maxijoker Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Halo folkens I et D.I.Y prosjekt skal jeg benytte et T-rør. I dette T-rør sin "utgang" skal det plasseres en trykk føler/transponder. Innvending Ø= 1/2" i diam. Spørsmålet er hvilken type betegnelse er det mest vanligste som benyttes her i Norge, for gjenge typer i et slikt halv tommes T-rør? Kjekt å vite før transponderen/trykk føleren bestilles. Ønsker svar fra dere med mer sikker informasjon, enn sannsynligheter. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Er vel gjerne national pipe thread som brukes på rør enda resten av vårt system er gått over til metrisk. Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 31. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2017 Takk for svaret Mr. A. Her til lands er NPT ikke i en særlig stor grad benyttet. Metrisk betyr ikke nødvendigvis gjenge type, men er en målenhet, slik som meter er. Ofte ser en for eks. bokstaven" M8" m.fl. stemplet på muttere. Dette angir den innvendige diameter, her i dette eks. 8 mm. Men tilbake til mitt spørsmål, med Google på NPT som din kilde, fikk jeg svaret her i diskusjon.no: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=145506 Ut fra dette innlegget ser det for meg ut som jeg skal jakte videre på benevnelsen "BSP & BSPT". Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Stort sett BSP gjenger. Regner med det er det. Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Her i landet er det mest vanlig med rørgjenger ja. Disse kan ha flere betegnelser. BSP BSPP G R Du må være obs på at betegnelsen på rørgjenger stemmer ikke med den målte diameteren. 1/2" BSP måler ca.21mm på største diameter. Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 1. april 2017 Forfatter Del Skrevet 1. april 2017 Her i landet er det mest vanlig med rørgjenger ja. Disse kan ha flere betegnelser. BSP BSPP G R Du må være obs på at betegnelsen på rørgjenger stemmer ikke med den målte diameteren. 1/2" BSP måler ca.21mm på største diameter. Her er sikkert mange fallgruver, ja. For meg er dette felt, "ut i det blå", så tips er særlig velkomne. Dette DIY prosjektet er at et T-rør med 1/2 tommes diamanter, skal få installert en trykk føler, noen sier transmitter, transductor. Så da må jeg vel kjøpe en slik trykk føler som har BSP gjenger og er 1/2" utv. diameter? Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Hvordan og hvor har du målt innvending diameter? Hvis jeg antar at du har målt på toppen av gjengene. (Minste diameter) Så er den nærmeste gjengestørrelsen 3/4 BSP Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 1. april 2017 Forfatter Del Skrevet 1. april 2017 Den innvendige diameter en oppgitt til å være G1/2, den er mao. ikke målt av meg. Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Da skal det være enkelt. Du trenger en trykkføler med 1/2" rørgjenger. (BSP, BSPP, G, R) Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 2. april 2017 Forfatter Del Skrevet 2. april 2017 Ser sånn ut. Dersom jeg allerede har T-røret med BSP, da må jeg vel ekskludere gjenge typer av BSPP, G og R? Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 BSP, BSPP, G og R er samme gjenger. BSP står for: British Standard Pipe BSPP: British Standard Paralell Pipe Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 3. april 2017 Forfatter Del Skrevet 3. april 2017 Okay, samme gjenger, men med forskjellige bokstav betegnelse. Dersom man jakter etter overganger mellom NPT (USA std.) og BSP, finnes slikt for salg her i Norge? Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 (endret) Det tror jeg skal gå bra. Okonomi-deler hadde litt forskjellig til fine priser. Endret 3. april 2017 av LeGranDuc Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 3. april 2017 Forfatter Del Skrevet 3. april 2017 Noen tips om leverandører av slikt, links? Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Okonomi-deler. Kommer jo litt an på om det er hann eller hunn gjenger på trykkmåleren. Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 13. april 2017 Forfatter Del Skrevet 13. april 2017 Var innom okonomideler. Med NPT gjenger var det lite de kunne hjelpe med. Men, så tok jeg en nærmere inspeksjon på denne trykk føleren. På denne står dert (faktisk) M18*1.5. Hva er betydningen av en "M" påstemplet her? Ble usikker igjen mtp at føleren er nokså romslig ned i et 1/2" BSP gjenget T-rør i sin åpning. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 M18x1.5 er Metriske gjenger ,18 mm utvendig og 1,5 mm pr gjenger. Dette er ikke standard (grove )M18 gjenger som har 2,5mm pr gjenge men fingjenger siden gjengene er finere enn standard. M18 finnes i variantene 2,5 - 1,5 - 1,0 mm pr gjenge. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 1/2 toms gjenger er 11 gjenger pr tomme som vil si 11 gjenger pr 25.4 mm som er over 2 mm pR gjenge og mye grovere gjenger. Dette passer ikke sammen. En farlig feil på hydraulikksystemer er mix med gjenger. Lett å gjøre feil med nesten make gjenger. I ditt tilfelle er forskjell på gjenger uendelig stor. Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 13. april 2017 Forfatter Del Skrevet 13. april 2017 Takk for det LuskeLudvig Utrolig vanskelig å kunne bruke denne føleren mao. Jeg fant en Ø- G1/4" BSP gjenget. Det finnes vel mer standard nippel eller overganger fra innvending 1/2" til 1/4" gjenget, her til lands? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå