Monty95 Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Lurer på om om noen her inne vet hvem man må ta kontakt med for å bli avisdistributør? Bor i Bergen. Har hørt litt med lokale aviser, men blir ikke noe særlig klokere på det. Det jeg tenker er å kjøre på nattestid/tidlig morgen. Lurer også på om noen her inne har erfaring fra yrket som kan fortelle litt om hvordan det er. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Kva svar er det du får frå lokalavisene? Som avisbud så jobber du enten direkte for avisa med utkjøyring, eller du jobbar for eit distribusjonsselskap/budbilfirma som har tatt på seg oppdraget frå avisene som ikkje sjølv vil drive den type virksomheit. Så det fyrste du må finne ut er kva aktør som ansetter avisbud. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Jeg var sommervikar i 3 uker på morgenavisrunden (lokalavisa, Aftenposten og reklameaviser) her jeg bor en gang, og jobbet for distribusjonsfirmaet som hadde området. Synes det var en helt ålreit jobb. Lånte en bil av foreldrene mine, plukka opp alle avisene for runden rundt 03:00 på en bensinsstasjon, ble guidet gjennom ruta postkasse for postkasse (... postkasse), stativ for stativ via en håndholdt pad-dings og var ferdig rundt 06:00. Man kvitterte på paden når man var ferdig med et postkassestativ, og den sa hvor neste stod hen ("stativ på høyre hånd etter gult gjerde"), og hvilken avis som skulle i hvilken postkasse. Husker faktisk ikke hva jeg fikk betalt for dette, men det var ålreite penger for en 18-åring Ble litt trøtt på dagen av dette, men det var jo sommer og man kunne ligge og døse på et svaberg uansett Hun jeg vikarierte for hadde dette som fast jobb ved siden av jobben sin som lærer høgskolen. Lenke til kommentar
Monty95 Skrevet 31. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2017 Takker for svar! Da jeg har tatt kontakt med BA, så har jeg fått beskjed om å ta kontakt med Bergens Tidende. Sist gang jeg gjorde dette, så endte det opp med ingen svar. Så jeg får vel prøve på nytt til det kommer et svar. Har jo lest om flere folk som har påstått at de har tjent nærmere 80.000 (brutto) i måneden som avisbud. Regner egentlig med at de jobber ekstremt masse da og. ? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 (endret) Er nok veldig få som tjener over 20 000 brutto som avisbud. Avisbud får nemlig ikke timelønn, men betalt pr rute. Og disse rutene skal være ferdig kjørt innen en viss tid. Denne rutetiden inkluderer pakke- og kjøretid. Det er vanlig at reklame og avis blir levert sentralen ca 02. Avisbud i nærområdet vil da begynne på første postkasse mellom 02:30 og 03:00. Har du en kort rute, så kan du spe på en ekstra rute eller to, men det er sjeldent at sentralen har såpass mange små ruter nær hverandre at det er forsvarlig at et bud har mer en tre ruter. Tror jeg ikke vet om noen som har mer en tre ruter. Må du hente avisene og reklamen ved et drop-off punkt, som en bensinstasjon, så vil du ikke starte før minst 3:30, og fristen for leveranse er fortsatt det samme. Rutens lønnsnivå regnes ut fra tid brukt på distanse + pakketid. Så hvis en rute tar 3 timer uten lovbrudd, så vil du får betalt for tilsvarende 3,5 timer. Bruker du mer tid enn dette, så kjører du gratis. Så vil du få kompensasjon for drivstoff brukt på rutens distanse (#,# kr x # km) og slitasje på bil. Denne kompensasjonen er ikke høy nok til at du går i null med utgiftene dine. Du vil kjøre 4-5 timer hver dag, med veldig mange start/stopp og mye bruk av bremser. Siden du bor i Bergen så vil jeg tro at vindusviskerene vil få kjørt seg godt også. Endret 31. mars 2017 av Dragen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå