Gå til innhold

nVidia / ati ?

Dvd-jesus

Anbefalte innlegg

Alle andre har klart å roe seg slabbedasken og akseptert at FX er like bra som Radeon, du også snart ;) Stol på meg Fredrik så kan du poste resultater her etterpå og vise folk selv :thumbup:

Radeon er overall raskere, har langt bedre AA kvalitet og har en mye bedre DX9 implentasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle andre har klart å roe seg slabbedasken og akseptert at FX er like bra som Radeon, du også snart ;) Stol på meg Fredrik så kan du poste resultater her etterpå og vise folk selv  :thumbup:

Radeon er overall raskere, har langt bedre AA kvalitet og har en mye bedre DX9 implentasjon.

Kanskje litt bedre kvalitet med AA ja, men DX9 vet vi ingenting om da jeg mener det ikke finnes spill med ekte DX9 i dag (Nei TRAOD er ikke det!)

Jeg kan vise deg en test av et FX5900 som koster 2500kr på databutikken.com. Det tar Radeon9800Pro i visse sammenhenger og i overklokka tilstand på maks vil jeg tippe at det kanskje tom tar 9800Pro i ganske mye. Skal du ha så "god" kvalitet i 9800pro fronten så må du få deg ett

Hercules kort..

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1432

albatron5900_case.jpg

:thumbup::yes::devil:

Angående de bildene med AA der så synes jeg de var utrolig dårlig tatt, aner ikke hvorfor de ble sånn, men jeg har lest en annen test av det kortet og der bildene er i 1280x1024 og du fikk sammenligne samtidig.. Sjekk tomshardware.com eller anandtech.com.. Husker ikke hvem som hadde et...

Endret av VeXx
Lenke til kommentar
Kjøp heller ABIT Siluro FX5900 OTES, den er garanter til 500/950mhz, kan opptil 530/1 ghz, hvis du har vannkjøling på den...hvis std kjøler, klarer den ca 500-530mhz, minne på 960-1 ghz. Den kjøler veldig bra.

De klarte jo 500/1000? stabilt, men kortet ble varmt nevnte de?

Uansett UTROLIG fet kort og bundle til 2500kr.

MERK: Dette er non-pro versjonen av kortet.

Lenke til kommentar
hei

skal ha meg et nytt skjermkort for å kvikke opp pc`n litt.

spiller di steam baserte spilla [dod/cs] å lurer på hvilket kort er best?

pris spiller nesten ingen rolle, jula er her nå så..  :p men selfølgelig kjøper jeg ikke ett kort til 1000lappen extra for at det er "fett å ha"

en fin balanse mellom ytelse/pris hadde vært toppers.

takk for alle svar!  :xmas:

Chris ; why 9800Pro?

PLEASE ikke si PowerColor, fordi det er et b-kort som mange sliter med vifta og varmen. Skal du ha 9800Pro så kjøp Hercules. Og han nevnte : "Kjøper ikke ett kort til 1000lappen ekstra fordi det er fet å ha".

Gå for FX5900 eller 9600XT. 5900 er en god del bedre, men også stivere pris. Jeg ville gått for 9600XT hadde jeg vært deg :thumbup:

Endret av VeXx
Lenke til kommentar
hei

skal ha meg et nytt skjermkort for å kvikke opp pc`n litt.

spiller di steam baserte spilla [dod/cs] å lurer på hvilket kort er best?

pris spiller nesten ingen rolle, jula er her nå så..  :p men selfølgelig kjøper jeg ikke ett kort til 1000lappen extra for at det er "fett å ha"

en fin balanse mellom ytelse/pris hadde vært toppers.

takk for alle svar!  :xmas:

Chris ; why 9800Pro?

PLEASE ikke si PowerColor, fordi det er et b-kort som mange sliter med vifta og varmen. Skal du ha 9800Pro så kjøp Hercules. Og han nevnte : "Kjøper ikke ett kort til 1000lappen ekstra fordi det er fet å ha".

Gå for FX5900 eller 9600XT. 5900 er en god del bedre, men også stivere pris. Jeg ville gått for 9600XT hadde jeg vært deg :thumbup:

Hvis viftem blir ødelagt på ett powercolor 9800pro så har han krav på å bytte det, uansett hvor mange ganger det skjer, kan umulig tro at det skal skje så ofte.

FX5900 fyller 2 slots og er stort og tungt, men jo, litt ytelse er der jo.

Men jeg har blitt overbevist om at Radeon kort ligger foran når det gjelder bildekvalitet, texturer er skarpere, kanter glattes bedre ut. Nvidia gjør gjerne endel for fps'ens skyld, så ett bilde av halo der Fx5900 ikke gav taket en plass texturer, det var bare mørkt. Det er slike ting jeg mener, unnasluntring der det virkelig tells. :)

Gå nå for ett 9800pro..!

Endret av Chris88
Lenke til kommentar

Hehe rart du nevner Halo, jeg ligger bedre ann i ytelse med FX5800 mot kompisens 9700Pro og vi tok screens og prøvde å skildre kvalitet (Z-depth, skygger, skarphet, AA, AF)

Merka ikke noe forskjell mellom kortene. Vi så kantene ble litt mer uklare på lange distanser på ATi, virker som en eller annen "blur" effekt.

Jeg ville aldri gått for det billigste kortet, da det som oftest er det dårligste alternativet. Jeg skjønner ikke hvorfor du er fornøyd med kortet ditt, da jeg synes du får elendig score (leser din sig) med et 9800Pro.

Eks : Aquamark03 = du får 41279 med din maskin

Jeg = 40590 med p4b 1,8 @ 2,2 :roll:

Lenke til kommentar
Det er gamle scores, dessuten er jo ditt kort blodklokka.

Kan umulig tro at ett FX5800 har bedre kvalitet enn ATI, isåfall burde han kompisen din prøve OMEGA drivere.

Tilfellet var bare Halo og UT2k3.

Må innrømme han sitt kort var skarpere i UT2k3 med AA/AF...

Lenke til kommentar
Når 5800ultra (floppen) kom ut så var den på linje med 9700pro, 9700pro slo 5800ultra i flere ting også. Bildekvalitet kan vel ikke regnes som ytelse, dessuten som jeg sier er kortet ditt trimma.

Fullt klar over det jeg og, men det var gamle drivere også når det kortet ble testet. Kortet mitt er trimma fordi "that is the way of nVidia" :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er jo nesten verden kjent at GFFX korta er dårligere en R300++ brikka (Alle kort som er fra Radeon9500 og oppover i tall) i DX9.0 ytelse. Anandtech kjørte en benchmark av Half-Life 2 hvor tilogmed Radeon9600 Pro holdt følge med GFFX korta (De store utgavene ja). Radeon9800 var "kongen på haugen" der.

Det at ytelsen på GFFX har økt betraktelig i de siste driverrevisjonene er pga. wrappern til nVidia som deler opp PixelShader instrukser til fragmenter og sender det til GFFX kortet slik at det er mest optimalt for PS-pipsa til GFFX. Hvis dette er faktiske fakta, så betyr vel det at de må lage en wrapper for enten hvert spill, eller hver enkelt instruksjon... Virker som om nVidia kløna "litt" når det gjaldt DX9.0 + arkitektur på chippen.

Dette er hva jeg forsto av en artikkel et sted på nettet...

Lenke til kommentar

Du har fått det halvveis med deg. For det første SÅ FINNES IKKE HALF LIFE 2 !

Siste j#%#¤ gang jeg sier det :mad:

Måten det fungerer på er at GFFX kortene kjørte i såkalt "mixed-mode" så det kom opp på samme ytelse som 9800Pro, men da mista de noen DX9 features. Jeg får vente til spillet kommer, det er tross alt ett spill, så får vi se hva nVidia gjør med driverene ;)

Lenke til kommentar
Du har fått det halvveis med deg. For det første SÅ FINNES IKKE HALF LIFE 2 !

Siste j#%#¤ gang jeg sier det :mad:

Måten det fungerer på er at GFFX kortene kjørte i såkalt "mixed-mode" så det kom opp på samme ytelse som 9800Pro, men da mista de noen DX9 features. Jeg får vente til spillet kommer, det er tross alt ett spill, så får vi se hva nVidia gjør med driverene ;)

Det skal du ha VeXx: Du står søren meg på! Vet ikke hvor mange poster du har dytta på andre akkurat dette denne uka :thumbs: . Burde jo vært sticky for lenge siden med tittelen: Ikke spør om nVidia vs ATI før du har lest dette!

Når det er sagt så synes jeg det er helt legitimt at man benchmarker i HL2 selv om det ikke har kommet i spillform enda. Ta Aquamark f.eks. Kan jo like gjerne se på det som en benchmark så lenge. Er ganske sikker på at ATI og nVidia har hatt beta'er av HL2 lenge.

Vel selv om jeg svarer på topic så var det jo ikke dette tråden handlet om likevel (mye dårlig bruk av emnefelt for tiden gitt! Hva med å kalle topic: Jeg skal ha CS kort, ATI eller nVidia?). Skal du ha et kort til CS er det jo bare å finne ut hvor mye penger du har tenkt å bruke - det aller meste kjører det uansett. Mitt gamle 8500LE dypper vel under 100 med masse røyk og 32 personer...

Det enest du må passe på før du kjøper et FX5800 kort er om det har en +50dB hårføner - fordel om du hører om noen kommer snikende rundt hjørnet med en TMP ;)

Lenke til kommentar

Superdigg : var nesten på toppen som topp10 poster i går hehe :D

Mitt FX5800kort lager ikke lyd i det hele tatt, har sånn boost i 3 sek når jeg skrur på maskinen, men ellers er det helt stille, i 2D og 3D :thumbup:

Til CS holder et 8500 ja, og jeg har anbefalt han 9600XT, men han tror det ikke er godt nok av enn eller annen grunn... Ikke mer jeg kan si ihvertfall.

Lenke til kommentar

Når vi snakker om klokking..jeg kjører mitt 9700Pro på 398/360

Er da rimelig god klokking på både ATi og nVidia, så å si xxx er bedre fordi det er like godt som yyy i overklokket tilstand er litt bak mål.

Men, nVidia sliter generelt i DX9, Tomb Raider og Splinter Cell er jo gode eksempler på dette.

Lenke til kommentar
Kanskje litt bedre kvalitet med AA ja,

Forskjellen på OGAA og gamma-corrected RGAA er ganske stor.

men DX9 vet vi ingenting om da jeg mener det ikke finnes spill med ekte DX9 i dag (Nei TRAOD er ikke det!)

Vi vet ganske mye om det og TR:AoD er et Dx9 spill som med DOF bruker PS2.0 ganske intensivt.

Jeg kan vise deg en test av et FX5900 som koster 2500kr på databutikken.com. Det tar Radeon9800Pro i visse sammenhenger og i overklokka tilstand på maks vil jeg tippe at det kanskje tom tar 9800Pro i ganske mye.

R9800Pro kan også klokkes ganske langt. Man får tak i et Radeon9800 som er rimligere og da har man også bra ytelse i spill som ikke er typiske benchmark spill som ikke er mål for spesefikk optimalisering. ;)

Skal du ha så "god" kvalitet i 9800pro fronten så må du få deg ett

Hercules kort..

Noe som er totalt BS. Ikke at Hercules er dårlig, men det er mange andre Radeon kort med bra kvalitet.

Måten det fungerer på er at GFFX kortene kjørte i såkalt "mixed-mode" så det kom opp på samme ytelse som 9800Pro, men da mista de noen DX9 features.

Ytelsen er langt ifra R9800Pro selv med mixed-mode. Mixed-mode kjører spillet i blandet farge presisjon (der av navnet) som gir synlig dårligere kvalitet. HDR effektene går man glipp av uansett på et FX kort pga manglene FP render targets støtte.

Men, nVidia sliter generelt i DX9, Tomb Raider og Splinter Cell er jo gode eksempler på dette.

Splinter Cell er et DX8 spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...