Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overvåkning av ansatte på jobb

Fiboc

Anbefalte innlegg

Hei,

Tok arbeidsgiver på fersk gjerning i å bruke kamerasystem for å etterforske hva jeg og en kollega hadde gjort. Er ikke snakk om mistanke om noe kriminelt eller brudd på arbeidskontrakt, men heller for å "ta oss" på noe. I det arbeidsgiver ble oppdaget, lukket arbeidsgiver kamerasystemet og forsøkte å bortforklare seg.

Blir i ettertid bekreftet av mellomleder at arbeidsgiver så på kameraklipp av oss for se etter feil vi evt. gjorde.

Lov/ikke lov? 

Hva burde jeg gjøre videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er flink i jobben din og ikke gjør feil samt ikke har noe å skjule er det ikke noe å bekymre seg for.

Tja. Det er jo faktisk ulovlig.

Det er vel Arbeidstilsynet man da sender en bekymringsmelding til, tror jeg?

Vi hadde et tilfelle av et par arbeidere i egen firmabil som alltid kom for seint på jobb og av vane kjørte fra arbeidsplass før endt arbeidsdag. Jeg foreslo noe så enkelt som å gå over bompasseringene deres i firmabilen men det var visst uaktuelt. Antar det går under det samme.

Jeg hadde ikke satt pris på overvåking på verksted. På en arbeidsplass hadde kunden satt opp kamera for å lage sånn tidsvideo greie av byggeprosessen. Han var visst nødt til å plassere kamera i en slik avstand at ingen kunne tydelig identifiseres.

Jeg mener å ha lest at alle fastmonterte kamera må være godt begrunnet for å være lovlige der man kan vise til spesifikke hensyn som tyveri eller hærverk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du er flink i jobben din og ikke gjør feil samt ikke har noe å skjule er det ikke noe å bekymre seg for.

Helt riktig, men med en slik tankegang så vil politistaten kunne dyttes igjennom så lett at vi alle sitter med barten i døra og de som sa "greit siden det ikke går utover meg" gråter mest.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som en annen her skrev, så kan man godt ha kameraer på en arbeidsplass. Men det må være et grunnlag for det. Å påse at ansatte gjør jobben sin gjelder ikke som grunnlag.

Man kan heller ikke legge opptak som viser at ansatte bryter arbeidsreglement til grunn for en oppsigelse. Man må bevise det på andre måter. Overvåkning kan kun brukes for å beskytte virksomheten fra trusler "utenfra".

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...