Zleepy Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Jeg har fått tak i en slott 1 PIII prosessor. Denne har stått i en maskin (ferdig bygd, slik som Dell, HP osv.) og han som hadde den mente det var en 733 eller 800. Det var montert (orginalt ?) med en veldig stor kjøleribbe, men ingen vifte. Jeg monterte på en liten vifte tatt fra en PIII 400MHz, satte bios til 733(133*5,5) og satte i gang. Ved oppstart står det at hastigheten er 667(133*5). Windows XP startet opp som vanlig, men etter noen minutter begynte maskinen å pipe. Jeg regnet/er med at dette var temperatur varsel, og varmstartet maskinen, gikk inn i bios og sjekket temp. Den viste over 60 c. Jeg monterte på en større vifte i tillegg og satte i gang igjen. Jeg satte ned bios til 667 MHz, og temp. ligger nå stabilt på (+/-) 53 c. Maskinen virker egentlig fornøyd, bortsett fra når jeg prøvde å re-installere windows (p.g.a. andre problemer.) Da begynte den å pipe igjen. Spørsmål: 1) Er det en måte å finne ut om hvor rask prosessoren er.. (Det står ikke noen ting plasten rundt prosessoren osv. bortsett fra Pentium III)?? 2) Hvor mye luft må en slik prosessor ha?? Det er jo liten storm nedi kassen, som står uten side-deksel og samler støv.. Setter pris på svar... Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 prøv med 100mhz fsb, og ikke 133... ta 6.5x100 i stedenfor 5x133... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 ...men har ikke disse CPU`ene låst multiplier da...? Lenke til kommentar
blackice Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Quote: Muffinman skrev (2002-02-28 17:09):...men har ikke disse CPU`ene låst multiplier da...? Alle intel cpuer har multiplier låst ja, med mindre du har fått tak i et engineering sampel. Da kan du stille på multiplier :smile: 133i bus er vel det normale, så når du setter cpu på 133 i bus, så tror jeg at den finner fram riktig multiplier selv. Det gjorde i alle fall alle mine 5amd cpus med bios instillinger :smile: Lenke til kommentar
Zleepy Skrevet 1. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2002 OK, da betyr det vel at denne prosessor har multiplier satt til 5 (da 133*5 = 667 MHz), MEN hvis prosessoren blir for varm, selv med GOD kjøling, virker det som jeg må gå ned i fsb?? f.eks. 100*5 ?? (Må innrømme at jeg er litt grønn på dette, må ha det inn med høygaffel....) Men det er litt hopp mellom 733 avnt. 800 MHz prosessor som jeg ble forespeilet og 500 MHz...... ? Lenke til kommentar
sigurdi Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Quote: On 2002-02-28 14:33, Zleepy skrev:Spørsmål: 1) Er det en måte å finne ut om hvor rask prosessoren er.. (Det står ikke noen ting plasten rundt prosessoren osv. bortsett fra Pentium III)?? Dette er da en Slot1 prosessor siden det er plast rundt den og her står vanligvis prosessorhastiheten oppe på plasten, du bør ivertfall finne S-Spec og her er en oversikt på prosessorer fra 450MHz til 1.13GHz. http://www.kallevaag.com/data/guides/prose..._piii_sspec.htm Men det er stor fare for at det er en 500. Når det gjelder kjøling så anbefaler jeg å ta av den store klomse ribba som Dell monterer, skrap bort den type thermal pad som de bruker og få på noe kjølepasta. Hjelper noe. Så klarer du sikkert å overklokke til 667MHz Lykke til Lenke til kommentar
Zleepy Skrevet 1. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2002 Takker, skal se på den lista... og prøve litt med kjøling.. Prosessoren har stått i en Dell.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå