:utakt Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Hei, Jeg fikk nettopp byttet en kaffemaskin, etter drøyt halvannet år sa den takk for seg. Returen var ikke noe problem i det hele tatt, selger opplyste at jeg hadde fem års garanti, og sendte meg en ny maskin uten noen spørsmål. Ikke at jeg har tenkt å drive med noe lureri, men hvordan blir det med reklamasjonsrett på denne nye maskinen? Har jeg to (fem?) års reklamasjonsrett fra jeg mottok den nye maskinen? Eller regnes reklamasjonsrett fra det opprinnelige kjøpet? Eller kanskje de fem årene med garanti gjelder videre for denne nye maskinen? Har jeg da fem nye år garanti fra produsent? Eller har jeg "brukt opp" halvannet år mens jeg hadde den forrige maskinen, slik at jeg har litt over tre års garanti på denne nye? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Snakker du nå om garanti eller reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven? Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 (endret) Man har 5års reklamasjonsrett fra kjøpsdato, og garanti på produktet utifra produsenten sine vilkår... Men kan legge til at Elkjøp krediterer ofte ett defekt produkt hvor du vil få en ny kjøpsdato, da vil den nye datoen gjelde... Endret 31. mars 2017 av Krozmar Lenke til kommentar
Svar Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Kort fortalt: Får du ny kvittering med ny kjøpsdato, har du ny reklamasjonstid fra den datoen. Får du ett erstattningsprodukt, aka orginal kvitering gjelder, får du ikke ny reklamasjonsrett-tid. 2 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 31. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2017 Jeg fikk ingen ny kvittering, så da skjønner jeg at det regnes fra det opprinnelige kjøpstidspunktet. Helt greit det, bare lurte. :-) Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Kort fortalt: Får du ny kvittering med ny kjøpsdato, har du ny reklamasjonstid fra den datoen. Får du ett erstattningsprodukt, aka orginal kvitering gjelder, får du ikke ny reklamasjonsrett-tid. Det var litt vel kort. - Så lenge du får ett nytt produkt så løper ny reklamasjonsfrist på erstatningsproduktet. - Opprinnelig kjøpsdato eller om du får ny kvittering har ingenting å si. garanti er noe helt annet. - Har du 5 års garanti så gjelder denne normalt fra opprinnelig kjøpsdato og 5 år. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 (endret) Forbrukerrådet har ellers etterlyst en avklaring av reklamasjonsfristens betydning ved krav om omlevering. Departementet legger til grunn at det etter omlevering løper en ny frist på to år fra overtakelsen av den nye tingen. Tilsvarende må gjelde ved utskifting av vesentlige komponenter. Dette er noe Krikkert fant fram til meg da vi diskuterte temaet for noen år siden. Regner med at det fortsatt er gjeldende. Siden forbrukerkjøpsloven åpner for 5 års reklamasjon, så er det 5 år som er gjeldende for din del. Endret 31. mars 2017 av Flodec 1 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Kort fortalt: Får du ny kvittering med ny kjøpsdato, har du ny reklamasjonstid fra den datoen. Får du ett erstattningsprodukt, aka orginal kvitering gjelder, får du ikke ny reklamasjonsrett-tid. Hvor i alle dager har du dette fra? Se forarbeidene sitert ovenfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå