostar like mykje som elbilar, men den totale kostnaden er mykje høgare fordi drivstoffet er so dyrt.

 

Tja, i forhold til den Snilleste diesel bilen jeg har i min husholdning som greier ca 1100km på en tank så blir selv teslaen snayu på enkelte langturer. og når man trenger 30-60min for å lade opp til 80% igjen sier det seg selv. Men som sagt, dette er en diskusjon som kommer til å vare leeeenge. 

 

PS: Jeg har ikke sett noen pris eller forbruk på Mirai, så jeg kan ikke uttale meg noe om hverken det ene eller andre når det kommer til de to punktene. Det jeg derimot vet er at det går fortere å fylle en tank med veske, fremfor å skulle dytte strøm inn på et batteri, enn så lenge.

 

Du kjører 1100 km før tanking. Snittfart 85 km/t = 13 timer. 1,5x13=19,5 - bruker du 6,5 timer på lading?

Endret av ahaba
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

 

 

 

 

Min grunn til ikke å kjøre el bil er fordi de få gangene jeg skal kjøre langt så vil det ta halvannen gang så lang tid pga lading, noe jeg ikke er interessert i. Min ideelle bil går på hydrogen, koster ikke en blodig formue å gå kjøpt. Men nå er jeg såpass heldig at jeg bor i relativ nærhet til en av de tre fylleplassene på sør-øst landet...

Javel? Korleis får du turen til å ta halvannan gong so lang tid? Du får elbilar med like god rekkjevidde som dagens hydrogenbilar. Tyske Manager Magazin arrangerte kappløp mellom to Tesla Model S og ein Toyota Mirai langs Autobahn, med ruta lagt opp slik at det skulle vere nok hydrogenstasjonar på vegen. Toyota Mirai kom sist. Hydrogenbilar kostar like mykje som elbilar, men den totale kostnaden er mykje høgare fordi drivstoffet er so dyrt.

 

Tja, i forhold til den Snilleste diesel bilen jeg har i min husholdning som greier ca 1100km på en tank så blir selv teslaen snayu på enkelte langturer. og når man trenger 30-60min for å lade opp til 80% igjen sier det seg selv. Men som sagt, dette er en diskusjon som kommer til å vare leeeenge. 

 

PS: Jeg har ikke sett noen pris eller forbruk på Mirai, så jeg kan ikke uttale meg noe om hverken det ene eller andre når det kommer til de to punktene. Det jeg derimot vet er at det går fortere å fylle en tank med veske, fremfor å skulle dytte strøm inn på et batteri, enn så lenge.

 

Du kjører 1100 km før tanking. Snittfart 85 km/t = 13 timer. 1,5x13=19,5 - bruker du 6,5 timer på lading?

 

Det gjør jeg nok sikkert ikke, men når jeg får skryt av forhandler fordi jeg har greid 190km med test bilen demes, så kan man jo begynne å lure litt.. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Min grunn til ikke å kjøre el bil er fordi de få gangene jeg skal kjøre langt så vil det ta halvannen gang så lang tid pga lading, noe jeg ikke er interessert i. Min ideelle bil går på hydrogen, koster ikke en blodig formue å gå kjøpt. Men nå er jeg såpass heldig at jeg bor i relativ nærhet til en av de tre fylleplassene på sør-øst landet...

Javel? Korleis får du turen til å ta halvannan gong so lang tid? Du får elbilar med like god rekkjevidde som dagens hydrogenbilar. Tyske Manager Magazin arrangerte kappløp mellom to Tesla Model S og ein Toyota Mirai langs Autobahn, med ruta lagt opp slik at det skulle vere nok hydrogenstasjonar på vegen. Toyota Mirai kom sist. Hydrogenbilar kostar like mykje som elbilar, men den totale kostnaden er mykje høgare fordi drivstoffet er so dyrt.

 

Tja, i forhold til den Snilleste diesel bilen jeg har i min husholdning som greier ca 1100km på en tank så blir selv teslaen snayu på enkelte langturer. og når man trenger 30-60min for å lade opp til 80% igjen sier det seg selv. Men som sagt, dette er en diskusjon som kommer til å vare leeeenge. 

 

PS: Jeg har ikke sett noen pris eller forbruk på Mirai, så jeg kan ikke uttale meg noe om hverken det ene eller andre når det kommer til de to punktene. Det jeg derimot vet er at det går fortere å fylle en tank med veske, fremfor å skulle dytte strøm inn på et batteri, enn så lenge.

 

Du kjører 1100 km før tanking. Snittfart 85 km/t = 13 timer. 1,5x13=19,5 - bruker du 6,5 timer på lading?

 

Det gjør jeg nok sikkert ikke, men når jeg får skryt av forhandler fordi jeg har greid 190km med test bilen demes, så kan man jo begynne å lure litt.. 

 

Neivel, da bruker du ikke 1,5 ganger så lang tid som du påstod lenger oppe...

Lenke til kommentar

Det bør du se selv.

Elbiler i moderne tid er ikke gamle og heller ikke mye brukt.

 

Det sier jo egentlig kun at folk ikke selger elbilene sine. De bruker de heller enda noen år. Så lenge bilen dekker behovet med grei margin og prisen for ny ikke helt forsvares av nytten ved å oppgradere er det jo liten vits i å selge. Det er ikke som med bensinbilene som trenger mer og mer service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes.

 

Batteriene varer lengre enn bilen. Det er en raskt voksende industri å gjenbruke batteripakkene som energilager for sol/vindkraft.

Kilde?

Lenke til kommentar

 

 

Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes.

Batteriene varer lengre enn bilen. Det er en raskt voksende industri å gjenbruke batteripakkene som energilager for sol/vindkraft.

Kilde?

 

 

https://www.tu.no/artikler/sa-lenge-kan-du-forvente-at-batteriet-i-elbilen-varer/346750

 

Ikke direkte regnestykke, men ut fra praktisk bruk av elbiler.

 

 

– I øyeblikket har vi fem-seks års erfaring, og vi har noen drosjekunder som har kjørt over 200.000 kilometer. Vi ser at noen av disse er nede i 75 til 80 prosent av opprinnelig kapasitet etter denne avstanden. Det er veldig beroligende, på den måten at vi ser at batteriet virkelig varer lenger enn bilen, sier Carranza Sierra.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Øyvind Olsen advarte i sin nyttårstale mot å lytte til de grønne lobbyistene ( el-bil, sol, vind).

Reguleringer og støtteordninger ( subsidier) på området er omfattende og innebærer ofte sløsing både av energi og penger.

 

Det var nesten som jeg skulle sagt det selv.

 

"Gratis" bruk av el-bil er ikke miljøvennlig, det hadde vært mye mer miljøvennlig å ikke kjørt, eller syklet, eller tatt tog/buss?

 

Er ikke noen statlig oppgave dette.

 

Brukte el-biler er heller ikke nødvendigvis så hotte. Ta brukte i-MiEV eller Nissan Leaf f.eks. Hvor miljøvennlig er det at disse bare står og forfaller? Gamle bensin- og diesel-biler er det alltids noen som kan gjenbruke, og gjenbruk er jo det aller mest miljøvennlige, eller? Strengt tatt er jo olje og gass gjenbruk at gamle dinosaurer, altså så grønt du får det, i stedet for å måttte lage nye batterier som må lades med ny strøm som må genereres av ny kullkraftverk, kjernekraftverk, vannkraftverk (nye som må bygges og ødelegger naturen) og vindkraftverk (som også ødelegger naturen, i alle fall estetisk), for ikke å snakke om alle de stygge strømmastene.

Lenke til kommentar

 

 

Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes.

Batteriene varer bilens levetid, og vel så det. Hvor har du det fra at de bare varer i 5 år?

Kilde?

 

Hvis du gidder å lese igjennom denne tråden før du kommenterer så ser du at mange har stilt det samme spørsmålet før deg. Og mange har svart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Brukte el-biler er heller ikke nødvendigvis så hotte. Ta brukte i-MiEV eller Nissan Leaf f.eks. Hvor miljøvennlig er det at disse bare står og forfaller? Gamle bensin- og diesel-biler er det alltids noen som kan gjenbruke, og gjenbruk er jo det aller mest miljøvennlige, eller? Strengt tatt er jo olje og gass gjenbruk at gamle dinosaurer, altså så grønt du får det, i stedet for å måttte lage nye batterier som må lades med ny strøm som må genereres av ny kullkraftverk, kjernekraftverk, vannkraftverk (nye som må bygges og ødelegger naturen) og vindkraftverk (som også ødelegger naturen, i alle fall estetisk), for ikke å snakke om alle de stygge strømmastene.

 

 

Hvorfor må elbilene stå og forfalle? De havner på bruktmarkedet de også. Fornybar er ikke nødvendigvis visulet ødleggende, det finnes jo folk som liker det også. Så handler det om plassering. Det er iallefall langt bedre enn sotet luft som  gjør sikten sterkt redusert...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er mulighetene til å gjøre vedlikehold på elbiler selv? 

Etter at garantien er ute så ser ihvertfall jeg veldig lite poeng i å sette bilen inn på verksted. Om man ikke får gjort noenting selv så er det en stor ekstra kostnad, ihvertfall for de som vil og kan gjøre litt selv, og burde bli tatt med i beregningen.

Lenke til kommentar

Hvordan er mulighetene til å gjøre vedlikehold på elbiler selv? 

Etter at garantien er ute så ser ihvertfall jeg veldig lite poeng i å sette bilen inn på verksted. Om man ikke får gjort noenting selv så er det en stor ekstra kostnad, ihvertfall for de som vil og kan gjøre litt selv, og burde bli tatt med i beregningen.

 

Hvorfor skulle det være ett problem? Har en kunnskapen så er det jo bare til å sette i gang.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...