Gå til innhold

Anti Statisk Armbånd?


-Pondus-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bruker ikke noen form for lenke eller andre ting men jeg tar i kranen på kjøkkenet regelmessig når jeg holder på med datakomponenter. Prøver også å unngå og stå på teppe o.l.

Hmmm,jeg står ALLTID på tepper å skrur. Men jeg er også nær kabinettet hver gang jeg skrur. Lenke har jeg aldri brukt og kommer heller aldri til å bruke tror jeg.. :roll:

Lenke til kommentar
vil påstå at komponentene var mer utsatt før på 486 tiden og tidligere.

Var nok mer robuste når man brukte TTL-teknologi og det er lenge før 486-tiden. CMOS som er arvtageren og som brukes fotsatt er meget utsatt for statisk elektrisitet, her kan det være snakk om spenningstransienter på titalls tusen volt!

 

Klart det går jo stort sett bra, men som en før her sa så tar du alle forholdsregler hvis du vil unngå underlige hardwarefeil...

Lenke er jo kjekt men hovedsaken er å sørge for at det ikke er noe nivåforskjell mellom deg og pc'en, derfor fungerer det like bra å ta ofte på kabinettet.(LES:direkte på "blekket")

Endret av tommis
Lenke til kommentar
Har aldri brukt det, jeg slenger pc'delene over alt uten å ha ødelagt noe noen gang :D Skrur på hk mens maskina er på mister skruer på hk, alt funker fett her..

 

Antistatisk bånd :thumbdown:

Dette kan jo sammenlignes med å bruke sikkerhetsbelte når man kjører bil. Selv om det oftest går bra uten, så bør man bruke det. Mange "uforklarlige" feil på hardware skyldes statisk elektrisitet. For ikke å snakke om ustabilitet. :yes:

 

Antistatisk armlenke --> :thumbs:

Lenke til kommentar

Skrur stort sett på min egne ting, men tar allikevel de enkleste forholdsregler.

Har dessverre ikke tatt meg selv i naken og kjøpt et armbånd enda, må vel det snart...

 

Når jeg skrur på maskiner som ikke er mine eller levert til meg for service (privat) så bruker jeg spørre om det er greit at jeg gjør dette uten antistatisk armbånd (forteller om det verst tenkelige og at sjansen er liten, dog tilstede), men som sagt, jeg tar mine forholdsregler og tar i ting slik som dere også ;)

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

Pleier ikke dette å gå bra, da, bare man bruker huet? Selv har jeg bare ødelagt en enkelt ting i hele mitt lange datamekke liv: Et AOpen hovedkort. Men da fikk jeg støt av å ta i kabinettet, så det KAN jo ha vært noe annet fundamentalt galt med det. Synd, egentlig. Beste overklokkings-kortet for P3 jeg noensinne har vært borti.

Lenke til kommentar
Er det noen som bruker slike Anti statiske armbånd når dere driver med pc? jeg har aldri brukt dette,tar komponentene noe skade av dette? :no:;)

Så lenge du ikke har løpt ti runder rundt huset eller har på deg ullplagg fra topp til tå og skraper føttene over et teppe, har du ikke noe å frykte.

 

Jeg selv har aldri hvert borti statisk elektrisitet i forbindelse med komponentmontering. Sørg bare for å ta på metall før du begynner å skru, og ha gjerne av sokkene!

 

:yes:

Lenke til kommentar
Er det noen som bruker slike Anti statiske armbånd når dere driver med pc? jeg har aldri brukt dette,tar komponentene noe skade av dette?  :no:  ;)

Så lenge du ikke har løpt ti runder rundt huset eller har på deg ullplagg fra topp til tå og skraper føttene over et teppe, har du ikke noe å frykte.

 

Jeg selv har aldri hvert borti statisk elektrisitet i forbindelse med komponentmontering. Sørg bare for å ta på metall før du begynner å skru, og ha gjerne av sokkene!

 

:yes:

Noen er ekstremt forsiktige tenk å montere minnet naken :dribble:

Lenke til kommentar

Du bør alltid ha dette på, de som sier noe annet burde ikke skru på pcer:) Grunnen? Du ødlegger ikke nødvendigvis komponenten så den ikke virker, men du kan oppleve rare feil uten at noe er ødlagt (fordi noe faktisk er ødlagt uten å være helt defekt). Kanskje liten vits når du skrur i en hjemme pc til et par titusen bare men den dagen du fucker en server vil du nok skjønne hvorfor det hadde vært smart:)

 

Uansett bedre føre var enn etter snar, utrolig kjipt å gjøre dette på utstyr som har null toleranse på nedetid:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...