Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen som har hatt Norsk muntlig privatisteksamen?

Anbefalte innlegg

Hei! Skal ha denne eksamnen om 1 mnd ca, men er litt usikker på hva jeg bør lese på.

Er det hele pensumet, fra VG1, eller er det bare VG3? Hvilket trinn legger sensorene mest vekt på?

Har noen hatt denne eksamnen, og kan si noe om hvordan en slik norsk muntlig eksamen foregår? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksamen i norsk dekker hele pensumet i faget, dvs det dekker også VG1 og VG2 pensum. Men om jeg husker korrekt så går mesteparten av VG1 ut på å lære seg å skrive forskjellige tekster (diktanalyse, essay osv), så er nok viktigere pensum å finne i VG2 og VG3.

Ellers regner jeg med denne linken skal passe bra for ditt tilfelle.

https://sonans.no/blogg/om-muntlig-eksamen-i-norsk

Var ikke opp i norsk selv, men kan prøve så godt jeg kan å svare på spørsmål om du har noen :)

Lenke til kommentar

Eksamen i norsk dekker hele pensumet i faget, dvs det dekker også VG1 og VG2 pensum. Men om jeg husker korrekt så går mesteparten av VG1 ut på å lære seg å skrive forskjellige tekster (diktanalyse, essay osv), så er nok viktigere pensum å finne i VG2 og VG3.

Ellers regner jeg med denne linken skal passe bra for ditt tilfelle.

https://sonans.no/blogg/om-muntlig-eksamen-i-norsk

Var ikke opp i norsk selv, men kan prøve så godt jeg kan å svare på spørsmål om du har noen :)

Takk!! Det er norsk 1213 jeg skal oppi, men er det vanlig at man ikke får noe brev om hva som kan komme på eksamnen eller ei? Flere av mine kompiser fikk sånn brev itilegg, der det sto hva man kunne få og noe om leselista.

Lenke til kommentar

Har selv aldri tatt fag som privatist, så vet ærlig ikke om man skal få brev eller ei. Men hørtes litt rart ut at kompisene dine som skal ta samme eksamen fikk brev. Jeg anbefaler deg å henvende deg til PrivatistWeb (regner med det er der du meldte deg opp)

Endret av Myra-
Lenke til kommentar
Leseliste: Kandidaten skal i god tid før eksamen levere leseliste i faget til eksamensskolen. Leselisten må være i samsvar med kompetansemålene i læreplanen og skal opplyse om hvilken fordypningsoppgave som er valgt, og hvilket fagstoff kandidaten ellers har arbeidet med (se vedlegg med forslag til temaer for fordypningsoppgaven). 

Eksamensoppgaven: Forberedelsesdelen består av et overordnet tema som favner bredt og dekker flere hovedområder i læreplanen.  Kompetansemålene som temaet dekker, skal være oppgitt. Maks 3 kandidater på samme parti får samme tema.  

I forberedelsesdelen får kandidatene ikke informasjon om spørsmålene som vil bli stilt i oppfølgingssamtalen og fagsamtalen. 

Forberedelse: I god tid før eksamen skal kandidaten forberede en presentasjon på inntil 10 min. med utgangspunkt i fordypningsoppgaven sin (se vedlegg for tips).  

I forberedelsestiden på 30 minutter trekker kandidaten temaet som del 2b) av eksamen tar utgangspunkt i og forbereder seg på dette. 

Dette er EKSAMNEN min.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...