Gå til innhold

Elbil er billigst, selv når fordeler forsvinner. Se regnestykkene


Anbefalte innlegg

Noe jeg har lurt på er service kostnadene på elbil kontra fosilbil over lengre sikt. Dette er en utgift som man ofte ikke tar med pg snakker så mye om.

Servicekostnadene på en elbil er vel i utgangspunktet så mye lavere enn på en fossilbil at verkstedene hater elbiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spiller ingen rolle lengre.

Det er slutt på all krangling og rumpetrolling på Tu.no nå om Hydrogen-elektrisk  eller batteri-elektrisk er best.

Både batteri-menigheten og Hydrogen-menigheten får nå en ny felles motstander, omsider.

Forbrenningsmotoren vant til slutt allikevel:

 

http://www.mynewsdesk.com/no/hyundai-motor-norway-as/news/bilprodusent-lanserer-eget-drivstoff-231188

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes.

 

Fem???? Åtte års garanti eller 200.000km. Og siden de gjerne jobber med marginer, for å slippe overraskelser, så varer det nok enda lenger .Og i mellomtiden detter batteriprisene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nissan garanterer at batteriene har minst 75% kapasitet etter 8 år. Prisen på bytte av batteribank var 5500 dollar i 2014, du kan anta at om du må bytte batteribank om 10 år, i 2027 så har det blitt billigere.

 

Disse pengene sparer du inn og vel så det, på de årlige servicene som er mye billigere på elbil - rett og slett fordi det er færre deler på en elbil.

 

Toppakning, registerreim, girolje, clutch, girkasse. Alt er deler som du risikerer å måtte bytte på en fossilbil, og dermed så er det ikke så farlig om du risikerer å måtte bytte batteribank.

 

Forskjeller i servicekostnader er allerede lagt inn, så jeg synes det er rimelig å også legge inn en sum for batterislitasje pr km. Jeg tror også at elbil vil lønne seg, men jeg ser ingen grunn til å gjemme bort denne kostnaden, fordi om fossilbiler har andre kostnader (som heller ikke bør gjemmes bort). Et moment er også at nye biler får stadig høyere batterikapasitet. Derfor må eldre biler oppgraderes med større batterier for å opprettholde en bra bruktverdi. Med slike oppgraderinger kan elbiler få veldig lang levetid.

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle lengre.

Det er slutt på all krangling og rumpetrolling på Tu.no nå om Hydrogen-elektrisk  eller batteri-elektrisk er best.

Både batteri-menigheten og Hydrogen-menigheten får nå en ny felles motstander, omsider.

Forbrenningsmotoren vant til slutt allikevel:

 

http://www.mynewsdesk.com/no/hyundai-motor-norway-as/news/bilprodusent-lanserer-eget-drivstoff-231188

For nå hvertfall. Det kan jo hende de tar det opp igjen om 10 år eller noe, det er jo "fremtidens drivstoff" som de sier

Forøvrig: https://cleantechnica.com/2017/03/31/mercedes-drops-fool-cells/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her forutsettes det jo at bilene har kroner 0,- i verdi etter 5 år. Og det er jo heller tvilsomt. Man kan spekulere rundt hvem som får mest verdifall neste 5 år, men jeg holder en liten knapp på at elbilen vil få betydelig høyere verditap fordi jeg tipper at det kommer til å bli høyere avgifter på fossilbilene og de vil dermed holde seg bedre i verdi. Og dermed vil det nok ta en god jafs av besparelsen ved å ha elbil.

 

Et annet element, som kanskje ikke betyr så alt for mye, men siden dere har inkludert servicekostnader bør man også inkludere hurtiglading og annen lading man må betale for. For den gjennomsnitte elbilist tipper jeg det ligger på mellom 500 og 1000 kroner per år.

 

Ja ikke sant, mer avgifer på fossil vill tilsvare at folk ikke vill ha bilene. Det vill svekke prisen på brukmarkedet da dette er styrt av kjøperne som faller i fra. Så tankegangen din er ganske bakfrem. Det er også varslet økende avgifter på elbilene fremmover. 

 

Forøvrig er det billigste verdifallet på mine biler helt klart på min første elbil, er nå på den andre.

Lenke til kommentar

 

Nissan garanterer at batteriene har minst 75% kapasitet etter 8 år. Prisen på bytte av batteribank var 5500 dollar i 2014, du kan anta at om du må bytte batteribank om 10 år, i 2027 så har det blitt billigere.

 

Disse pengene sparer du inn og vel så det, på de årlige servicene som er mye billigere på elbil - rett og slett fordi det er færre deler på en elbil.

 

Toppakning, registerreim, girolje, clutch, girkasse. Alt er deler som du risikerer å måtte bytte på en fossilbil, og dermed så er det ikke så farlig om du risikerer å måtte bytte batteribank.

 

Forskjeller i servicekostnader er allerede lagt inn, så jeg synes det er rimelig å også legge inn en sum for batterislitasje pr km.

Hva da med diverse motorslitasje, girkasser eksos og katalysatorer. Ikke rimelig det heller.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbilforeningen må også huske at de segmentene som elbilene tilhører, er tradisjonelt sett veldig populære i utlandet og veldig upopulære i annerledeslandet Norge. Det har også en del å si for hvor mange som bytter ut dieseltraktoren med elbil.

 

Så lenge det er superviktig for folk flest å ha 4x4, stasjonsvogn og tilhengerfeste for å kjøre på bar asfalt til og fra jobb, så vil elbilen være en underdog helt til produsentene tilbyr biler med den kombinasjonen (innenfor rimelighetens grenser prismessig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nordmenn må være helt elendige til å kjøre bil.

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor alle absolutt på død og liv skal ha 4x4.

Har kjørt de utroligste steder med fwd, snø er ikke noe problem. Det verste er vel dyp kramsnø og du må stoppe i oppoverbakke.

Det er liksom denne sjekklisten alle skal gjennom før de skal ha noe nytt, alt skal være med og det skal være det ultimate. Når de først har det spiller egentlig ikke så stor rolle lenger, mye av det er overkill og unødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Nordmenn må være helt elendige til å kjøre bil.

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor alle absolutt på død og liv skal ha 4x4.

Har kjørt de utroligste steder med fwd, snø er ikke noe problem. Det verste er vel dyp kramsnø og du må stoppe i oppoverbakke.

Det er liksom denne sjekklisten alle skal gjennom før de skal ha noe nytt, alt skal være med og det skal være det ultimate. Når de først har det spiller egentlig ikke så stor rolle lenger, mye av det er overkill og unødvendig.

Ikke motoren da, der skal det være den billigste... Men el/hydrogen vs diesel/bensin kommer til å være en diskusjon om 5 år også. Problemet når det kommer til miljøet er ikke Norge, men verden sett under et. Og om Norge blir et 0 utslippsland, noe som aldri kommer til å skje! så hjelper det fryktlig lite når vi har land som India, Kina, Russland, Tyskland også videre som fremdeles er opphengt i fossilt drivstoff, både til transport og energi produksjon. 

 

Min grunn til ikke å kjøre el bil er fordi de få gangene jeg skal kjøre langt så vil det ta halvannen gang så lang tid pga lading, noe jeg ikke er interessert i. Min ideelle bil går på hydrogen, koster ikke en blodig formue å gå kjøpt. Men nå er jeg såpass heldig at jeg bor i relativ nærhet til en av de tre fylleplassene på sør-øst landet...  

Lenke til kommentar

[O]m Norge blir et 0 utslippsland, noe som aldri kommer til å skje! så hjelper det fryktlig lite når vi har land som India, Kina, Russland, Tyskland også videre som fremdeles er opphengt i fossilt drivstoff, både til transport og energi produksjon.

Ingen av landa du nemner, med unnatak av Russland (som er irrelevant) er opphengde i fossilt drivstoff.

 

India hadde store planar for kolkraft, til dei oppdaga kor mykje billigare det er å byggje ut fornybar energi. No er nye planar om fossile kraftverk lagt på is, og landet satsar på eigen elbilindustri med planar om å forby sal av eksosbilar innan 2030.

 

I Kina nådde kolforbruket toppen i 2014. Oljeforbruket er nær toppen, om ikkje toppen no er nådd der òg. Dieselforbruket i Kina gjekk ned med 5,3% i fjor, og det er den største marknaden for både fornybar energi og elektriske bilar i verda.

 

Russland er ein mygg. Geografisk stort, men økonomisk lite. Klimagassutsleppa går ned pga den økonomiske nedgangen.

 

Tyskland har redusert sine klimagassutslepp med 21% sidan 1990. Dei norske utsleppa har auka med 4,2% i same periode. Tyskland satsar stort på fornybar energi (Energiewende) og dei store tyske bilprodusentane overgår kvarandre i kor mange nye elbilmodellar dei har tenkt å lansere dei neste par åra.

 

Av alle desse landa gjer Noreg minst, og er det som er mest opphengt i fossile drivstoff. Vi har gjort oss heilt avhengige av olje, og det ser ikkje ut som politikarane har tenkt å gjere noko med det problemet.

 

 

Min grunn til ikke å kjøre el bil er fordi de få gangene jeg skal kjøre langt så vil det ta halvannen gang så lang tid pga lading, noe jeg ikke er interessert i. Min ideelle bil går på hydrogen, koster ikke en blodig formue å gå kjøpt. Men nå er jeg såpass heldig at jeg bor i relativ nærhet til en av de tre fylleplassene på sør-øst landet...

Javel? Korleis får du turen til å ta halvannan gong so lang tid? Du får elbilar med like god rekkjevidde som dagens hydrogenbilar. Tyske Manager Magazin arrangerte kappløp mellom to Tesla Model S og ein Toyota Mirai langs Autobahn, med ruta lagt opp slik at det skulle vere nok hydrogenstasjonar på vegen. Toyota Mirai kom sist. Hydrogenbilar kostar like mykje som elbilar, men den totale kostnaden er mykje høgare fordi drivstoffet er so dyrt.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

 
 

 

Min grunn til ikke å kjøre el bil er fordi de få gangene jeg skal kjøre langt så vil det ta halvannen gang så lang tid pga lading, noe jeg ikke er interessert i. Min ideelle bil går på hydrogen, koster ikke en blodig formue å gå kjøpt. Men nå er jeg såpass heldig at jeg bor i relativ nærhet til en av de tre fylleplassene på sør-øst landet...

Javel? Korleis får du turen til å ta halvannan gong so lang tid? Du får elbilar med like god rekkjevidde som dagens hydrogenbilar. Tyske Manager Magazin arrangerte kappløp mellom to Tesla Model S og ein Toyota Mirai langs Autobahn, med ruta lagt opp slik at det skulle vere nok hydrogenstasjonar på vegen. Toyota Mirai kom sist. Hydrogenbilar kostar like mykje som elbilar, men den totale kostnaden er mykje høgare fordi drivstoffet er so dyrt.

 

Tja, i forhold til den Snilleste diesel bilen jeg har i min husholdning som greier ca 1100km på en tank så blir selv teslaen snayu på enkelte langturer. og når man trenger 30-60min for å lade opp til 80% igjen sier det seg selv. Men som sagt, dette er en diskusjon som kommer til å vare leeeenge. 

 

PS: Jeg har ikke sett noen pris eller forbruk på Mirai, så jeg kan ikke uttale meg noe om hverken det ene eller andre når det kommer til de to punktene. Det jeg derimot vet er at det går fortere å fylle en tank med veske, fremfor å skulle dytte strøm inn på et batteri, enn så lenge.

Lenke til kommentar

 

 

Tja, i forhold til den Snilleste diesel bilen jeg har i min husholdning som greier ca 1100km på en tank så blir selv teslaen snayu på enkelte langturer. og når man trenger 30-60min for å lade opp til 80% igjen sier det seg selv. Men som sagt, dette er en diskusjon som kommer til å vare leeeenge. 

 

PS: Jeg har ikke sett noen pris eller forbruk på Mirai, så jeg kan ikke uttale meg noe om hverken det ene eller andre når det kommer til de to punktene. Det jeg derimot vet er at det går fortere å fylle en tank med veske, fremfor å skulle dytte strøm inn på et batteri, enn så lenge.

 

 

En slik tur kunne jeg tatt i min med 3 lade pauser på ca en halvtime. Men si en time da, de pausene ville jeg hatt uansett men gjerne ikke samme plass og gjerne ikke samme tidsintervall pr plass osv. Så noe må en ofre, men for min del er det ikke noe problem. Men det må en jo føle på selv:) 

Lenke til kommentar

Til de av dere som sutrer og ikke tror at fritak for avgifter er subsidier så er det på tide å lese seg litt opp om emnet. Fritak går under definisjonen av indirekte subsidier og er fremdeles en subsidie.

Så er det jo artig at å handle sprit på taxfree anses som en menneskerettighet, mens å kjøpe bil på taxfree kalles snylting. Misunnelsen er tydeligvis sterk, men jeg handler som regel ikke sprit på taxfree og her heller gått for elbil.

Lenke til kommentar

Russland er ein mygg. Geografisk stort, men økonomisk lite. Klimagassutsleppa går ned pga den økonomiske nedgangen.

Hvis Russland er en mygg, hva er Norge da. For et idiotisk utsagn forresten. Aner du hvilke millitære krefter og våpen denne myggen din er i besittelse av?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes.

 

Hvor har du fått det for deg at batteriene må skiftes etter 5 år? De fleste leverer en garanti på 7-8 år og noen med ubegrenset antall kilometer. For de aller fleste vil batteriene overleve bilen og brukes i hus og hytter som lokale strømbanter i flere tiår. Det er eksemper på Tesla som har kjørt 500 000Km på samme batteri.

Har en Volvo som har rullet 190 000Km . Overhaling og reparasjoner nylig på nærmere 40 000Kroner på deler som ikke finnes på elbiler. NAF sier at en automatgirkasse som har ullet 150 000Km uten havari er akseptabelt ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...