Gå til innhold

Hvor kraftig pumpe trenger jeg

Anbefalte innlegg

Jeg skal for øyeblikket utvide mitt vannkjølings system

Skal ha vannkjølt: Northbridge, cpu, skjermkort, 2 harddisker og psu.

Det jeg lurte på er hvor kraftig pumpe trenger jeg, og hvilken vil dere annbefale. Det er snakk om så stillegående pumpe som mulig, dette er jo grunnen til at jeg vil ha alt vannkjølt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvis man har raddis i kjelleren må man jo ha en pumpe som løfter en del da, men har man også pumpe i kjelleren er jo ikke det noe problem, da kan man jo ha så kraftig man vil ;)

er kretsen lukket behøver ikke den ikke ha no spes løftehøyde, newtons lov gir oss hjelp :cool:

men man må nok sitte å suge en god stund for å få vannet til å renne... eller?

Lenke til kommentar
Tja, jeg bruker den minste Eheim pumpa og jeg kjøler cpu, gpu, nb og diskene uten prob i tillegg står rad i kjellern.

rad i kjeleren ? :wow:

Jepp radiatoren har jeg flyttet ned i en uisolert bod i kjelleren , pumpen står i kabinettet og det er ingen problemer med løftehøyden i et lukket system. Skulle du derimot ha pumpet vannet opp fra en tank i kjellern til en tank i første etasje så hadde det blitt noe annet. Fordelen med å ha rad i kjellern er at ved ca 5 grader i kjellern har jeg en vanntemp på under 10 grader selv om jeg har kjøling på cpu, gpu , nb, hd + 2 pelt på 226 w og 80 w.

Lenke til kommentar

Et lukket system vil si at systemet bare er åpent på max 1 plass (tanken). Dette vil da gjøre at høydeforskjellen blir lik null når du først har fått sirkulasjon.

I et åpent system har du flere tanker og dette gjør at høydeforskjellen blir den faktiske avstanden mellom laveste og høyeste punkt..

Dette var sikkert en dårlig forklaring så andre må bare komme med innspill...

Lenke til kommentar

Hmm.. jeg har akkurat satt sammen mtt system og ser at det er noen bobler der,og hører.. :yes: Jeg pleier å fylle tanken HELT full så det renner over og så skru på lokket,da blir bobblene borte.Skal det gjøres på denne metoden eller skal jeg ikke ha HELT full tank? :roll:

Lenke til kommentar
Hmm.. jeg har akkurat satt sammen mtt system og ser at det er noen bobler der,og hører.. :yes: Jeg pleier å fylle tanken HELT full så det renner over og så skru på lokket,da blir bobblene borte.Skal det gjøres på denne metoden eller skal jeg ikke ha HELT full tank? :roll:

Du bør passe på at det ikke blir overtrykk :) da sprekker det en plass etterhvert

Lenke til kommentar

Altså.. Det gjer ingenting om det er luft i tanken. :ermm:

Det er nok ikkje nødvendig med heilt full tank heller nei..

Lenke til kommentar
Det kommer helt an på blokkene og radiatoren.. er det blokker med liten motstand trenger du ikke store pumpa..

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Er det veldig liten motstand kommer det av at du har store kanaler. Store kanaler betyr (relativt sett) liten hastighet og lite turbulens. Begge er viktige faktorer for kjølingen. Har man et meget motstandssvakt system trenger man sannsynligvis en pumpe med stor mengdekapasitet, ikke nødvendigvis løftekapasiet.

Et system med mer motstand og ellers rett designet gir høyere hastighet og mer turbulens og vannmengden kan være langt mindre. For at det systemet skal virke må pumpa da ha tilstrekkelig løfteevne.

Lenke til kommentar

Om du skal ha pumpa nedsenket ville jeg ha satset på SicceNova.

Skal være mulig å få tak i butikkene til Tropehagen Zoo.

Om ting skal kobles på "vanlig måte" er nok pumpene fra Eheim de beste med tanke på ytelse og støy.

Har ikke testa pumpene fra Hydor.

Trenger ikke lensepumper. Noen vannblokkkonstruksjoner (1 inn og to ut, typ DangerDen RBX) fungerer best med stor vannføring.

Min erfaring med Maze 2 og 4 er at så lenge det renner så holder det.

Bruker for tiden en pumpe som løfter 40cm og pumper 320l uten motstand.

Maze4 og en BIE2.

Testa større pumper (EheimCompact 600, SicceMicra og Aquabee 1000) med eneste resultat at det bråka mer. Tempen sank litt fortere etter maxlast med større pumpe, men maxtemp var omtrent den samme.

(Med den forige radiatoren min, BlackIcePro, steg forresten vanntemp/CPU-temp med større pumpe. Sikkert hovedsakelig pga nedsenket pumpe, men uansett...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...