kremt Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Og hva er det, 2 kwh, 10 km? Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Høres noenlunde riktig ut, så langt som jeg vet. Privatbilismen vil bli en ganske liten andel av det totale private strømforbruket. Yrkestransport vil bli ganske liten sett opp mot kraftkrevende industri. Likevel skal man overdramatisere de "enooorme" energimengdene elektrisk transport kommer til å kreve... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Er det sannsynlig at det totalt går opp egentlig? Jeg mener, raffinering krever jo også en (god) del strøm, og med EVs blir det jo mindre av det etterhvert. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Og trege å tanke? Man trenger ikke tenke på å tanke. Man bare plugger den inn på kvelden, og så kommer man til "ferdig tanket" bil på morgenen. Hva er vel mer brukervennlig enn å ikke måtte drive å kjøre rundt og fylle? Elbiler er mye mer brukervennlige enn fossilbiler. Siterer meg selv fra en annen tråd: Skulle gjerne hatt elbil, men har dessverre samme problemstilling som resten av Europa, og det er at jeg ikke har noe fast sted jeg kan lade. Lade hjemme? Har ikke mulighet til å trekke en 120m strømkabel ut vinduet, gjennom naboens tomt til en plass som er opptatt 3 av 4 dager i uken. Ofte må jeg parkere i nabogaten langs fortauet da ikke alle har luksusen med å eie parkeringsplass. Lade på jobb? Ingen ladestasjoner eller mulighet for strøm på parkeringsplassen. Lade på kjøpesentre? Bor gangavstand fra Kiwi som ikke har satt opp noen ladestasjon, så har ikke behov for å dra innom kjøpesenter mer enn maks 1 gang i måneden. Lade på hurtiglader? Nærmeste hurtiglader er 20 min biltur unna. Det er uaktuelt å kjøre til en hurtiglader og stå og henge der en time mens jeg lader. Så problemstillingen min, i kanskje det landet som har best tilrettelagt for elbil av noen land i verden, er at det finnes ingen gunstig løsning for meg å lade en elbil. Derfor vil det fortsette å bli diesel og bensinbiler på meg siden kollektivtrafikken hvor jeg bor er såpass ræv at jeg må beregne inn en ekstra 45min om morningen på å komme meg på jobb og 45min på å komme meg hjem. Det hjelper heller ikke at kollektivprisene har steget så absurd mye at det er langt billigere for meg å kjøpe diesel for en måned enn hva månedskortet for Skyss koster. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Du får leie parkeringsplass med tilgang til strøm da. For du tror vel ikke at de som har enebolig og rekkehus har gratis plass? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Ja, for ledige parkeringsplasser er en vare vi har overflod av og er lett å finne nærmt enhver husholdning. At det også er tilkoblet strøm på denne plassen er jo også en selvfølge. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Det er dessverre såpass ukomplisert at etter hvert som bilparken blir mer og mer elektrifisert, så vil de som lever slik at de er avhengig av egen bil legge inn "lademulighet" på lista over ting de ser på ved vurdering av ny bolig. Dette vil skape etterspørsel, og man vil få flere som lager tilbud, gjerne i form av parkeringshus i byer. Da ville det jo kanskje også bli mulig for oss bygdetampene å ta en tur inn til urbane strøk uten å få permanente sjelesår i jakten på parkeringsplass... Er det sannsynlig at det totalt går opp egentlig? Jeg mener, raffinering krever jo også en (god) del strøm, og med EVs blir det jo mindre av det etterhvert. Jeg har ikke sett noen utregninger på de, men det er jo slett ikke umulig. Man vil jo også få en liten andel av trafikken bort fra veien når energien til transportsektoren transporteres i kabel. For ikke å snakke om oljetankere og alle andre skip som er involvert i bensin- og dieselutvinning. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Ja, for ledige parkeringsplasser er en vare vi har overflod av og er lett å finne nærmt enhver husholdning. At det også er tilkoblet strøm på denne plassen er jo også en selvfølge. Det vil bli en selvfølge etter hvert som flere og flere biler blir elektriske. Lenke til kommentar
WTEKNIKK2 Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Det rent "tekniske" er vel på plass. Utfordringen ligger nok i å kunne produsere slike biler "billig" nok, slik at de faktisk blir solgt. Her i Norge glemmer vi fort at en "grei" SUV koster ca. 230.000 kroner i land som Tyskland, England og Frankrike. De klarer det sikkert en dag, men å produsere en SUV til ca 250.000 kroner i utsalgs pris, som kan ha plass til 5 mann, noe last + en henger med 700 kg last. Kan være en utfordring, hvis en også skal kunne kjøre 400 km, og ikke koste alt for mye. Jeg tror de vil klare det. Mercedes har nå en plan som ikke er begrenset til el-biler. De jobber også med Hydrogen sporet, og de har mer moderne bensin biler (og sikkert noen nye smarte hybrid løsninger) på lur. diesel motoren ser for øyeblikket ut til å slite litt, hvis en strammer enda mer inn på utslipps kravene. Jeg tror at for tyngre kjøretøy, så kan kanskje Diesel motoren leve noen år til, men da som en del av en hybrid løsning. Det kan gi et samlet forbruk som er lavt nok, hvis en kan lage en standard som myndighetene vil "kjøpe". så har en andre løsninger, som bio driv stoff, metanol baserte brensels celler, osv. Det kan bli spennende å se hva som vinner frem de neste 15+ årene. Honda sin hydrogen bil med ca 175 Hk og lang rekkevidde slippes i disse dager for salg i California til en mer "normal" pris. når kommer slike biler til Norge mon tro ? Jeg vil også tippe på at "hydrogen-sporet" til Mercedes vil bli sluppet raskere, de testet jo hydrogen drevne Mercedes sprinter i 2003 og utover. så dette har de vel "nesten" klart vil jeg tro.. så hva gjør man da i Norge, når EU endrer kravene slik ? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Nei, Daimler dropper fool cells (for nå hvertfall, kan jo bli tatt opp igjen senere). https://cleantechnica.com/2017/03/31/mercedes-drops-fool-cells/ Legg også merke til denne, fra Honda: http://insideevs.com/honda-comments-on-limited-fcev-appeal-notes-battery-electric-pilot-a-possibility/ Oh, but we do appreciate Carter’s comment of FCEVs. Carter says that Honda only expects to lease some 50-6o Clarity fuel cell cars per month due to the limited refueling Infrastructure. Quoting Carter: “You can’t flood the market – the fueling infrastructure can’t handle it.” Because 70 a month would apparently flood the market. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 De jobber også med Hydrogen sporet, .... Jeg vil også tippe på at "hydrogen-sporet" til Mercedes vil bli sluppet raskere, de testet jo hydrogen drevne Mercedes sprinter i 2003 og utover. så dette har de vel "nesten" klart vil jeg tro.. så hva gjør man da i Norge, når EU endrer kravene slik ? nåja... https://www.electrive.net/2017/03/29/daimler-beschleunigt-e-offensive-zehn-e-modelle-bis-2022/ "Die Brennstoffzelle wandert dafür in die Besenkammer". Et annet sted leste jeg det samme enda tydeligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå