Gå til innhold

18.000 kr i forelegg for å kverke en fugl?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at kvaliteten på ett menneske spørs på hvordan man behandler de som ikke kan sloss tilbake.

Dumt at det ikke spiller noen rolle hvordan man behandler mennesker.

...hva er det du prater om? ...

Jeg vil si at mennesker kan sloss/ta igjen.

Så da konkluderte jeg med at det for deg ikke spilte noen rolle hvordan man behandler dem?

Det er jo akkurat det du skriver i innlegget ditt.

Rar måte å sette "kvaliteten" på, men vi er alle forskjellige...

Lenke til kommentar

Syns det er på sin plass. Og pengene går selvfølgelig til et dyrevelferdssformål. Hva om fuglen satt fast i dagevis før den døde? Han mente nok ikke å gjøre noe mer enn å redde bærene sine, men dette her var uaktsomt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om lengden på en skjære og en rotte er lik (begge kan bli opp til 46 centimeter lange) er kroppskonstruksjonen vesentlig forskjellig - skjæra har et vingespenn på opptil en halv meter i den andre dimensjonen i tillegg. Risikoen for treff i ekstremiteter (vinge/ben/hale) og ellers ikke-dødelig utfall blir derfor mye større.

Det virker plausibelt at rottefeller virker bedre mot rotter enn mot skjærer. Men etter min mening er det ikke selvsagt.

Skjærer veier 182-272 gram. Brunrotter veier vanligvis 200-500 gram. Rotter kan altså bli en god del større enn skjærer. Det taler for at de tåler mer.

Det er heller ikke gitt at rotter og skjærer har like stor sjanse for å unngå et umiddelbart dødelig utfall ved å bevege seg. Hvis jeg måtte gjette ville jeg si at rotter er mer vare rundt feller og har bedre reflekser. Det taler i så fall for at rotter oftere vil bli truffet feil fordi de nesten klarte å hoppe unna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at kvaliteten på ett menneske spørs på hvordan man behandler de som ikke kan sloss tilbake.

...hva er det du prater om? ...

Jeg vil si at mennesker kan sloss/ta igjen.

Så da konkluderte jeg med at det for deg ikke spilte noen rolle hvordan man behandler dem?

Det er jo akkurat det du skriver i innlegget ditt.

Rar måte å sette "kvaliteten" på, men vi er alle forskjellige...

Er du vrang med vilje? Barn er mennesker som ikke kan stå opp for seg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan virke som en stor bot, men har alltid tenkt at netting er løsningen på fugleproblemer (noe som personen i denne saken ikke syntes noe om, ifølge NRK-artikkelen), så har heller ikke tenkt over mulighetene for å drepe fugler.

Utover hva kattene gjør, men de tar ikke skjærer. Har sett en skjære som prøvde å stjele en mus fra en katt. Skulle kanskje ha temmet skjærer slik at vi kan bruke de til å jage vekk andre skjærer.

Lenke til kommentar
Har dyrevernerne gått for langt?

Dyrevernere har vært "over streken" i mange år. Det finnes bedre måter å ta en skjære enn å bruke rottefelle så jeg synes et smekk på fingern er greit nok, si en tusenlapp eller to. Ikke det at en fuglefelle nødvendigvis er mer humant, men da har man en garanti for at fuglen ikke bare blir skadet i fella og man kan ta livet av den for hånd, f.eks. hogge av hodet.

Nei, dyrevernere går ikke langt NOK. Vi er på vei mot den sjette masseutryddelsen i jordens historie. I all hovedsak på grunn av Homo Sapiens som ikke tenker lengre enn egen nese.

Når man i tillegg dreper ville og fredede dyr med ulovlige midler så bør det svi. Jeg mener straffen er for mild. Den burde i det aller minste medført samfunnstjeneste. Helst betinget fengsel.

At mannen er en erfaren jeger taler heller ikke til hans fordel, men er sterkt skjerpende.

Endret av misanthrope
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skjærer og ulv må bort. For ikke å snakke om måker, som visstnok er fredet. Forferdelige dyr som forsurer livet mitt. Måtte disse ekle krekene dø før de driter ned hele landet.

Lenke til kommentar

Hva mener du, hva tror du skjer hvis du dreper et menneske med en rottefelle?

Den dagen det koster en bare 18.000kr i bot for å ta livet av folk "uhumant" tror jeg folk står i kø.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Størrelsen på boten kan kanskje diskuteres, men jeg støtter den absolutt. Det er altfor mange syke mennesker som syns det er helt greit å plage dyr for sin egen fornøyelse, eller i "beste" fall ikke bryr seg om hvorvidt de påfører dyr smerte. Gjengangeren i mange tilfeller og situasjoner er jo ofte "det er bare et dyr".

Det ble vel startet et prøveprosjekt i løpet av de siste par årene med dyrepoliti i Norge og det er absolutt på tide at det blir gjort mer for dyrenes skyld.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Rottefelle er for rotter og andre gnagere, en fugl kan fint få knekt beinet eller verre i den og stikke av for å dø sakte men sikkert. Et bur, planker og hønsenetting, med relativt store åpninger på toppen så fuglen kan hoppe ned funker utmerket, da hopper den ned og får ikke fløyet opp. Ta tak i saken og hogg av hodet som de gjør på annet fjærkre.

Dette fikk meg til å tenke på dobbeltmoralen her. Saken i dagbladet er rimelig tåpelig. Greit nok at en fyr som fester en hund til et betongrør og kaster den i havet får fengsel på 90 dager, men en bot for at en fugl har gått i en rottefelle er absurd.

Dobbeltmoralen her er selvsagt at de fleste som er involvert i disse saken og sikkert mange av dyrevernerne også spiser dyr som har levd hele sitt liv i uverdig lidelse slik at de kan spises. Jeg er ingen vegetarianer eller noe slik, og spiser gjerne dyr, men da vil jeg at disse dyrene skal ha hatt verdige liv, uten å leve i lidelse eller plage. Jeg har ikke noe problem med å ta livet av et dyr selv om nødvendig, for så å flå det og spise det. Til dyret er jeg takknemlig. Men å spise industrielt produsert kjøtt er absolutt noe jeg finner avskyelig.

Hvorfor skal disse dyrene lide for at vi skal spise de? Er det ikke bedre at dyret får leve et lykkelig liv før vi spiser de?

Dyreplageri er en fryktelig ting. Det er faktisk levende vesen vi snakker om her. Som vi som samfunn tillatter daglig tortur mot. Vi skal ikke glemme at mennesker også på mange måter er et "dyr" og at det ikke er stor forskjell på å tortuere et mennesker og et dyr. Men i dagens verden skal vi jo sette spørsmålstegn ved alt. Nå har plutselig tortur av mennesker blitt alright fordi vi skal bekjempe et problem som dreper færre mennesker enn biestikk, nemlig "terrorisme".

Saken er iallefall helt idiotisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hunder har intelligens som en toåring. Skjærer som en tre-fireåring. De har logisk sans som er sterkere enn i mange mennesker.

Det skulle dermed være strengere straff for å skade en fugl enn en hund, hvis det var det som var utgangspunktet.

Og når det gjelder slakt er jeg helt enig. Særlig fjærkreproduksjon og egg, samt pels, fiske og saue- drift går det ikke an å bedrive uten å komme i stadig konflikt med loven. Men Mattilsynet ser stort sett andre veien med det.

Lenke til kommentar

avlivet skjæra på en «ikke dyrevelferdsmessig forsvarlig måte», med et lovlig dyreavlivingsredskap? politiet er på bærtur, garantert ei politidame dette.... hun er ferdig i tingretten, derfor hun desperat prøver å få han til å betale ved å gi rabatt ved rask betaling osv.... 

Hvordan i all verden klarer du å vri denne saken til å bli en front for kvinnehatet ditt? Hva er galt med deg egentlig?

Og hva baserer du påstanden din om desperasjon på? Bare fordi du er desperat så betyr ikke det at andre er det. Politiet gjør bare jobben sin og forholder seg til reglene for behandling av slike saker. Det er det motsatte av desperasjon fra deres side.

Kvinnehatet ditt er forøvrig rapportert.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns igrunnen denne fuglemorderen burde ha fått fengsel, ca 21 år, eventuellt sikring på ubestemt tid ala ABB.

Når skal du gi deg med denne trollingen din? Det er ikke en forbannet tråd du deltar i uten at du troller med slike tåpelige utsagn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...