Redaksjonen. Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Elbil er billigst, selv når fordeler forsvinner. Se regnestykkene 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Dette er vell ingen overraskelse, man kan om man kjøper "rett" bil kjøre gratis, helt fantastisk tid vi lever i. 4 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg hekomo Skrevet 1. april 2017 Populært innlegg Del Skrevet 1. april 2017 Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes. Batteriene varer bilens levetid, og vel så det. Hvor har du det fra at de bare varer i 5 år? 14 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes. Batteriene varer lengre enn bilen. Det er en raskt voksende industri å gjenbruke batteripakkene som energilager for sol/vindkraft. 5 Lenke til kommentar
GU6YMXDM Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Øyvind Olsen advarte i sin nyttårstale mot å lytte til de grønne lobbyistene ( el-bil, sol, vind). Reguleringer og støtteordninger ( subsidier) på området er omfattende og innebærer ofte sløsing både av energi og penger. Det var nesten som jeg skulle sagt det selv. "Gratis" bruk av el-bil er ikke miljøvennlig, det hadde vært mye mer miljøvennlig å ikke kjørt, eller syklet, eller tatt tog/buss? Er ikke noen statlig oppgave dette. 1 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Øyvind Olsen advarte i sin nyttårstale mot å lytte til de grønne lobbyistene ( el-bil, sol, vind). Reguleringer og støtteordninger ( subsidier) på området er omfattende og innebærer ofte sløsing både av energi og penger. Det var nesten som jeg skulle sagt det selv. "Gratis" bruk av el-bil er ikke miljøvennlig, det hadde vært mye mer miljøvennlig å ikke kjørt, eller syklet, eller tatt tog/buss? Er ikke noen statlig oppgave dette. Nehei, men det er statens oppgave å ta inn penger fra fossilbilister for å dekke merutgiftene i helsevesenet eller? Hva med å legge sammen to og to her. 8 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Store subsidier av engangsavgift og moms på elbiler er en politikk som tar fra den fattige og gir til de rike. Det er blodig urettferdig og må opphøre. Elbiler må ha moms og samme engangsavgift som andre tilsvarende biler. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg frodenerd Skrevet 1. april 2017 Populært innlegg Del Skrevet 1. april 2017 Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes. Nissan garanterer at batteriene har minst 75% kapasitet etter 8 år. Prisen på bytte av batteribank var 5500 dollar i 2014, du kan anta at om du må bytte batteribank om 10 år, i 2027 så har det blitt billigere. Disse pengene sparer du inn og vel så det, på de årlige servicene som er mye billigere på elbil - rett og slett fordi det er færre deler på en elbil. Toppakning, registerreim, girolje, clutch, girkasse. Alt er deler som du risikerer å måtte bytte på en fossilbil, og dermed så er det ikke så farlig om du risikerer å måtte bytte batteribank. 11 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Er dette Aprilsnarr.... Det er jo ikke mulig å lese noen som helst på denne dagen når man ikke vet hva man skal tro på. Det skulle vært et slags forbud mot falske nyheter. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 (endret) Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes.Batteriene ser jo ut til å vare lenger enn forventet.Tesla sine celler har 80% kapasitet igjen etter 3000! tømminger og ladinger. det er bra mange år man kan lade bilen helt full og tømme den helt daglig før du må bytte batterier. http://chargedplanes.com/innovative-features-tesla-batteries/ Endret 1. april 2017 av Complexity 4 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes. Hittil viser erfaringen at batteriene svekkes langt mindre enn først antatt. Jeg snakket nettopp med en mann som har kjørt bilen siden 2010 og han sier han kjører like langt med bilen i dag som da bilen var ny.. Antall utskiftinger av batteripakker er nærmest null. Noen _få_ biler har fått skiftet enkelte battericeller Ser man på besparelsene, vil det være forholdsvis billig med elbil selv om batteripakkene må skiftes etter fem år, men ingenting tyder på at dette er nødvendig. Derfor er annenhåndsverdien langt høyere enn det man var redd for i begynnelsen. Eier du bilen i fem år, vil det aller mest av bilens verdi være avskrevet i forhold til en vanlig bensin-/dieselbil. Som sagt, du kan høyst sannsynlig bruke bilen langt tid videre. Alt dette er lett tilgjengelig informasjon. 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Store subsidier av engangsavgift og moms på elbiler er en politikk som tar fra den fattige og gir til de rike. Det er blodig urettferdig og må opphøre. Det er for meg merkeleg at nokon kan sjå fråvær av tjuveri som ei subsidie. Staten tek ikkje ei krone frå korkje fattige eller andre for å "subsidiere" eingongsavgifter. Kva med vatn frå springen? Er det òg subsidiert pga fråvær av eingongsavgift? Lån, forsikring og betalingstenester? Det er ikkje mva på dei heller. Eksosbilar er til og med ein årsak til at mange er fattige pga helseproblem dei påfører uskuldige folk, i tillegg til at dei som eig ein gjerne vert fattige pga høge utgifter. 9 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Her forutsettes det jo at bilene har kroner 0,- i verdi etter 5 år. Og det er jo heller tvilsomt. Man kan spekulere rundt hvem som får mest verdifall neste 5 år, men jeg holder en liten knapp på at elbilen vil få betydelig høyere verditap fordi jeg tipper at det kommer til å bli høyere avgifter på fossilbilene og de vil dermed holde seg bedre i verdi. Og dermed vil det nok ta en god jafs av besparelsen ved å ha elbil. Et annet element, som kanskje ikke betyr så alt for mye, men siden dere har inkludert servicekostnader bør man også inkludere hurtiglading og annen lading man må betale for. For den gjennomsnitte elbilist tipper jeg det ligger på mellom 500 og 1000 kroner per år. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Høyere avgifter på fossiler vil ikke gjøre dem mer verdt, men irrelevante. Avgift på bruk er veien å gå for dem tror jeg. 1 Lenke til kommentar
Larsaarland Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Noe jeg har lurt på er service kostnadene på elbil kontra fosilbil over lengre sikt. Dette er en utgift som man ofte ikke tar med pg snakker så mye om. 1 Lenke til kommentar
magb Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Færre deler = lavere service utgifter. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 "Gratis" bruk av el-bil er ikke miljøvennlig, det hadde vært mye mer miljøvennlig å ikke kjørt, eller syklet, eller tatt tog/buss? Det er mer miljøvennlig med elbil enn med fossilbil. Man skal være rimelig tilbakestående for å tro at man realistisk sett kan kvitte seg med alle biler. 7 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Store subsidier av engangsavgift og moms på elbiler er en politikk som tar fra den fattige og gir til de rike. På hvilken måte? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå