Gå til innhold

Elbil er billigst, selv når fordeler forsvinner. Se regnestykkene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes.

 

Batteriene varer lengre enn bilen. Det er en raskt voksende industri å gjenbruke batteripakkene som energilager for sol/vindkraft.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Øyvind Olsen advarte i sin nyttårstale mot å lytte til de grønne lobbyistene ( el-bil, sol, vind).

Reguleringer og støtteordninger ( subsidier) på området er omfattende og innebærer ofte sløsing både av energi og penger.

 

Det var nesten som jeg skulle sagt det selv.

 

"Gratis" bruk av el-bil er ikke miljøvennlig, det hadde vært mye mer miljøvennlig å ikke kjørt, eller syklet, eller tatt tog/buss?

 

Er ikke noen statlig oppgave dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øyvind Olsen advarte i sin nyttårstale mot å lytte til de grønne lobbyistene ( el-bil, sol, vind).

Reguleringer og støtteordninger ( subsidier) på området er omfattende og innebærer ofte sløsing både av energi og penger.

 

Det var nesten som jeg skulle sagt det selv.

 

"Gratis" bruk av el-bil er ikke miljøvennlig, det hadde vært mye mer miljøvennlig å ikke kjørt, eller syklet, eller tatt tog/buss?

 

Er ikke noen statlig oppgave dette.

 

Nehei, men det er statens oppgave å ta inn penger fra fossilbilister for å dekke merutgiftene i helsevesenet eller? Hva med å legge sammen to og to her.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes.

Batteriene ser jo ut til å vare lenger enn forventet.

Tesla sine celler har 80% kapasitet igjen etter 3000! tømminger og ladinger.

det er bra mange år man kan lade bilen helt full og tømme den helt daglig før du må bytte batterier.

 

http://chargedplanes.com/innovative-features-tesla-batteries/

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes.

 

Hittil viser erfaringen at batteriene svekkes langt mindre enn først antatt. Jeg snakket nettopp med en mann som har kjørt bilen siden 2010 og han sier han kjører like langt med bilen i dag som da bilen var ny..

Antall utskiftinger av batteripakker er nærmest null. Noen _få_ biler har fått skiftet enkelte battericeller

Ser man på besparelsene, vil det være forholdsvis billig med elbil selv om batteripakkene må skiftes etter fem år, men ingenting tyder på at dette er nødvendig.

Derfor er annenhåndsverdien langt høyere enn det man var redd for i begynnelsen.

Eier du bilen i fem år, vil det aller mest av bilens verdi være avskrevet i forhold til en vanlig bensin-/dieselbil. Som sagt, du kan høyst sannsynlig bruke bilen langt tid videre.

Alt dette er lett tilgjengelig informasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Store subsidier av engangsavgift og moms på elbiler er en politikk som tar fra den fattige og gir til de rike. Det er blodig urettferdig og må opphøre.

 

Det er for meg merkeleg at nokon kan sjå fråvær av tjuveri som ei subsidie. Staten tek ikkje ei krone frå korkje fattige eller andre for å "subsidiere" eingongsavgifter. Kva med vatn frå springen? Er det òg subsidiert pga fråvær av eingongsavgift? Lån, forsikring og betalingstenester? Det er ikkje mva på dei heller.

 

Eksosbilar er til og med ein årsak til at mange er fattige pga helseproblem dei påfører uskuldige folk, i tillegg til at dei som eig ein gjerne vert fattige pga høge utgifter.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Her forutsettes det jo at bilene har kroner 0,- i verdi etter 5 år. Og det er jo heller tvilsomt. Man kan spekulere rundt hvem som får mest verdifall neste 5 år, men jeg holder en liten knapp på at elbilen vil få betydelig høyere verditap fordi jeg tipper at det kommer til å bli høyere avgifter på fossilbilene og de vil dermed holde seg bedre i verdi. Og dermed vil det nok ta en god jafs av besparelsen ved å ha elbil.

 

Et annet element, som kanskje ikke betyr så alt for mye, men siden dere har inkludert servicekostnader bør man også inkludere hurtiglading og annen lading man må betale for. For den gjennomsnitte elbilist tipper jeg det ligger på mellom 500 og 1000 kroner per år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Gratis" bruk av el-bil er ikke miljøvennlig, det hadde vært mye mer miljøvennlig å ikke kjørt, eller syklet, eller tatt tog/buss?

Det er mer miljøvennlig med elbil enn med fossilbil. Man skal være rimelig tilbakestående for å tro at man realistisk sett kan kvitte seg med alle biler.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...