Gå til innhold

Bytte fra Google-tjenester, erstatning?

Anbefalte innlegg

Helst så ønsker jeg vekk fra US-tjenester, men det er nok vanskelig.

Foreløpig så har jeg begynt å bruke Outlook kalender og håper at det blir mindre feil i oppføringer, kan godt hende dette er hovedsaklig min feil. Men noe av det skyldes nok automatiserte tjenester som man trykker ok på og det blir plutselig feil dag osv..

Eposten til Google er rotete og jeg har store problemer med å finne akkurat den mailen jeg ønsker. Det er ikke nødvendigvis i kronologisk rekkefølge. Og jeg må trykke "expand" for å få teksten jeg ønsker. Søkemotoren i gmail er dårlig. Når jeg søker på ola så burde jeg få opp mail fra [email protected], men i noen tilfeller må jeg faktisk skrive hele mailadressen for å få opp resultater.

Yahoo, har jo kun mail.

Outlook, burde jo vært et godt alternativ til Google, men her er jeg redd for at dokumenter jeg lager ikke så lett kan åpnes på ikke Microsoft-alternativer.

Zoho, noen som har noe erfaringer her?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hva med Office 365? Microsoft har datasenter i Sverige som all data lagres på hvis du velger Norge (de legger ting på nærmeste datasenter til der du er). De har ISO-sertifiseringer i huet og stumpen og har kjørt flere runder mot amerikanske myndigheter mot å utlevere data fra et datasenter i Dublin, noe de har vunnet i amerikansk høyesterett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er du på utkikk etter en hosted løsning eller noe du kan hoste selv?

Det aller kjipeste med å sette opp noe selv er e-post. Ikke fordi det ikke finnes gode, åpne løsninger (iRedMail er bra), men på grunn av at det krever veldig mye krøkkete DNS-konfigurasjon, etc. for å sikre at e-posten din er til å stole på og dermed kommer fram til mottaker.

Jeg ville anbefalt å velge en DNS-tilbyder som tilbyr e-post forwarding, noe jeg tror de fleste gjør, og dermed slippe unna den problematikken. Gandi er et bra alternativ som holder til i Europa og opererer under fransk lov. For e-postklient og kontorapplikasjoner kan du for eksempel installere Sandstorm-suiten på en egen server.

Endret av fleskesvor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du på utkikk etter en hosted løsning eller noe du kan hoste selv?

Det aller kjipeste med å sette opp noe selv er e-post. Ikke fordi det ikke finnes gode, åpne løsninger (iRedMail er bra), men på grunn av at det krever veldig mye krøkkete DNS-konfigurasjon, etc. for å sikre at e-posten din er til å stole på og dermed kommer fram til mottaker.

Jeg ville anbefalt å velge en DNS-tilbyder som tilbyr e-post forwarding, noe jeg tror de fleste gjør, og dermed slippe unna den problematikken. Gandi er et bra alternativ som holder til i Europa og opererer under fransk lov. For e-postklient og kontorapplikasjoner kan du for eksempel installere Sandstorm-suiten på en egen server.

Jeg har nok ikke tid/energi til å gå på et slikt prosjekt, men takk for svar og forslag :)

Hva med Office 365? Microsoft har datasenter i Sverige som all data lagres på hvis du velger Norge (de legger ting på nærmeste datasenter til der du er). De har ISO-sertifiseringer i huet og stumpen og har kjørt flere runder mot amerikanske myndigheter mot å utlevere data fra et datasenter i Dublin, noe de har vunnet i amerikansk høyesterett.

Det er jo interessant. Tenkte å prøve å legge til gmail adressen min i Outlook online. Er det samme funksjon på bruk av datasenter på gratisløsningen også? Så har man også problemer ifb. til filkompabilitet, det er den største grunne til at jeg valgte Google. Mer åpenhet og kompabilitet.

Hvordan velge man Norge i Outlook?

Beklager, men jeg så ikke kommentaren din før nå.

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

Oppdattering:

Jeg fant ut at det er samme problemet med Yahoo som med Gmail. F.eks. i en meldingstråd, den nyeste mailen ligger nederst og nest nyeste i midten. Når jeg importerte yahoo til outlook så kom meldingstråden i perfekt kronologisk rekkefølge, samme som EM-systemer (mailprogram) som jeg har prøvd ut.

På søk så ser det ut som om outlook er litt bedre enn gmail. Jeg får ikke opp epost-meldinger fra denne tråden med å bruke svar, men med nytt svar får jeg opp denne meldingen. Jeg er jo glemsk så å prøve å finne mail i ettertid, hva var det som sto i disse meldingene. Du har fått? nytt svar , melding, nytt innlegg, "inlegg" , fått en melding.. tek.no osv.

Kontrabeskjed: I dette tilfellet så kom epost opp på gmail med søk etter: "nytt", så i dette tilfellet var gmail bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...