Gå til innhold

Er det egentlig verdt det?


Aetius

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en ganske markant forskjell på å oppdatere til en ny CPU (2-3000 kr) og å kjøpe nytt hovedkort, pluss CPU og gudvethva. Pluss, at da måtte jeg enten scrappe et fire måneder gammelt system, eller kjøpe mere deler for å få begge opp og kjøre. Nei, jeg tror ikke Opteron er en realistisk løsning for meg.

Lenke til kommentar
joa.. både og... du har en mer enn bra maskin som kjører og kjører.. hvorfor sløse penger på ny cpu eller noe nå. hva med og spare? tenk istedenfor og bare køpe..

Enkelt. Jeg trenger en kraftigere maskin for å TJENE de pengene!

 

Dessuten: Det jeg var interessert i, var om ytelsesøkningen ved å kjøpe en P4C 3.0 var verdt pengene eller ikke, i forhold til det systemet jeg allerede har - ikke om jeg skulle spare pengene, eller kjøpe AMD istedet.

Lenke til kommentar
joa.. både og... du har en mer enn bra maskin som kjører og kjører.. hvorfor sløse penger på ny cpu eller noe nå. hva med og spare? tenk istedenfor og bare køpe..

Enkelt. Jeg trenger en kraftigere maskin for å TJENE de pengene!

 

Dessuten: Det jeg var interessert i, var om ytelsesøkningen ved å kjøpe en P4C 3.0 var verdt pengene eller ikke, i forhold til det systemet jeg allerede har - ikke om jeg skulle spare pengene, eller kjøpe AMD istedet.

skla du ha noe bra.. velg en xp 2500+ og clock dennen til xp 3200+ eller hva det var.. det er mye raskere enn en pentium klarer.. altså amd yter bedre bare husk kjøling her..

hest kjøp en volcano 12 vifte eler 11

Lenke til kommentar

Ja det er mye penger å hente ved å kjøpe seg et amd hovedkort og bytte til en cpu som yter omtrent det samme som han har nå...

 

VincentYa har du ikke noe fornuftig å komme med ikke post.

 

 

Om det er verd det kommer vel annpå hva du bruker maskinen til. Har du mange programmer som jobber i bakgrunnen så vil jo hyperthreading være supert, ellers ville jeg ikke tro det bytte ville vært det helt store. P4 klokker jo heller ikke like mye som celeron så de helt ville hastighetene med en allerede bra utnyttet kjerne vil jeg ikke tro du får (?).

 

Det hele kommer ned til:

Hva bruker du maskinen din til. Cache utnyttende programmer og/eller flere tunge prosesser på en gang?

 

Du nevnte også at du trenger maskinen til å tjene penger. Tjener du inn det oppgraderingen koster på kort sikt er jo svaret ganske klart.

Lenke til kommentar

Takk! Endelig et saklig svar! :-)

 

Jo, jeg spiller jo en del, men hovedsaklig bruker jeg PCen til bilderedigering etc, så HT og høy minnebåndbredde er en fordel. Bruker ofte to eller flere tunge prosesser/programmer samtidig. Jeg hadde vel egentlig bestemt meg for å oppgradere til en p4, men så var det noen som sat at de egentlig ikke yter så mye bedre enn en Celeron. Hørtes litt dumt ut, men jeg ble litt i tvil likevel. Ved oppgradering vurderer jeg også å investere i mer minne (totalt 2 GB RAM - jobber med stooore bildefiler) og en billig vannkjøling (kun CPU), så jeg skal nok få klokket den en liten bit, i alle fall. :-)

 

Edit: Mindfart.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart oppgradert fra Celeron 2.4 til P4 3.0GHz.

Trolig får du jo en veldig fin OC på denne ;)

Dvs. hvis du synes celeron'en er treig da.

 

Litt kjipt at "AMD's vitner" her skal komme og tvinge på deg sine meninger og produkter når vi snakker om P4 socket, cpu osv. Menmen...

Endret av shahin
Lenke til kommentar

Aetius hvis du skal ha deg 2GB RAM, så burde du gå for 2 x 1GB brikker og IKKE 4 x 512MB brikker! Hvorfor? Forde du taper opp mot 6% ytelse ved å fylle alle 4 RAM slottene på hovedkortet. Du taper altså ikke forde du har mer minne, men fler brikker som hovedkortet må takle. Dessuten kan systemet ditt bli ustabilt også med 4 RAM brikker! (har testet dette selv)

Lenke til kommentar
Aetius hvis du skal ha deg 2GB RAM, så burde du gå for 2 x 1GB brikker og IKKE 4 x 512MB brikker! Hvorfor? Forde du taper opp mot 6% ytelse ved å fylle alle 4 RAM slottene på hovedkortet. Du taper altså ikke forde du har mer minne, men fler brikker som hovedkortet må takle. Dessuten kan systemet ditt bli ustabilt også med 4 RAM brikker! (har testet dette selv)

Vel, finn 1x1024 MB RAM som holder minst PC3200 i en av våre kjente og kjære webshoper!? Da blir jeg imponert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...