Gå til innhold

Telenor gjør data fra mobilnettet til en salgsvare (Ekstra)

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, nå har ikke jeg Ekstra, som kreves for å lese artikkelen. Men betyr det som står i artikkelen at Telenor-kunder må betale mer enn de gjør i dag, om de skal ha tilgang til mobildata? 

Nei, det handler om at Telenor har masse informasjon om kundene og kan selge disse til 3. part. Vet ikke om det var beroligende?

Lenke til kommentar
Gjest Marius B. Jørgenrud

Vel, nå har ikke jeg Ekstra, som kreves for å lese artikkelen. Men betyr det som står i artikkelen at Telenor-kunder må betale mer enn de gjør i dag, om de skal ha tilgang til mobildata? 

Nei. Saken handler om noe ganske annet; big data-analyse av data i mobilnettet, og hvordan Telenor tenker seg å selge tilgang til slike data til tredjepart. Både i næringslivet og til offentlig sektor. Det er altså data om deg og meg, og alle andre som bruker mobilnettet hver dag det er snakk om her.

Lenke til kommentar

Godt å se at forfatter bruker begrepet stordata og ikke slenger ut Big Data over alt. Dog greit å nevne det engelske ordet kun en gang som det gjøres her.

Så lenge alt er anonymisert skal det ikke være store problemer, men hvis Telenor bruker mine data i øyeblikket til å levere meg annonser etter hvor jeg er, hvem jeg ringer, hva jeg laster ned, ja da blir det ragnarok.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det handler om at Telenor har masse informasjon om kundene og kan selge disse til 3. part. Vet ikke om det var beroligende?

Holy shit, høres ut som amerikansk kapitalisme på høyt nivå.

Glad jeg ikke bruker Telenor selv akkurat nå, men det er vel bare et spørsmål om tid før andre hiver seg på dette toget. 

Lenke til kommentar

Holy shit, høres ut som amerikansk kapitalisme på høyt nivå.

Glad jeg ikke bruker Telenor selv akkurat nå, men det er vel bare et spørsmål om tid før andre hiver seg på dette toget. 

Hvis dette er noe min operatør noen gang kommer til å implementere, håper jeg på muligheten til utmeldelse fra det programmet. Jeg skal være kunden, jeg nekter å være produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...