Gå til innhold

Forbyr armbåndsur på eksamen

Anbefalte innlegg

Husk at den gjennomsnittlige eksamensvakt er rundt 70,så då må reglane være omfattande for at dei ikkje skal bli forvirra av ny teknologi.

Men som nevnt så blir problemet berre større og større etterkvart som teknologien utviklar seg, så det er nok på tide å tilpasse eksamenen slik at alle hjelpemiddel er tillatt og ein kun har tidsbegrensning. Ei slik løysning er uansett meir lik arbeidslivet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis nærsynthet er et så stort problem at eksamen blir ødelagt fordi du ikke ser klokka så tror eg du kan klare å få til et unntak og ta med deg en slik:

http://abcleker.no/produkt/frost-vekkeklokke/

For meg gir det absolutt ingen mening å klage på at man fratar disse taperne muligheter til å jukse. Å ha kontroll på klokka klarer man hvis man ikke lager problemer ut av ingenting?

Og du ser ikke at dette forbudet er starten på masse problemer i det hele tatt? Hva vil skje når smartbriller og smartlinser blir vanlig? Skal du forby studenter å bruke briller og linser på eksamen? Det er på høy tid at eksamensformen forandres. Det er så godt som ingen arbeidsituasjoner du ikke vil ha tilgang til pc og internett. Skal eksamen forberede deg på arbeidslivet burde alle hjelpemidler være tillatt. Endret av Jedi Jordal
Lenke til kommentar

Hvis nærsynthet er et så stort problem at eksamen blir ødelagt fordi du ikke ser klokka så tror eg du kan klare å få til et unntak og ta med deg en slik:

http://abcleker.no/produkt/frost-vekkeklokke/

For meg gir det absolutt ingen mening å klage på at man fratar disse taperne muligheter til å jukse. Å ha kontroll på klokka klarer man hvis man ikke lager problemer ut av ingenting?

Og du ser ikke at dette forbudet er starten på masse problemer i det hele tatt? Hva vil skje når smartbriller og smartlinser blir vanlig? Skal du forby studenter å bruke briller og linser på eksamen? Det er på høy tid at eksamensformen forandres. Det er så godt som ingen arbeidsituasjoner du ikke vil ha tilgang til pc og internett. Skal eksamen forberede deg på arbeidslivet burde alle hjelpemidler være tillatt.

Dersom "alle hjelpemidler" blir tilgjengelige, så er eksamen totalt uten verdi. For med "alle hjelpemidler tilgjengelig" så kan kandidaten senda oppgåva ut til hjelparar utafor lokalet, som kan returnera perfekt besvarelse. Det er ein enkel grunn til at "alle hjelpemidler" aldri vil bli tillatt.

Eventuelle problemer med smartbriller får vi ta når det er aktuelt. Det er temmelig enkelt å gi beskjed om at smartbriller ikkje er lovlig under eksamen.

Lenke til kommentar

Dersom "alle hjelpemidler" blir tilgjengelige, så er eksamen totalt uten verdi. For med "alle hjelpemidler tilgjengelig" så kan kandidaten senda oppgåva ut til hjelparar utafor lokalet, som kan returnera perfekt besvarelse. Det er ein enkel grunn til at "alle hjelpemidler" aldri vil bli tillatt.

Eventuelle problemer med smartbriller får vi ta når det er aktuelt. Det er temmelig enkelt å gi beskjed om at smartbriller ikkje er lovlig under eksamen.

Ja det er enkelt å gi beskjed om kva som ikkje skal være lov, men det er vanskelig å kontrollere utan høgt kunnskapsnivå om tekniske hjelpemiddel og ulike måtar å jukse på. Derfor forbudet mot klokker fordi det er for vanskelig for eksamensvaktene å skille vanlige klokker frå klokker som kan brukast til juks.

Det er dette som er grunnen til at det tidligare kun har vært lovlig med bestemte kalkulatorar som har fysisk reset knapp som eksamensvaktene kan trykke på for å slette minnet.

Juks med hjelp utanifrå kan i stor grad unngås ved å ha anna presentasjonsform og ved å tilpasse arbeidsmengde og tid på ein slik måte at det ikkje er fornuftig tidsbruk å videreformidle oppgåva til tredjepersonar. Med alle hjelpemidler tillatt så er det også begrensa kor mykje ein ekstern-ekspert kan hjelp deg sidan du uansett har tilgang til mesteparten av det som eksperten veit over internett.

Ein kunne f.eks. gjort det slik at kandidatane får 5 timer til å jobbe og innhente informasjon om oppgåva, men at sjølve oppgåva etterpå må formidlast muntlig.

Då vil det ligne meir på ein arbeidssituasjon der ein må skaffe seg mest mulig informasjon, og deretter sortere informasjonen slik at den kan formidlast vidare på ein forståelig måte.

Lenke til kommentar

Går på UiS, vi har allerede hatt eksamner med dette så det er ikke noe nytt.

Null stress, klokke henger i eksamenslokalet uansett.

mp3 spiller og lignende er for å hindre at folk har forhåndsinnspilt jukse"lapper". Har sett folk som har sittet på eksamen med en plugg i øret, gjemt under hår/jakke/skjerf. Så det har nok vært et problem...

Det som er stress er å ikke ha kontroll på ei klokke til ti- eller hundretusener. Samme som når man legger verdisaker ved sikkerhetskontroll. Verdisaker har en tendens til å bli borte. Ei klokke er laget for å alltd være på håndleddet. Ikke for å legge fra seg her eller der. Eventuell forsikring gjelder heller ikke hvis man legger fra seg klokka.

Lenke til kommentar

Går på UiS, vi har allerede hatt eksamner med dette så det er ikke noe nytt.

Null stress, klokke henger i eksamenslokalet uansett.

mp3 spiller og lignende er for å hindre at folk har forhåndsinnspilt jukse"lapper". Har sett folk som har sittet på eksamen med en plugg i øret, gjemt under hår/jakke/skjerf. Så det har nok vært et problem...

Det som er stress er å ikke ha kontroll på ei klokke til ti- eller hundretusener. Samme som når man legger verdisaker ved sikkerhetskontroll. Verdisaker har en tendens til å bli borte. Ei klokke er laget for å alltd være på håndleddet. Ikke for å legge fra seg her eller der. Eventuell forsikring gjelder heller ikke hvis man legger fra seg klokka.

Da legger man den hjemme.

Lenke til kommentar

*snip*

Lurer på hvilke studenter som har på seg klokker som koster 5 eller 6 siffer  :hmm:

Alt legges i sekken/baggen/veska fremme eller bak i klasserommet.

Stoler du ikke på det, så lar du klokka ligge hjemme. Den skal uansett ikke brukes den dagen/perioden.

Endret av Twine
Lenke til kommentar

Det er ikke innenfor å be folk legge fra seg verdisaker i jakker eller sekker. Det er eksamen ikke "følg med at folk ikke stjeler verdisakene".

Og det er ditt ansvar å passe på dine verdisaker.

Du vil då komme i den situasjonen at du må velge mellom å legge frå deg verdisakene i sekken (dersom du likevel insisterer på å ha med deg gjenstander som du ikkje får lov til å bruke under eksamen), eller så kan du la være og då bli nekta å avlegge eksamen.

Kva hensyn som er viktigast for deg kan du heilt fint velge sjølv, men det er ikkje gitt at du får oppfylt begge dine behov.

Eg ser heller ikkje at dette problemet med dyre klokker skiller seg vesentlig frå dagens reglar om bruk av mobiltelefon under eksamen. For dei fleste så er mobilen ein verdigjenstand, og eksamenskandidaten må då velge mellom å la mobiltelefonen ligge igjen heime, eller å ta den med med ta risikoen for eventuelt tjuveri ved å legge mobiltelefonen i jakke/sekk eller på kateteret, alt etter kva ordning skulen har for mobiltelefoner under eksamen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle tro dette er en ny problemstilling, basert på kommentarene her, men klokker er da ikke den første enheten som har blitt lagt til på nei-lista. Jeg husker for eksempel at smarte kalkulatorer ikke var lov, mens enkle kalkulatorer var lov.

Når det er sagt, skjønner jeg at det er stress å ikke ha kontroll på klokka på en eksamen.

Lenke til kommentar

Skulle tro dette er en ny problemstilling, basert på kommentarene her, men klokker er da ikke den første enheten som har blitt lagt til på nei-lista. Jeg husker for eksempel at smarte kalkulatorer ikke var lov, mens enkle kalkulatorer var lov.

Når det er sagt, skjønner jeg at det er stress å ikke ha kontroll på klokka på en eksamen.

Det er klokke på veggen. 

Lenke til kommentar

Det er klokke på veggen. 

Som andre har påpekt litt lengre opp i tråden, er det dårlig trøst for de som ikke ser den så godt. Jeg gjør nok det, men omtrent i halvparten av alle eksamener jeg har vært på, har enhver klokke i klasserommet/gymsalen/idrettshallen vært mer ute å kjøre enn eksamensnervene mine :-B Dette er naturligvis noe som går an å ha orden på - det er bare ikke opp til studenten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...