Harald Brombach (digi.no) Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Millioner av nettsteder rammet av alvorlig sårbarhet, men ingen sikkerhetsfiks finnes Lenke til kommentar
VABZJDTR Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 (endret) Bruke Windows i det hele tatt utgjør en betydelig risiko Endret 1. april 2017 av VABZJDTR 2 Lenke til kommentar
Lostfields Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Bruke Windows i det hele tatt utgjør en betydelig risiki Utnyttelse av feil er mer lønnsomt på produkter som brukes i stort omfang, derav blir det brukt mer ressurser på å finne feil i disse produktene. Det betyr ikke at det er mindre feil i de andre produktene som blir brukt i mindre omfang. MS har alltid vært flinke med sikkerhetsoppdateringer, så stor risiko er det vel ikke. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Hva er greia med Microsoft-folk og denne ekstreme fikseringen på å tviholde på eldgammel og utdatert programvare? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Utnyttelse av feil er mer lønnsomt på produkter som brukes i stort omfang, derav blir det brukt mer ressurser på å finne feil i disse produktene. Det betyr ikke at det er mindre feil i de andre produktene som blir brukt i mindre omfang.IIS vert brukt i ganske lite omfang, samanlikna med til dømes Apache og Nginx: https://w3techs.com/technologies/overview/web_server/all MS har alltid vært flinke med sikkerhetsoppdateringer, så stor risiko er det vel ikke. No påstår du det motsette av det som står i artikkelen. Kan du utdjupe? Det ser ut til at Microsoft på eit tidspunkt sluttar å komme med oppdateringar, og skal ha betalt for ny versjon og ny runde med oppdateringar i ein avgrensa periode. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Hva er greia med Microsoft-folk og denne ekstreme fikseringen på å tviholde på eldgammel og utdatert programvare? Microsoft skal ha betalt med jamne mellomrom for oppgraderingar som er mykje arbeid å installere. Dei må ofte betale for ny versjon av heile operativsystemet, og fordi MS er veldig dårlege med drivarar til eldre maskinvare må dei gjerne ha my maskin i tillegg. Folk brukar ikkje so mykje tid og pengar på å oppgradere ein enkel meir eller mindre gløymd nettstad for bygdejubileet dei feira for seks år sidan, men let han stå fordi bestemor kan ha glede av å sjå att bileta. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Millioner av nettsteder rammet av alvorlig sårbarhet, men ingen sikkerhetsfiks finnesEr det virkelig millioner av nettsteder som kjører IIS 6.0 med WebDAV ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789156412 Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Bruke Windows i det hele tatt utgjør en betydelig risiki En risiko - flere risiki. Si meg gjerne, hva er det i vår databaserte virkelighet som er helt uten risiko? Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Å skrive anonymt på et internettforum har vel relativt sett ganske lav risiko. Lenke til kommentar
hakontdal Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Med WebDAV kan ei nettverksmappa som er delt ut via Internett, koplas til datamaskina og tildelas ein logisk stasjonsbokstav, ja? Fins det i dag sikre måtar å gjer dette på, eller er det uansett "galskap" å setja opp WebDAV for å dela filer og mapper over Internett, alla "filserver i lokalnett" på jobb? 1 Lenke til kommentar
DBS Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Er det virkelig millioner av nettsteder som kjører IIS 6.0 med WebDAV ? Jeg tror det var en mye brukt måte å integrere seg mot software for f.eks hjemmesideutvikling. Adobe Dreamwaver comes to mind. Som et alternativ til å kjøre ukryptert FTP som jo også var populært på den tiden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734 Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Kan ikke helt forstå folk som mener microsoft er komplisert. Har de da noen ganger forsøkt å fikse noe i linux verden? Neida, for å installere en driver på linux må du først kompilere den og er du så heldig at denne skal installeres på en maskin uten mulighet for kompilering, så må du mest sannsynlig krysskompilere hele kjernen og reinstallere den på enheten fordi drivere (kalles vel moduler i linux verdenen) er så tett integrert med kjernen at det ikke finnes noen abstraksjonslag i mellom. Så til alle dere linux trollere. Linux er sikkert fint om man liker å brule masse tid på bagateller eller skal sette opp enorme løsninger som forvarer at man må bruke tid på bagateller, men for alle andre så er faktisk windows mye enklere og mye mer kostnadseffektivt. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Kan ikke helt forstå folk som mener microsoft er komplisert. Har de da noen ganger forsøkt å fikse noe i linux verden?Eg har brukt Linux i 25 år. Neida, for å installere en driver på linux må du først kompilere denJavel? Du brukar ikkje Linux ofte, forstår eg? Ei vanleg Linux-distribusjon har som regel drivarar for meir maskinvare enn det eksisterer Windows-drivarar til. Sjansen for at du klarer å finne noko som ikkje berre fungerer når du pluggar det inn, er liten. Sjølv skrivarar berre fungerer. Drivarar er berre eit problem for Windows-brukarar. Så til alle dere linux trollere. Linux er sikkert fint om man liker å brule masse tid på bagateller eller skal sette opp enorme løsninger som forvarer at man må bruke tid på bagateller, men for alle andre så er faktisk windows mye enklere og mye mer kostnadseffektivt. Du, eg har prøvd både å installere drivarar på Wintendo-maskiner og å få dei til å gjere noko vitugt. Dei masar jo på drivar berre du pluggar inn ein minnepinne, og du må klikkedillemikke deg gjennom eit hav av trege vindauge med banale knappar i eit fullstendig dysfunksjopnelt GUI for å gjere dei enklaste oppgåpver. På Linux-maskinene mine klarer eg meg fint utan GUI i det heile. 2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Kan ikke helt forstå folk som mener microsoft er komplisert. Har de da noen ganger forsøkt å fikse noe i linux verden? Neida, for å installere en driver på linux må du først kompilere den og er du så heldig at denne skal installeres på en maskin uten mulighet for kompilering, så må du mest sannsynlig krysskompilere hele kjernen og reinstallere den på enheten fordi drivere (kalles vel moduler i linux verdenen) er så tett integrert med kjernen at det ikke finnes noen abstraksjonslag i mellom. Så til alle dere linux trollere. Linux er sikkert fint om man liker å brule masse tid på bagateller eller skal sette opp enorme løsninger som forvarer at man må bruke tid på bagateller, men for alle andre så er faktisk windows mye enklere og mye mer kostnadseffektivt. Alltid morsomt med kritikk av Linux fra noen som helt åpenbart aldri har brukt Linux ett eneste sekund. Ikke ett eneste av dine utsagn stemmer. 3 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 (endret) Kan ikke helt forstå folk som mener microsoft er komplisert. Har de da noen ganger forsøkt å fikse noe i linux verden? Når man ikke har kunnskap er vel å fikse noe i OS ikke akkurat ansett som enkelt uansett. Eller mener du at folk har medfødt Windows-kompetanse som gjør det enklere? Har tatt meg akkurat like mye tid på å lære Windows som Linux. Edit: at du MÅ kompilere er fullstendig feil. Har aldri måttet kompilere en driver på 20 år. Mulig det er så lenge siden du har prøvd. Endret 31. mars 2017 av atlemag Lenke til kommentar
quantum Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Neida, for å installere en driver på linux må du først kompilere den og er du så heldig at denne skal installeres på en maskin uten mulighet for kompilering, så må du mest sannsynlig krysskompilere hele kjernen og reinstallere den på enheten fordi drivere (kalles vel moduler i linux verdenen) er så tett integrert med kjernen at det ikke finnes noen abstraksjonslag i mellom. Ja, den muligheten har du med linux om du skulle ha klart å surre deg borti noe hardware uten driverstøtte. Tusen år siden jeg støtte på noe slikt for min del. Hvordan kompilerer du driverne for Windows, sa du? 2 Lenke til kommentar
digimator Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Hva er greia med Microsoft-folk og denne ekstreme fikseringen på å tviholde på eldgammel og utdatert programvare? Microsoft skal ha betalt med jamne mellomrom for oppgraderingar som er mykje arbeid å installere. Dei må ofte betale for ny versjon av heile operativsystemet, og fordi MS er veldig dårlege med drivarar til eldre maskinvare må dei gjerne ha my maskin i tillegg. Folk brukar ikkje so mykje tid og pengar på å oppgradere ein enkel meir eller mindre gløymd nettstad for bygdejubileet dei feira for seks år sidan, men let han stå fordi bestemor kan ha glede av å sjå att bileta. For den som følger med, så vil det vera behov for reinstallasjon cirka kvart tiende år. Det burde vera overkommelig. Windows 2003 er no i realiteten 14 år gammalt. Kanskje på tide å bli kvitt det? Lenke til kommentar
digimator Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Neida, for å installere en driver på linux må du først kompilere den Tilogmed eg som er innom Linux cirka ein gang i halvåret veit at det der bare er vås. Litt trolling idag for å prøva å få igang den utdaterte Linux vs. Windows debatten? 2 Lenke til kommentar
frodenerd Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Kan ikke helt forstå folk som mener microsoft er komplisert. Har de da noen ganger forsøkt å fikse noe i linux verden?Eg har brukt Linux i 25 år. Neida, for å installere en driver på linux må du først kompilere denJavel? Du brukar ikkje Linux ofte, forstår eg? Ei vanleg Linux-distribusjon har som regel drivarar for meir maskinvare enn det eksisterer Windows-drivarar til. Sjansen for at du klarer å finne noko som ikkje berre fungerer når du pluggar det inn, er liten. Sjølv skrivarar berre fungerer. Drivarar er berre eit problem for Windows-brukarar. Så til alle dere linux trollere. Linux er sikkert fint om man liker å brule masse tid på bagateller eller skal sette opp enorme løsninger som forvarer at man må bruke tid på bagateller, men for alle andre så er faktisk windows mye enklere og mye mer kostnadseffektivt. Du, eg har prøvd både å installere drivarar på Wintendo-maskiner og å få dei til å gjere noko vitugt. Dei masar jo på drivar berre du pluggar inn ein minnepinne, og du må klikkedillemikke deg gjennom eit hav av trege vindauge med banale knappar i eit fullstendig dysfunksjopnelt GUI for å gjere dei enklaste oppgåpver. På Linux-maskinene mine klarer eg meg fint utan GUI i det heile. Det du sier er feil, eller misforstått. Windows har medfølgende drivere for det aller meste av nettverkskort, lydkort, skjermkort, webkameraer og skrivere. Dette er vanligvis drivere skrevet av produsenten av hardwaren og som utnytter alle mulighetene som finnes i hardwaren. I Linux-verdenen (som jeg jobber med) så er det naturligvis også drivere for det meste av nettverkskort, men begynner du med grafikkort, lydkort, webkameraer og skrivere, så er det vanligvis en generisk driver - der samme driver brukes på et virvar av forskjellige enheter uten støtte for noen av de unike funksjonene som hver enhet har. Webkameraer støttes bare dersom kameraet støtter UVC. Skrivere støttes stort sett gjennom generiske postscript eller pcl-drivere, uten støtte for de mer avanserte funksjonene skriveren støtter - f.eks. dobbeltsidig utskrift eller fargekorreksjon. Er du så heldig at det finnes en produsentstøttet driver til f.eks. Ubuntu så er det sjelden at dette kan installeres ved hjelp av distroens pakkesystem. Det er riktignok sjelden jeg trenger å kompilere drivere, men det er utelukkende fordi jeg sjelden bruker spesiell hardware på Linux. Trådløse usb-nettverkskort er vel det som er mest problematisk i min verden Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Så til alle dere linux trollere. Linux er sikkert fint om man liker å brule masse tid på bagateller eller skal sette opp enorme løsninger som forvarer at man må bruke tid på bagateller, men for alle andre så er faktisk windows mye enklere og mye mer kostnadseffektivt. Du, eg har prøvd både å installere drivarar på Wintendo-maskiner og å få dei til å gjere noko vitugt. Dei masar jo på drivar berre du pluggar inn ein minnepinne, og du må klikkedillemikke deg gjennom eit hav av trege vindauge med banale knappar i eit fullstendig dysfunksjopnelt GUI for å gjere dei enklaste oppgåpver. På Linux-maskinene mine klarer eg meg fint utan GUI i det heile. Det du sier er feil, eller misforstått. Windows har medfølgende drivere for det aller meste av nettverkskort, lydkort, skjermkort, webkameraer og skrivere. Dette er vanligvis drivere skrevet av produsenten av hardwaren og som utnytter alle mulighetene som finnes i hardwaren.I so fall har mykje endra seg på dei fire åra som har gått sidan sist eg tok i ei Wintendo-maskin. Då var drivarar eit sant mareritt. Nesten ingenting kom med operativsystemet. Eldre dimpar var det berre å kaste, for drivarar fanst ikkje til nyare versjonar av Wintendo. Det var jakt på internett og etter CDar med drivarar for dei enklaste ting, noko Linux stort sett var ferdig med på 90-talet. I Linux-verdenen (som jeg jobber med) så er det naturligvis også drivere for det meste av nettverkskort, men begynner du med grafikkort, lydkort, webkameraer og skrivere, så er det vanligvis en generisk driver - der samme driver brukes på et virvar av forskjellige enheter uten støtte for noen av de unike funksjonene som hver enhet har.$ find /lib/modules/3.16.0-4-amd64/kernel/drivers/ | wc -l2746 Det var litt meir enn fire drivarar. Det stemmer at drivarar for til dømes RTL8187-baserte nettverkskort er slått saman til ein. Den vert brukt på alle RTL8187-baserte nettverkskort anten det står AirLink, Belkin, NetGear eller nokon av dei meir enn 50 andre produsentane som har brukt dette chipsettet på USB-pinnen. Alle desse er i praksis identisk like, utanom det ytre plastskalet. Dersom Wintendo verkeleg lurer deg til å installere ein drivar for kvar av dei, har de konstruert operativsystemet feil. Dersom du har kjøpt ein dimp med andre funksjonar i tillegg, har dei sin eigen drivar. Eg unngår produsent-produserte drivarar, fordi produsentane pleier å vere veldig dårlege til å oppdatere dei. AFOUNDRY bryr seg sikkert katten om det er ein feil i drivaren til det eine RTL8187-baserte produktet dei nokon gong har produsert. Det er ikkje sikkert dei tek seg bryet med å støtte alle funksjonane i chipsetet heller. Sjansen for at ein slik produsent-drivar vert oppdatert til å støtte nye funksjonar i mye kjerner er òg veldig liten. Ein generisk drivar har støtte for alt det alle produsentane og brukarane har brydd seg om å implementere, han er grundig testa, han vert kontinuerleg oppdatert til å støtte nye funksjonar og nye variantar av chipsettet og hol vert tetta. Webkameraer støttes bare dersom kameraet støtter UVC.Eg måtte teste den påstanden, og fann eit 3Com® HomeConnect™ USB 1.0 webkamera frå 1999 i ein kasse i kjellaren. Det fungerer! UVC kom ikkje før i 2003, i fylgje Wikipedia. Det står forresten ei stor feit åtvaring på kameraet om at ein ikkje må finne på å kople det til ei Windows-maskin utan å installere drivaren først. Med Linux er det berre å kople til. Lurer på kva som skjer om du koplar det til ei maskin med ein støtta versjon av Wintendo? Eg har ingen å teste på. Sannsynlegvis berre masse klaging over at det manglar ein drivar, fordi produsenten neppe har oppdatert drivaren for nyare versjonar av Wintendo. Dei vil heller selje deg eit nytt kamera. Skrivere støttes stort sett gjennom generiske postscript eller pcl-drivere, uten støtte for de mer avanserte funksjonene skriveren støtter - f.eks. dobbeltsidig utskrift eller fargekorreksjon.Kva slags skrivar er dette? Som regel er det i so fall snakk om å generere, eller i verste fall installere, ei ppd-fil. Ingenting må kompilerast der heller. Er du så heldig at det finnes en produsentstøttet driver til f.eks. Ubuntu så er det sjelden at dette kan installeres ved hjelp av distroens pakkesystem.Jaudå. Det kan til og med hende du får spørsmål om du vil installere denne i staden for ein generisk drivar, dersom det finst ein proprietær drivar med meir komplett støtte. Eg har produsentstøtta drivar for eit AMD skjermkort, og den er installert gjennom pakkesystemet. Det er riktignok sjelden jeg trenger å kompilere drivere, men det er utelukkende fordi jeg sjelden bruker spesiell hardware på Linux. Trådløse usb-nettverkskort er vel det som er mest problematisk i min verden Sist eg hadde problem med eit trådlaust USB-nettverkskort viste det seg at eg hadde drivar frå før, men han USB-nettverkskortet hadde ein ID som drivaren ikkje kjende til. Det lot seg heldigvis fikse utan å kompilere noko. Det er vel som fortent for å kjøpe USB-nettverkskort med fri frakt frå Kina til 99 cent på eBay. Eg ville nok ikkje våga å installere noko frå ein medfylgjande CD-ROM uansett. :-) Dersom maskinvaren (chipsettet) er nyare enn distroen din, kan det hende at du må installere ein drivar manuelt. Slik er det vel på Wintendo òg? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå