Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Finnes det et mer robust alternativ til Osram lyspærer?

Anbefalte innlegg

Opplever at de er ganske skrøpelige. 

Særlig de som jeg bruker i en arkitektlampe montert på et arbeidsbord har det med å gå bare lampen utsettes for et ganske lite støt / dult. 

Har elektriske panelovner, så er ikke særlig bekymret for strømforbruket, og foretrekker lys fra "gammeldagse" glødepærer framfor mer moderne alternativer. 

Endret av SuperKrokodille
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det et mer robust alternativ til Osram lyspærer?

Ja, LED-pærer - om skrevet over her. Tradisjonelle glødepærer er for det meste utfaset og kvalitets-glødepærere er borte for lengst. Er det snakk om vanlige normalpærer eller noen form for spesialpærer?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om helt "vanlige" lyspærer, ganske sikkert det du sikter til når du skriver normalpærer. Altså en pæreformet glasshylse med en glødetråd inni, og en skrusokkel av metall montert i den ene enden. Er vel den typen som kalles E27.

Skjønner jeg får gi LED-pærer en ny sjanse. Jeg hadde noen fra Clas Ohlson i en baderomslampe, og de var ganske humørsyke inntil de helt sluttet å virke etter ganske mye kortere tid enn hva embalasjen lovet. Og bortsett fra kjøkkenbelysning har jeg ellers bare hatt glødepærer.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp de billigste LED-pærene fra Clas Olson. Jeg kjøpte en del av dem og endte opp med å bytte ut alle sammen delvis fordi de gikk hele tiden og fordi jeg ikke likte fargen på lyset. Jeg fikk riktignok nye pærer gratis fra Clas Olson når de gikk, men ble lei av opplegget.

Kjøpte i stedet dobbelt så dyre Philips LED-pærer fra komplett og de har fungert siden.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg er fornøyd med LED pærer fra IKEA, de nye har 400 lumen og koster "nesten ingenting". Ingen har gått enda og jeg har brukt dem i et år.

Lenke til kommentar

Jeg ser på teknisk informasjon at noen av dem (LEDARE) er oppgradert litt (ra 87-90). Noen andre (RYET) gir den absolutte minimum kvalitet som er tillatt å selge, nemlig Ra 80. På flere produkter oppgis de ikke, da jeg regner med at det er 80.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Kjøpte pærer fra IKEA, de begynte å gå etter en måned og lyset er ikke noe å skryte av. Kjøp Philips.

Hvor gikk de?

Til helvete. 2/6 har gått dit på et halvt år.

Sier meg ikke noe

Men satte i Ikea pærer på arbeid i Februar 2016, de står på døgnet rundt og lyser ennå

Ra er et mål på hvor naturtro lyskilden er, sammenlignet med dagslys. Du kan for eksempel ha lys som kun har litt rødt, grønt og blått og lurer øyet til å tro at lyset er hvitt (alle bølgelengder er til stede), men når det skinner på noe som er f.eks gult er fargen blass og kjedelig. Det er relativt vanskelig å lage LEDs med veldig høy Ra, men de finnes. De er bare ikke i billiglampene.

Lenke til kommentar

De har 40 watts led på Biltema til 29.- Veldig bra lys på de og de holder tusenvis av timer.

40W LED til den prisen? Link eller så tror jeg ikke på deg. Det er uansett alt for mye for en arbeidslampe. Han trenger noe rundt 6-8 Watt.

Enig med flere andre her. Billig-LED kan gi mye lys, men ikke godt lys. Med godt lys mener jeg høy RA / CRI. Det er et mål på hvor glødetrådslignende lyset er. Glødetrådspærer er 1,00. Billig-LED med Ra=0,8 har elendig fargegjengivelse og er håpløst til arbeid der farger må være korrekte. Invester heller i en dyr og god LED fra et anerkjent merke. De koster ofte 5-10 ganger mer, men er verd investeringen om farger er en viktig del av arbeidet på skrivebordet ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De har 40 watts led på Biltema til 29.- Veldig bra lys på de og de holder tusenvis av timer.

40W LED til den prisen? Link eller så tror jeg ikke på deg. Det er uansett alt for mye for en arbeidslampe. Han trenger noe rundt 6-8 Watt.

Enig med flere andre her. Billig-LED kan gi mye lys, men ikke godt lys. Med godt lys mener jeg høy RA / CRI. Det er et mål på hvor glødetrådslignende lyset er. Glødetrådspærer er 1,00. Billig-LED med Ra=0,8 har elendig fargegjengivelse og er håpløst til arbeid der farger må være korrekte. Invester heller i en dyr og god LED fra et anerkjent merke. De koster ofte 5-10 ganger mer, men er verd investeringen om farger er en viktig del av arbeidet på skrivebordet ditt.

E27 sokkel:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/LED/LED-miniglobe-E27-2000038189/

http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/LED/LED-rundstralende-E27-2000038184/

Har selv kjøpt mange av den første og har de mange plasser i huset. Lyser veldig fint, naturlig lys.

Lenke til kommentar

Den til 30 kroner leverer ikke like mye lys som en 40W glødepære heller.

Antall watt per krone er ca 14 ganger unna opprinnelig påstand.

At de lyser veldig fint med naturlig lys stiller jeg meg også skeptisk til. At biltema ikke tør å oppgi Ra/CRI tyder på at fargegjengivelsen er dårlig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...